• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • natalyw

Tycker också dialekter är roliga o sätter en personlighet själv pratar jag östgötska, lite mindre stolt över det tyvärr haha. Men de är ju "jag"

• Dowop
    natalyw skrev 2015-12-07 15:15:33 följande:

Tycker också dialekter är roliga o sätter en personlighet själv pratar jag östgötska, lite mindre stolt över det tyvärr haha. Men de är ju "jag"

Haha vi kan ju ha landets mest ocharmiga dialekt
  • lykeion

Jag är från Skaraborg och den dialekten kan vara ganska speciell, jag kan råka prata med de när jag pratar med mina föräldrar och så men aldrig annars. Jag pratar någon sorts rikssvenska/stockholmska vilket jag är väldigt glad för. Jag gillar inte dialekter alls, förutom just stockholmska och rikssvenska (som i och för sig för mig är nästan samma sak men jag är lite osäker på var gränsen går där...)

• Aspie

Ja, men jag har tränat bort den så gott det gått.

Jag kommer från en dålig del av gnällbältet och måste nästan ha skämskudde när jag pratar med människor med den dialekten. Usch, säger jag! Men jag har som sagt kvar vissa uttal och ord därifrån. Jag kommer alltid uttala beige som "bärsh" och använda ordet "kytta" som springa.

Jag är för övrigt en sån som lätt tar till mig av andras dialekter när jag kommer i kontakt med dem. Skrattande

• Åsa

Visst, om än nedslipad med åren. Det gör å andra sidan de flesta jag träffar, även om Stockholmare m fl ofta tror att de inte gör det

• viseversa

men alla pratar ju med dialekt. Jag bor i Stockholm och pratar också den dialekten. 

• Åsa
    viseversa skrev 2015-12-08 16:14:32 följande:

men alla pratar ju med dialekt. Jag bor i Stockholm och pratar också den dialekten. 

Det är dock vanligare (generaliserar jag vilt) att stockholmare upplever sig tala "neutralt" än att folk från andra landsdelar gör det.
    Sedan finns det naturligtvis en poäng i att de dialekter som huvudsakligen legat till grund för den skriftliga språknormen och/eller traditionellt använts i radio/TV/teater/film upplevs som mer "dialektneutrala" än övriga landsdelar, även av andra. Men även stockholmare med utpräglad dialekt åt Ulf Brunnberg-hållet har tittat förvånat när andra frågat om de är från Stockholm. Jag har haft en del kursare från Stockholms-hållet som inte förrän de lämnade 08-området insåg att de uppfattas som stockholmare snarare än "rikssvenskar".
  • Nayara

Ja. Jag bodde i södra Norge när jag var 1-9 år, så jag låter lite norsk ibland. Dock tror de flesta att det är någon slags norrländskt svensk dialekt.

Svar på tråden Pratar du dialekt?