• Anonym (hur?)

Alkohol på julafton?

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Svar på tråden Alkohol på julafton?
  • Anonym (Alkoholen)
    Stårschan skrev 2015-12-04 13:13:13 följande:
    Helt riktigt. Tycker man om vin så passar det till allt. Tycker man inte om öl så tycker man ju inte att det passar till något alls.
    Nej, vin passar inte till allt. Rödvin och inlagd sill ska tydligen vara hemskt. 

Skippa rödvinet till sillen

Vad ska man då tänka på? Välj vin med hög sötma. Rött vin är tyvärr inget som passar särskilt bra till sill eftersom tanniner och strävhet i vinet inte fungerar med kombinationen av sälta och syra i sillen. Vanligt är att smaken blir metallisk. Sillen innehåller som sagt också sötma och syra, något som bara förhöjer strävheten i vinet. Rödvin till sillen är alltså inget som rekommenderas.

Här är i alla fall lite tips: www.landleyskok.se/vintips/vad-ska-man-valja-for-vin-till-sill.html/

Problemet med ett julbord är att det är mycket olika mat av olika karaktär så det är svårt att hitta ett vin som passar till allt. 
  • Stårschan
    Anonym (Alkoholen) skrev 2015-12-04 13:45:16 följande:
    Nej, vin passar inte till allt. Rödvin och inlagd sill ska tydligen vara hemskt. 

Skippa rödvinet till sillen

Vad ska man då tänka på? Välj vin med hög sötma. Rött vin är tyvärr inget som passar särskilt bra till sill eftersom tanniner och strävhet i vinet inte fungerar med kombinationen av sälta och syra i sillen. Vanligt är att smaken blir metallisk. Sillen innehåller som sagt också sötma och syra, något som bara förhöjer strävheten i vinet. Rödvin till sillen är alltså inget som rekommenderas.

Här är i alla fall lite tips: www.landleyskok.se/vintips/vad-ska-man-valja-for-vin-till-sill.html/

Problemet med ett julbord är att det är mycket olika mat av olika karaktär så det är svårt att hitta ett vin som passar till allt. 
    Jag skippar hellre sillen till vinet. Ärligt talat är den traditionella julmaten ingen höjdare, tycker jag. Jag äter mycket hellre vanlig mat. Brukar provsmaka sill vartannat år eller så för att se om jag har ändrat mig, men hittills har det varit lika oaptitligt varje gång.
  • Duckan

Håller med Stårschan, sillen får passera gå utan att stanna på min plats. Försöker också prova en bit då och då, men nej, jag tycker verkligen inte om det.

• Anonym (Kanske, kanske inte..)
    Anonym (Alkoholen) skrev 2015-12-04 13:45:16 följande:

Skippa rödvinet till sillenVad ska man då tänka på? Välj vin med hög sötma. Rött vin är tyvärr inget som passar särskilt bra till sill eftersom tanniner och strävhet i vinet inte fungerar med kombinationen av sälta och syra i sillen. Vanligt är att smaken blir metallisk. Sillen innehåller som sagt också sötma och syra, något som bara förhöjer strävheten i vinet. Rödvin till sillen är alltså inget som rekommenderas.

Vi äter ofta sill, ägg, gravad lax, någon potatis m.m. lite tidigare på dagen (och då blir det i regel ingen alkohol till) och sedan skinkan, köttbullar, gryssel, jansons m.m. senare på kvällen eftersom det blir så mycket mat annars på en gång. Men jag har nog haft vin vid något tillfälle även till några bitar sill vill jag minnas.

Det finns mycket förutfattade meningar om vilka drycker som hör ihop med vilken mat. Det får andra gärna ha, men jag har insett att smakupplevelser varierar väldigt mycket mellan individer. Jag kan dricka ett gott rödvin till nästan allt. Något jag inte skulle prova skulle exempelvis vara rödvin med vaniljglass, det lockar liksom inte smaklökarna något vidare.
  • Anonym (Kanske, kanske inte..)
    Duckan skrev 2015-12-04 14:11:58 följande:

Vad är gryssel?

Det blev just nu ett nytt slang för brysselkål
  • Jennie med ie

Det är alkohol i den hemkörda glöggen (som man dricker en eller max två små muggar av) och till julmaten serveras öl i olika styrkor (från starköl till alkoholfri) och snaps. Några dricker det, några inte, och ingen blir märkbart på lyran. 

På tal om vin så älskar jag vin, rött helst. Men det passar inte till allt. Bl a inte till julmaten Jag dricker öl till julmaten, alkoholhalt beroende på humör och ev. bilkörning, men ingen snaps.

• Duckan

Fan, vad bra! Tanken slog mig att det kunde vara just brysselkål, men det kunde ju varit nåt annat exotiskt

• Tom Araya
    Anonym (hur?) skrev 2015-12-03 17:25:21 följande:

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

Ja, jag vill ha glögg, julöl och gärna snaps till sillen. Ett av få tillfällen på året jag dricker snaps.
    Jag har skippat alkohol till jul två gånger som vuxen, den ena gången efter en olycka och jag tog starka smärtstillande och den andra gången när jag var hembjuden till en vän som firade med sin mamma och syster, den senare under behandling för alkoholism.
Svar på tråden Alkohol på julafton?