Alkohol på julafton?
Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?
Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).
Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).
Vad ska man då tänka på? Välj vin med hög sötma. Rött vin är tyvärr inget som passar särskilt bra till sill eftersom tanniner och strävhet i vinet inte fungerar med kombinationen av sälta och syra i sillen. Vanligt är att smaken blir metallisk. Sillen innehåller som sagt också sötma och syra, något som bara förhöjer strävheten i vinet. Rödvin till sillen är alltså inget som rekommenderas.
Vad ska man då tänka på? Välj vin med hög sötma. Rött vin är tyvärr inget som passar särskilt bra till sill eftersom tanniner och strävhet i vinet inte fungerar med kombinationen av sälta och syra i sillen. Vanligt är att smaken blir metallisk. Sillen innehåller som sagt också sötma och syra, något som bara förhöjer strävheten i vinet. Rödvin till sillen är alltså inget som rekommenderas.
Håller med Stårschan, sillen får passera gå utan att stanna på min plats. Försöker också prova en bit då och då, men nej, jag tycker verkligen inte om det.
Nej, vin passar inte till allt. Rödvin och inlagd sill ska tydligen vara hemskt.
Skippa rödvinet till sillenVad ska man då tänka på? Välj vin med hög sötma. Rött vin är tyvärr inget som passar särskilt bra till sill eftersom tanniner och strävhet i vinet inte fungerar med kombinationen av sälta och syra i sillen. Vanligt är att smaken blir metallisk. Sillen innehåller som sagt också sötma och syra, något som bara förhöjer strävheten i vinet. Rödvin till sillen är alltså inget som rekommenderas.
Här är i alla fall lite tips: www.landleyskok.se/vintips/vad-ska-man-valja-for-vin-till-sill.html/
Problemet med ett julbord är att det är mycket olika mat av olika karaktär så det är svårt att hitta ett vin som passar till allt.
Vad är gryssel?
Vad är gryssel?
Det är alkohol i den hemkörda glöggen (som man dricker en eller max två små muggar av) och till julmaten serveras öl i olika styrkor (från starköl till alkoholfri) och snaps. Några dricker det, några inte, och ingen blir märkbart på lyran.
På tal om vin så älskar jag vin, rött helst. Men det passar inte till allt. Bl a inte till julmaten
Jag dricker öl till julmaten, alkoholhalt beroende på humör och ev. bilkörning, men ingen snaps.
Fan, vad bra! Tanken slog mig att det kunde vara just brysselkål, men det kunde ju varit nåt annat exotiskt
Ingen alkohol.