• Anonym (hur?)

Alkohol på julafton?

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Svar på tråden Alkohol på julafton?
  • Anonym (Rosa)

Helt ärligt, utan nubben till sillen skippar jag sillen också.
    Utan en öl till maten, då kan jag strunta i det med.

Nu har jag inga småbarn längre men även då tog jag en öl och en nubbe, med betoning på en.

• Anonym (Nix!)
    Anonym (Rosa) skrev 2015-12-05 14:43:25 följande:

Helt ärligt, utan nubben till sillen skippar jag sillen också.
    Utan en öl till maten, då kan jag strunta i det med.

Nu har jag inga småbarn längre men även då tog jag en öl och en nubbe, med betoning på en.

Så utan alkohol ingen sill eller julmat? Är alkoholen det som gör hela julen alltså?
  • Anonym (jopp)
    Anonym (Nix!) skrev 2015-12-05 15:08:53 följande:
    Så utan alkohol ingen sill eller julmat? Är alkoholen det som gör hela julen alltså?
    Gör sillen och julmaten hela julen?
  • Anonym (Måttligt)

Vi är ca 8 vuxna och 5 barn under tio år.

Tre vuxna är alltid nyktra. Ett par stycken dricker en liten kopp alkoholglögg vid lunch, samt en snaps till middagen och ett glas vin eller kanske två, senare på kvällen när alla barn utom ett gått och lagt sig. Två personer dricker öl till middagen (kanske en starköl) och dricker mer öl i stället för vin sent på kvällen. Ingen blir full och kvällen avrundas vid 23.

Jag är alltid nykter, vardag som fest, så för mig är detta inte en diskussion. Om sill är så fruktansvärt äckligt att det inte går att svälja utan sprit så kanske man inte ska äta det

• Anonym (Rosa)
    Ja, den är viktig.
    När jag hade småbarn tog jag en av varje, utan dessa kan jag strunta i julmaten.

Nu när ungarna är stora tar jag så många jag känner för.
  • kioskvältare
    Det var väl inte det som sades va? 

Dryckerna som råkar vara alkoholhaltiga hör ihop med maträtterna helt enkelt, saknas någon av dem så blir det inte lika gott.

Ungefär som att äta spagetti med köttfärssås utan köttfärssås, då kan man vara utan spagettin också....
  • Tecum
    Jennie med ie skrev 2015-12-04 23:25:40 följande:
    Fel fel fel fel fel! smile1.gif Min hemjästa är godast.
    Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig så du får gärna bjuda på en kopp...
  • Anonym (Babsan)

Ja, eftersom jag är alkoholist och min man är det också, så kommer det drickas, precis som alla andra dagar. Det är renat från uppvaknandet tills comatillståndet sent på kvällen.

• Frontline
    Anonym (Babsan) skrev 2015-12-05 20:06:03 följande:
    Ja, eftersom jag är alkoholist och min man är det också, så kommer det drickas, precis som alla andra dagar. Det är renat från uppvaknandet tills comatillståndet sent på kvällen.
    Inget fel i att dricka men om ni båda är alkoholister så kanske ni skulle ta det lite lugnare iaf under dagen så ni orkar med hela natten..

Har haft barnkalas här ikväll då ena barnet fyller 5 år och det bjöds på alkohol, trots fri tillgång till hur mycket alkohol som helst så gick det lugnt tillväga, dom som levde om mest var barnen medans vi vuxna satt och pratade en massa..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Jenita659

Av re

Anonym (varför?) skrev 2015-12-04 20:54:18 följande:

Varför då?

Av respekt för den som har alkoholproblem.
  • Tom Araya
    Anonym (Babsan) skrev 2015-12-05 20:06:03 följande:

SENT på kvällen, fan vad mesiga ni är på drickat! FörvånadObestämd
    Asplakat före lunch ska ni banne mig klara och efter en lur kan ni börja om på eftermiddagen och bli snorfulla igen lagom till Kar-Beril Johnsson. Skrattande
  • Anonym (Alkoholen)
    Mulle44 skrev 2015-12-05 14:16:15 följande:

Ingen alkohol till julbordet sen 6 år tillbaka då yngsta barnbarnet föddes. Tycker inte barn ska behöva se sina nära och kära vuxna förändras även om de inte blir "fulla". Vi dricker mumma, julmust och julöl med folkölsstyrka. När barn och barnbarn gått hem på kvällen diskar min man och jag och kopplar sen av med en drink framför brasan. 

Så ni är alltid på samma humör annars? Reagerar ni alltid konsekvent? 
  • Jennie med ie

Givetvis!!

Tecum skrev 2015-12-05 19:14:13 följande:

Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig så du får gärna bjuda på en kopp...

• Lindaaaaa

I min familj har det alltid druckit väldigt mkt på julafton. När jag var barn. Så julen bestod i princip av fylla, bråk, någon grät, föräldrarna gjorde typ slut och blev ihop igen, ja allmänt kaos.

Nu när jag är vuxen hatar jag julafton. Av hela mitt hjärta. Har tidigare år åkt utomlands för att komma undan, men denna jul e ja hemma i SVerige... buhu.
    Hur som helst kanske ni förstår vad jag tycker.. ingen alkohol!

Håller även med den här barnläkaren som inte bara tycker att man ska hoppa över spriten, utan även vissa gäster och krav ;) 

mama.nu/artiklar/cecilia-chrapkowska-basta-julklappen-sag-nej-till-bade-slaktingar-och-spriten/

Lite inspiration såhär dagen innan julafton.  Puss o kram o God jul

Svar på tråden Alkohol på julafton?