• Anonym (hur?)

Alkohol på julafton?

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Svar på tråden Alkohol på julafton?
  • Nyfikna72

Varför ska man dra all alkohol över en kam? Man kan inte utgå ifrån att all alkohol skapar problem för det är helt upp till individen att hantera det och bjuder man såna individer så kan man såklart undvika det så långt man kan. Jag dricker en snaps till sillen för det passar ihop, jag dricker ett par öl till maten för att det passar ihop och det har ingenting med alkoholen att göra och så är det nog för dom flesta. En del låter verkligen rabiata och ska utesluta alkoholen helt bara för att men gör man det så tror jag det finns andra orsaker och då är det ju en sak men låt oss som dricker med måtta göra det.

Vissa drycker har ju liksom alkohol i sig vare sig man vill eller inte.

• Anonym (20år)

Ingen aning, hos oss dricker man det man har lust. Har inga alkoholister i min närhet så det har aldrig varit ett problem varken att någon dricker eller att någon tvingas avstå

• Alessia

Vi har alkoholfri dryck till det mycket förenklade  julbordet på lunchen (alkoholfri öl, vatten, svagdricka eller julmust att välja mellan). På kvällen har vi  supé, oftast med skaldjur och tillbehör och till detta alltid champagne för de vuxna. Till dessert alltid en fransk julstubbe och därtill  helst en portugisisk  moscatel. Alla barn dricker bubbelvatten eller bubbel utspätt med cider för smakens skull. Så har vi haft det i åratal. Nu har ett par barn nått champagnestadiet så det blir att inhandla en flaska till. Aldrig starksprit på våra jular och champagne är inte billigt, så det blir max två glas per person. Ingen fyllenivå, alltså.
    Vi har alltid hävdar att barn inte alls far illa av se sina föräldrar dricka ett par glas vin på ett civiliserat sätt. Det ger en förebild och fingervisning om hur man umgås med och kring alkohol. Det är det okontrollerade drickandet, där alkoholen tar över och förändrar personernas beteende,  som är skadligt.

"Allt med måtta" är ett underbart välfunnet ordspråk från det antika Grekland.

• Anonym (kanske)

De som vill. Jag äter medicin som inte ska blandas med alkohol, så jag dricker inte.

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (Kanske, kanske inte..) skrev 2015-12-04 14:05:03 följande:
    Vi äter ofta sill, ägg, gravad lax, någon potatis m.m. lite tidigare på dagen (och då blir det i regel ingen alkohol till) och sedan skinkan, köttbullar, gryssel, jansons m.m. senare på kvällen eftersom det blir så mycket mat annars på en gång. Men jag har nog haft vin vid något tillfälle även till några bitar sill vill jag minnas.

Det finns mycket förutfattade meningar om vilka drycker som hör ihop med vilken mat. Det får andra gärna ha, men jag har insett att smakupplevelser varierar väldigt mycket mellan individer. Jag kan dricka ett gott rödvin till nästan allt. Något jag inte skulle prova skulle exempelvis vara rödvin med vaniljglass, det lockar liksom inte smaklökarna något vidare.
    Jag kan också dricka rödvin till nästan allt... och nu ska du får höra: just till vanlig vaniljglass (typ Big Pack) är det JÄTTEGOTT med rödvin!

Vi kommer att dricka alkohol på julafton! Maken gör en äggtoddy var till oss, sen tar vi säkert en mugg Glühwein till Kalle. Till julmaten vet jag inte om det blir ngt med alkohol eller bara must. Senare på kvällen skulle jag tro att vi kan tänka oss ett glas rött när vi tänt upp i spisen. 

Men det här är ju som att planera att vara sugen på smågodis, det vet man knappast tre veckor i förväg. Och kanhända är barnen på sitt sämsta humör och då lär vi inte ha tid att sitta ner och njuta av ett glas extragott-nånting. Då blir det tre köttbullar och en sked janson som man jonglerar ner i munnen samtidigt som man försöker se till att få i först den ena och sen den andra någon mat och enda shotsen blir möjligen julmust om man hinner hälla upp den i glas. Annars går det bra att halsa julmust ur flaska. Drömmer God jul!
  • HenryIronstead
    Anonym (hur?) skrev 2015-12-03 17:25:21 följande:

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

Japp. Lite skumpa först. Sen en liten snaps, öl, kanske glögg... Kanske lite egg nog... Ganska naturligt faktiskt. Förhoppningsvis i tillräckligt små mängder så ingen spårar ur.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Hannah76

Vi har alkohol på julafton. Vi har glögg, rött vin, avec och champagne. Ingen blir full.

• elyse

Ja, ett glas vin/öl till maten och glögg till Kalle Anka. Kan bli nån till glögg på kvällen.

• Hannah76

[quote=76079864][quote-nick]Hannah76 skrev 2015-12-04 16:02:04 följande:[/quote-nick]

Vi har alkohol på julafton. Vi har glögg, rött vin, avec och champagne. Ingen blir full.

[/

Och nubbe :) Men det avstår jag.

Svar på tråden Alkohol på julafton?