• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • trogen smen

Jag tycker om dialekter. Det tycker jag är fint. Jag kan gå över till olika dialekter . Mest när jag dricker. Det kan vara Närke med mycket inslag på III. Eller västmanlänska. Runt köping med omnäjd. Som har mycket ö i sig. Eller västerås som kan ha lite stånkande ord. Med mycket å i sig. Östskötte har jag även lite i mig med. Den ända dialekt jag inte är så förtjust i är Skåne. Dom som tror att stockholmska är riks svenska. Det kan jag ha vansinnigt roligt åt.

• Embla twopointoh
    Anonym (? 2) skrev 2015-12-13 11:02:20 följande:

Är inte det där lite som att fråga "pratar du?"?
    Hur man än pratar så är det väl en dialekt, även rikssvenska?

Det där har tagits upp flera gånger i tråden. Se t.ex. mitt senaste inlägg.
  • susannapanna

Jag kan prata flera dialekter. 

I grunden är jag Östgöte, men det har jag "arbetat" bort efter flera år i Stockholm. 

• Bibbidi

Jag hör inte det, men jag pratar tydligen dialekt. Västgöte. 

Har lyssnat på swedia.ling.gu.se/ på hur det ska låta "härifrån" där jag bor och jag hör ärligt talat inte mycket på dem heller, haha. Bara något litet ord här och där ibland.... antar att jag är hemma"döv"? Tungan ute

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bananen

Alla som säger nej saknar helt uppfattning om verkligheten.Vart var ni i skolan?Hur tusan kan den här tråden fortfarande ligga högst upp? Skärpning.

Det blir alltid värre framåt natten
  • Anonym (Mami)

Jåå, dialekt e mett moodesmåål å ja pratar dialekt me bååne miin å all ja kände. He känns konstit att praat på högsvensk, ja kan liksom int fullt uttryck känslona miin tå. Men ja kan noo snabbt sväng om ti rikti svensk. :)

Svar på tråden Pratar du dialekt?