Alkohol på julafton?
Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?
Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).
Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?
Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).
Ja måttligt som alltid. På Julen är det lite annorlunda drycker.
Glögg till paketöppning.
Julöl till maten några vill ha EN snaps.
Ja typ det.
Nope. Vi dricker inte alkohol på julen. Här blir det julmust till maten :)
Ja. Glögg, snaps, öl och vin.
Alkohol på julafton är lika självklart som att stå till höger i rulltrappan!
Normalt sätt alkoholfri. Ser inget behov av att dricka på julafton julmust är gott som det är o sen e det ju rätt mycket barnens högtid så den där snapsen kan få vänta till annat tillfälle tycker jag. Men jag vet att många tycker om att dricka o jag har inga åsikter modet. Däremot tycker jag väl inte att det är lämpligt att bli full på julafton om man är förälder till närvarande barn.
Normalt sätt alkoholfri. Ser inget behov av att dricka på julafton julmust är gott som det är o sen e det ju rätt mycket barnens högtid så den där snapsen kan få vänta till annat tillfälle tycker jag. Men jag vet att många tycker om att dricka o jag har inga åsikter modet. Däremot tycker jag väl inte att det är lämpligt att bli full på julafton om man är förälder till närvarande barn.
De flesta har nog inte behov, de dricker för att det är gott. Och för de flesta är det inte barnens högtid, det är familjens högtid.
Sedan förstår jag inte skillnaden, är det bättre att bli full inför närvarande barn de andra dagarna på året?
Jag dricker aldrig när mina barn är med... Har inga synpunkter på folk som gör det men mitt val är att aldrig göra det... Lite är det också att jag i princip aldrig dricker alkohol så det är ingen större uppoffring och sedan vill jag vara kapabel att köra om det skulle hända något.... Varken jag eller barnens pappa tolererar att någon blir full när barnen är med.. Man får dricka men man får inte dricka för mkt..
Han har själv valt att inte dricka på julen för dom ska inte tycka att pappa luktar konstigt eller är konstig.... Sen kan han ta en öl, whiskey eller liknande utan problem övriga året men just julen vill han inte..
Hans nya sambos mamma har problem med alkoholen men han har varit väldigt tydlig att det accepteras inte då får hon inte komma om hon bums måste dricka och ett ultimatum verkar vara vad hon behövde för hon sköter sig nu för tiden...
Intressant ändå att det finns en hel del som sätter likhetstecken mellan "dricka alkohol" och "dricka sig full".
Hos mina föräldrar dricker vi oftast inte en droppe på julen. Av gammal hävd. Vi firar med min faster, mina kusiner och deras barn. Pappa har en sträng uppfostran och är så rädd för sin äldre syster att han nästan inte törs bjuda på alkohol när hon är med fast han är över 70 år gammal. Plus att han tycker att min äldsta kusin blir ännu jobbigare när han druckit lite. (han är en besserwisser och gnällspik av guds nåde även när han är spiknykter.)
Åker vi hem och hälsar på en vanlig helg så dricks det rätt bra av både vin och whisky numera. Tidigare var det rätt strikt men inte längre. Herregud, jag fyller ju 40 snart. :)
Hos mina svärföräldrar så är det snaps och öl och kanske nån cognac sen. Men det är väldigt kontrollerat. Ingen blir full.
Hemma dricker jag några öl eller några glas vin både fredag och lördag så för vår sons skulle spelar det nog ingen roll om jag är helt nykter eller inte just på julen.