• Anonym (hur?)

Alkohol på julafton?

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Svar på tråden Alkohol på julafton?
  • Mandel

Det kommer att serveras alkohol, men jag kommer inte att dricka något annat än vatten.
    Tycker inte om glögg, snaps, öl eller vin till maten så då står jag över helt.

Övriga gäster som inte kör kommer förmodligen ta en välkomstglögg vid 12-tiden. En eller två snapsar till maten. Kommer inte ihåg om det serveras vin eller om det bara är öl till maten.
    Sedan blir det kanske en whisky eller gin och tonic fram emot kl 20-21.

Ingen har någonsin varit överförfriskad. Tycker inte ens att någon varit märkbart påverkad.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kodia

De som vill dricker glögg till Kalle Anka, öl och snaps till maten och vin på kvällen. Jag kan nog känna av det lite, men ingen blir otrevlig eller beter sig olämpligt.

• Jenita659

Har någon i sällskapet problem med alkohol bör inte alkohol serveras. Däremot är julöl och snaps till julmaten väldigt gott. Och ett glas vin på kvällen eller GT. Barn bör aldrig se sina föräldrar fulla men att servera alkoholhaltiga drycker är en annan sak. Barn ska vara i fokus på julafton och inte behöva ta hand om sina föräldrar eller se dem bete sig konstigt.

• Anonym (varför?)
    Jenita659 skrev 2015-12-04 20:34:07 följande:

Har någon i sällskapet problem med alkohol bör inte alkohol serveras.

Varför då?
  • Dixie

Vi har vinglögg, öl och snaps till maten för de som önskar.

O

Anonym (hur?) skrev 2015-12-03 17:25:21 följande:

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Tecum
    Ewald01 skrev 2015-12-04 22:37:31 följande:
    .....sen finns det även alkoholfri glögg smile5.gif ....
    ...men den är inte speciellt god. Starkvinsglögg är bäst!
  • Fanny b
    Jenita659 skrev 2015-12-04 20:34:07 följande:

Har någon i sällskapet problem med alkohol bör inte alkohol serveras. Däremot är julöl och snaps till julmaten väldigt gott. Och ett glas vin på kvällen eller GT. Barn bör aldrig se sina föräldrar fulla men att servera alkoholhaltiga drycker är en annan sak. Barn ska vara i fokus på julafton och inte behöva ta hand om sina föräldrar eller se dem bete sig konstigt.

Om värden/värdinnan har problem med alkohol och inte vill att någon i sällskapet dricker alkohol så tycker det är rimligt för om man av oberoende orsak inte vill ha alkohol i sitt hem får gästerna acceptera detta eller tacka nej till inbjudan.
    Om en gäst har problem med alkoholen tycker jag inte detta i sig är en orsak till ingen i sällskapet får dricka då jag  anser att om man har problem med alkohol bör man klara av att andra i ens närvaro dricker, eller om det inte går, undvika tillställningar där det serveras alkohol.

Oberoende på vilken dag det är på året så tycker jag barn ska slippa ta hand om sina berusade föräldrar.
    Det finns olika åsikter om barn ska vara i fokus på julafton eller ej, själv tycker jag att inte att det är så. 
Svar på tråden Alkohol på julafton?