• Anonym (hur?)

Alkohol på julafton?

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Svar på tråden Alkohol på julafton?
  • Anonym (Kanske, kanske inte..)

Lägger inte så stor vikt vid det. Julafton brukar vi bara vara vår lilla familj på tre som firar, hur mysigt som helst. Min man dricker inte vin, öl elelr snaps men han kanske tar en drink senare på kvällen - eller inte. Jag tar gärna en julöl eller ett glas vin till maten, men det är inget "måste". Får se vad man känner för.

• Stårschan

Ja, det gör vi. Traditionsenlig julutflykt med kaffetermos och konjak till kaffet. Sedan julöl till maten för den som vill, snaps till den som vill, och avec till den som vill. Glöggen som serveras är alkoholfri eftersom vi inte tycker att vinglögg är gott.

• Anonym (Alkoholen)
    Anonym (Kanske, kanske inte..) skrev 2015-12-04 12:46:02 följande:

Lägger inte så stor vikt vid det. Julafton brukar vi bara vara vår lilla familj på tre som firar, hur mysigt som helst. Min man dricker inte vin, öl elelr snaps men han kanske tar en drink senare på kvällen - eller inte. Jag tar gärna en julöl eller ett glas vin till maten, men det är inget "måste". Får se vad man känner för.

Vin till julmat? Finns det verkligen något som passar? 

Ser ibland kvinnor (är nästan alltid kvinnor) som dricker vin till julbordet. Antar att det är för att de vill dricka alkohol men inte tycker om öl. 
  • Anonym (C)

Jag dricker normalt alkohol på andra dagar men inte en droppe på julen.

Därför att julen står för något mer djupare budskap där jag inte tycker alkohol tillhör. 

• Majsan70

Javisst har vi alkohol på bordet vid jul. Precis som vilken lördag eller söndag eller kanske vardag som helst. Alla dricker mycket måttligt. Själv föredrar jag julmust och speciellt i år då jag skall jobba på natten efter julfirandet. 

• Stårschan
    Anonym (Alkoholen) skrev 2015-12-04 12:53:22 följande:

Ser ibland kvinnor (är nästan alltid kvinnor) som dricker vin till julbordet. Antar att det är för att de vill dricka alkohol men inte tycker om öl. 
    Helt riktigt. Tycker man om vin så passar det till allt. Tycker man inte om öl så tycker man ju inte att det passar till något alls.
  • alice85

Ja och i min mans familj kan det festas till rejält, det är kul! "Barnen" är dock 29 år och uppåt ;)

• Anonym (Absolutister)

Vi dricker inte alkohol ö.h.t och bjuder inte gäster på sprit heller. De ytterst få som dricker alkohol får göra det nån annanstans än här. I ens eget hem bestämmer man själv hur man vill ha det.

• Anonym (Kanske, kanske inte..)
    Anonym (Alkoholen) skrev 2015-12-04 12:53:22 följande:

Jag tycker att vin är jättegott, till all mat faktiskt. Gärna ett tyngre rödvin med kryddig smak. Tycker om en kall öl också. Spelar det någon roll om man dricker öl eller vin till maten?
Svar på tråden Alkohol på julafton?