• Anonym (hur?)

Alkohol på julafton?

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Svar på tråden Alkohol på julafton?
  • Tecum

Julafton brukar vara alkoholfri då det är så många som kör. Däremot tar vi i familjen några snapsar till maten på lilljulafton.

När jag var barn vankades det alltid snaps på julafton men det var aldrig någon som blev full. Ibland fick vi barn smaka lite i kapsylen men ingen blev alkoholist ändå, hör och häpna...

• fluu

I just min lilla familj(dvs sambon och ungen) dricker vi inte alkohol på julafton. För att jag inte dricker alls och sambon då ofta inte gör det heller. Men han tar sig någon julöl och glögg kring jul. I min övriga familj och släkt så finns det många absolutister, men också de som dricker. Vi har alltid haft en regel om att man får dricka alkohol, men aldrig bli full när barn är närvarande(även om de sover). Det har varit så tryggt och vi kommer köra på samma.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MAN78

Givetvis. Men dock svagdricka till maten (Gud förbjude den söta julmusten) Men innan dess ett par koppar glögg. Till den feta julmaten behövs ett par-tre snapsar. Hemmagjord julkorv och dopp i grytan med grovt bröd och stark senap, till det en O.P. Kan det bli bättre?!?

• attid89

Mina föräldrar har alltid druckit vådligt sparsamt så det var sällan alkohol på middagar eller övriga tillställningar heller. För mig är det heller inte särskilt viktigt så det blir nyktert på julafton för vår del även nuförtiden.

• malle88

Japp vin, glögg och öl blir det nog i måttlig mängd. Vi likställer inte att set finns alkohol med att supa. Men jag kommer verkligen försök smita från detta årets version av svärfars hemmagjorda likör, den brukar inte vara nån hit ;)

• Misskittycat

Hos oss är det vit jul. Jag dricker inte alls och tre i min sambos släkt som ska vara med är före detta alkoholister. Ser ingen mening med alkoholen, men tycker jag det är upp till var och en. Däremot tycker jag man ska hålla band på alkoholen om det ska vara barn med på firandet.

• MASolokvist

De som dricker så mycket att saker och ting spårar ur, att barn blir lidande, att de skadar relationer, att de får ångest mm mm - de öppnar nog inte sina hjärtan i den här tråden. Heller.

Här är vi alla rekorderliga, salongsvana människor!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MASolokvist skrev 2015-12-04 07:18:05 följande:

De som dricker så mycket att saker och ting spårar ur, att barn blir lidande, att de skadar relationer, att de får ångest mm mm - de öppnar nog inte sina hjärtan i den här tråden. Heller.

Här är vi alla rekorderliga, salongsvana människor!

Ja, det är väl det som är problemet med själva diskussionen, tyvärr. De som inte kan hantera alkohol struntar fullständigt i vit jul-kampanjer, vädjanden från barn och "tänk på barnen i Afrika"-resonemang.

Sedan finns det, av oklar anledning, de som tror att det hjälper barn till alkoholiserade föräldrar (eller andra som inte kan hantera alkohol) om de avstår från att dricka alkohol på julafton. Det är en absurd inställning men oroväckande vanlig. Det är väl lite som att "visa solidaritet" genom att dela en status på facebook antar jag, man känner att man gör något.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Alkohol på julafton?