• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • nonameleft

Förstår inte frågan. Hur pratar de som INTE pratar med dialekt? Rikssvenska? Det är ju också en dialekt. 

• tobbe01

Jä prat int na dialäkt int. Kom int hänna mä slikt tokprate. Alle jä känn täle riksmåle å int nå dialäkta. Hä ä väl fölke dänna i skåne som prat tåcke?

• Anonym (gutee)

Jag pratar gotländske men prata så gott de går gutamål med mina äldre släktingar. Man begriper inte allt de säger men någe iaf.

• A10 Thunderbolt

Dialekter är charmiga. En vanligt förekommande rotvälska är den stockholmiserade bräkbältskan. De ingår i bräkbältet som sträcker sig från södra uppland genom hela stockholm södermand upp genom etuna arboga örebro trakten. Historiskt sätt fanns en klass och inkomstskillnad i bräkbältets västliga delar så man valde helt sonika att försöka göra sig av med dialekten. Än idag kan man höra små nyanser av likheter i dialekt mellan t.ex stockholmare och någon från örebro eller kungsör.

Man kan säga att E et är ett sådant exempel som förenar. Stor vikt har lagts på att ta bort "iö"-uttalet som t.ex inte är förekommande norr om mälaren. Av den anledningen finns inte E et i t.ex Västerås men både Enköping Estuna, Sthlm ock Örebro.

Charmigt värre. På samma sätt har vi gnällbältet som är ett rätt litet område. Det är ett område som sträcker sig från östervåla trakten samt norra bergslagen i närke i en triangel ned mot västerås. På samma sätt här har det i de medelstora städerna uppstått en slags tv svenska som mest liknar den i de flesta städer i sverige idag. Relativt dialektlös. Dock slår dialekten hos de äldre igenom med inslag av virsbo fagersta lindesberg hallsta sura östanbro ..ibland lite lätt dalmål. Beroende på influenser kan det låta mer gnälligt eller om det har influenser från östra delarna av västmanland och dalmål ...mer lättsamt. Min favorit bland dialekter är sundsvall och blekinge även hallandskan är behaglig.

• Embla twopointoh
    nonameleft skrev 2015-12-10 12:21:03 följande:

Förstår inte frågan. Hur pratar de som INTE pratar med dialekt? Rikssvenska? Det är ju också en dialekt. 

Virriga Vera skrev 2015-12-10 22:46:48 följande:

Men vem pratar inte dialekt?

Det beror väl lite på hur man definierar "att tala dialekt". Ska man tydligt höra var personen i fråga kommer ifrån för att det ska räknas, eller räcker det med att man använder dialektala ord utan själva satsmelodin? Eller räknar man helt enkelt så att allt tal har en dialekt?

Jag får ofta frågan varifrån jag kommer, eftersom folk har svårt att urskilja en tydlig dialekt (och då är jag ändå från en landsända med välkänd dialekt). Jag anpassar också språket efter vem det är som jag talar med och använder inte dialektala ord och uttryck som kanske inte alla har koll på. Dessutom har jag en tendens att härma min samtalsparters dialekt (omedvetet).

• Anonym (mor)
    Anonym (gutee) skrev 2015-12-12 11:34:23 följande:

Jag pratar gotländske men prata så gott de går gutamål med mina äldre släktingar. Man begriper inte allt de säger men någe iaf.

"Gutamål" vet jag inget om men den här gotländska dialekten är väldigt svår att härma är min erfarenhet.
  • Anonym (gutee)
    Anonym (mor) skrev 2015-12-12 15:50:35 följande:

"Gutamål" vet jag inget om men den här gotländska dialekten är väldigt svår att härma är min erfarenhet.

gutamål är språket som man pratade här förut. Summan kummar har du kanske hört. ? De är gutamål
  • Fiorenza

Det utgår jag ifrån att jag gör (är ju svårt att höra själv, tycker jag). Är född och uppvuxen i Värmland och bodde i Västerbotten i några år innan jag flyttade till Stockholm för 10 år sen. Min man tycker att det hörs på mitt uttal ibland och vissa dialektala ordval, han själv har bott här hela sitt liv och pratar ganska tydlig stockholmska.

• Anonym (? 2)

Är inte det där lite som att fråga "pratar du?"?
    Hur man än pratar så är det väl en dialekt, även rikssvenska?

Svar på tråden Pratar du dialekt?