• Anonym (hur?)

Alkohol på julafton?

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Svar på tråden Alkohol på julafton?
  • Jennie med ie

Visst. Och det finns alkoholfritt vin med, t ex. Sen är det ju det där med _smaken_...

Ewald01 skrev 2015-12-04 22:37:31 följande:

.....sen finns det även alkoholfri glögg ....

• Jennie med ie

Fel fel fel fel fel! Min hemjästa är godast.

Tecum skrev 2015-12-04 22:54:35 följande:

...men den är inte speciellt god. Starkvinsglögg är bäst!

• Frontline

Japp det blir alkohol på julafton men inte förens barnen har lagt sig.
    Det beror inte att jag inte vill dricka under tiden barnen är vakna utan jag är den som har körkort och vi ska hem.
    Men under dagen kommer dom andra att dricka som det alltid brukar göras dock inga mängder och ingen brukar bli aprak heller för den delen utan snarare lite glalätt..

Vi är hemma runt 21 och då tar jag mig ett par stadiga wirre och nån grogg för att pusta ut...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Lite)

Jag brukar sällan dricka något och inte de omkring mig heller. Kanske en öl till maten. Till kvällen när barnen (stora barn plus en mindre) har dragit sig tillbaka till sitt kanske jag dricker ett glas vin eller dylikt. Men inget sådär snaps, glögg öl-race liksom. Tycker julafton inte är en "festlig" dag på det sättet. Det är ju barnens dag liksom. Samtidigt som vuxna umgås och då blir det ju lätt ett glas vin eller så. Men inte fest.

Juldagen däremot brukar barnen vara hos mor/far-föräldrar och jag och min partner brukar gå ut en sväng och träffa andra hemvändare. :)

• nernu

Nix. Aldrig gjort kommer aldrig att göra. Inget vl har saknat heller.

• Anonym (Balans)

Jag är uppvuxen med jular där alkohol inmundigats i olika mängder beroende på var julafton firades. Jag och mina syskon har inte tagit skada av detta. Vi har ett sunt förhållande till alkohol.
    Nu är våra barn vuxna och de har inte heller tagit skada av att det dricks alkohol på julafton. Jag tror att så länge man har ett sunt förhållande till alkoholen så är det ingen fara med att dricka det när barn är med.
    Jag tror dock att det är skadligt för barn att se vuxna som blir så berusade att de sluddrar, vinglar och blir aggressiva.

• Anonym (S)

I min släkt serveras det alltid alkohol, vid (barn)kalas, middagsbjudningar, jul, nyår, midsommar, påsk - you name it.
    Ett fåtal gånger under hela min uppväxt har någon eller några i sällskapet blivit för berusade så att de mått dåligt och gått hem/gått och lagt sig. Personligen har jag aldrig upplevt någon tillställning som obehaglig eller skrämmande. De som tagit lite för mycket någon gång har garanterat inte gjort det nästkommande gång. Vi har varit omkring 5-6 barn och 8 vuxna på de flesta släktkalas under min uppväxt, och jag har alltid uppskattat dessa sammankomster. Det har varit god stämning och jag vet bara en enda gång då jag blivit lite skrämd för att min pappa druckit för mycket (vilket yttrade sig i att han hade lite svårt att ta sig upp på cykeln när vi skulle hem ), men det löste sig genom att jag sov hos mormor och morfar istället för att cykla hem med mina föräldrar. Idag tycker jag att det är en helt ofarlig episod, som jag kan skratta åt.

• Mulle44

Ingen alkohol till julbordet sen 6 år tillbaka då yngsta barnbarnet föddes. Tycker inte barn ska behöva se sina nära och kära vuxna förändras även om de inte blir "fulla". Vi dricker mumma, julmust och julöl med folkölsstyrka. När barn och barnbarn gått hem på kvällen diskar min man och jag och kopplar sen av med en drink framför brasan. 

• Jennie med ie

Varför är förändring "farligt"? Om det nu inte innebär att man beter sig på ett negativt sätt så att säga, blir stökig eller lättstött och så. Få är ju likadana hela tiden, många påverkas i sinnesstämning av sällskapet/tillfället, humör o s v och kan vara extra uppsluppna eller extra pratiga t ex utan en droppe alkohol i systemet, är sådan förändring också nåt man bör skydda barnen för?

Missförstå mig inte, jag har inga problem med att ni avstår alkohol. Inte alls. Däremot försöker jag förstå den där tanken som du inte är ensam om att förmedla, d v s att _förändring_ i sig är nåt negativt och olustigt.

Mulle44 skrev 2015-12-05 14:16:15 följande:

Ingen alkohol till julbordet sen 6 år tillbaka då yngsta barnbarnet föddes. Tycker inte barn ska behöva se sina nära och kära vuxna förändras även om de inte blir "fulla". Vi dricker mumma, julmust och julöl med folkölsstyrka. När barn och barnbarn gått hem på kvällen diskar min man och jag och kopplar sen av med en drink framför brasan. 

Svar på tråden Alkohol på julafton?