• Anonym (hur?)

Alkohol på julafton?

Hur gör ni på jul i er familj?? Dricker ni alkohol på julen?

Vi har olika traditioner här hemma och diskuterar det. Kommer bli ett rätt stort firande med släktingar i olika åldrar (från 2 till 86).

• Svar på tråden Alkohol på julafton?
  • mliten

Äntligen kom den första drickapåjulaftontråden.

I vanliga fall-ja, julöl och gärna glögg samt nån avec men i år är jag gravid och får nöja mig med julmust och vatten.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • IsDimma

Jag är uppväxt i en släkt där man drack alkohol på julen. Har en morbror som blir ganska påstridig när han dricker och en ingift farbror som har alkoholproblem men som dock inte blir aggressiv eller så.
    Vi firade med mormor på dagen och då fick mamma dricka. Pappa körde sen till farmor och där firade vi på eftermiddagen och kvällen och där kunde båda dricka eftersom vi bodde så nära farmor.
    Mina föräldrar drack måttligt på julen och jag har inga dåliga minnen av julen pga alkohol trots att vi hade två som skulle mått bra av mindre alkohol. Men jag kunde alltid krypa upp i pappa eller mammas famn när min morbror blev för jobbig och min mamma var noga med att tala om att det räcker här när han gick över min eller min brors gräns.
    Jag tror att dom som skulle må bra av att dricka mindre är dom som ändå kommer att dricka om man firar vita jular för dom bryr sig inte. Och dom som kan dricka med måtta och lika gärna kan låta bli spelar det liksom ingen roll om dom dricker eller inte.

• Anonym (daf)

Ja julöl och snaps till maten och glögg förstås.
    Sen dricker jag gärna cognac till kaffet

Ingen blir dock full

• Zarch

Kanske tar några glas, får se om jag känner för det Hoppas att den yngsta "bebisen" (26 år) på julkalaset överlever det?!

• Bibbidi

Ja. Ingen blir full utan de som vill tar bara en öl till maten istället för julmust/dylikt, och kanske en liten snaps. Inget mer. Jag dricker inte själv men andra gör det, gör ingenting alls.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bella1000

Ah det brukar finnas snaps, öl och vin! Är väldigt sparsamma med alkohol i vår familj och själv kommer jag inte dricka nåt alkoholhaltigt!

• Bibbidi
    Bibbidi skrev 2015-12-03 18:33:06 följande:

Ja. Ingen blir full utan de som vill tar bara en öl till maten istället för julmust/dylikt, och kanske en liten snaps. Inget mer. Jag dricker inte själv men andra gör det, gör ingenting alls.

Vill bara lägga till att om jag firade med sådana som dricker så pass att de blir fulla - DÅ hade jag haft någonting emot det. Jag är inte uppväxt med att någon blir full på julafton så jag vill inte ha det så på jul heller. Bara äta gott, dricka gott, och sen sitta och kolla på Kalle Anka. 

Om jag skulle bli tillsammans med någon som kommer ifrån en familj där de dricker så de blir fulla på jul så hade jag nog helst valt att fira någon annanstans än hos dem.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Santin

Ja då. Jag kommer nog dock vara nykter då jag inte gillar alkohol. På sin höjd kanske ett glas vin senare på kvällen. Men övrigt sällskap kommer nog både snappsa och dricka en öl eller två.

• LaLola

Näe.
    Men det beror inte på att vi ska ha en "vit jul" eller så.
    Det beror helt enkelt på att alla föredrar att dricka julmust till maten.

Svar på tråden Alkohol på julafton?