• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    henkebenkerenkesänke skrev 2019-02-24 11:21:58 följande:
    Jag tycker det är dumt att hota och misshandla brevbärare.
    Om det är vi rörande överens. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    KillBill skrev 2019-02-24 10:52:58 följande:

Ja det är just därför som jag pekar på att det är de företag som anlitar UPS som  bör byta leverantör till posten eller annan distributör som har leveranser i området. Det är ju ganska dumt av ett företag att anlita en underleverantör som inte kan leverera de tjänster som kunderna efterfrågar, tycker inte du det?

Bortsett då från att inte heller posten levererar paket till vissa områden:

"Risk för brott stoppar paketleverans
    Transportföretaget UPS kör inte längre ut paket i Rosengård i Malmö, av säkerhetsskäl. Postnord levererar inte paket till ett annat område i Malmö, Seved.

? Vi måste tänka på vår personal i första hand, säger Mathias Krümmel på Postnord."
    ( www.svd.se/risk-for-brott-stoppar-paketleverans )

• Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-23 10:20:12 följande:
    Just det, jag hade glömt att presentation av fakta, alltså hur det förhåller sig i sak, upplevs som ett personligt hån mot vissa personers egna känslor.
    Det finns ingen fakta i att påstå att "är man inte med dem är det ingen fara". Så enkelt är det.

Inte ens om du håller dig till kriminellas uppgörelser håller ditt påstående.

Men när folk är rädda säger du att det är "löjligt att dra så stora växlar" och du jämför det med sagor om "monster under sängen".

Det är fakta.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-02-27 08:27:23 följande:
    Det finns ingen fakta i att påstå att "är man inte med dem är det ingen fara". Så enkelt är det.

Inte ens om du håller dig till kriminellas uppgörelser håller ditt påstående.

Men när folk är rädda säger du att det är "löjligt att dra så stora växlar" och du jämför det med sagor om "monster under sängen".

Det är fakta.
    Tänk, för inte länge sedan fick jag kritik för att jag refererade till och citerade de som hade cred i frågan. När den planen föll så återgås det alltså till den gamla ranten om känslor vs risk, men inte heller där kommer det några ytterligare argument utan istället påståenden om vad andra (jag) har sagt och menat. 

Och om vi läser vad som skrivits så ses det att jag skrivit att man inte ska dra så stora växlar på gängens våld mot varandra att varje invånare är utsatt för enorma risker - utan tvärt om är det en mycket liten risk att som utomstående utsättas för dessas interna våld. En liten risk betyder inte att den inte finns. Dessutom har det tidigare vanligaste våldet minskat i en större omfattning än gängens våld ökat. Men var har dessa fakta med sekundärkränktas känslor att göra Solig

Du pratar om rädslor - säger du. Jag har pratat om den verkliga risken och att den risken inte innebär för gemene man. 

Monstret under sängen då - jo jag har frågat dig hur du bemöter barn som är rädda för monster under sängen? Det är visst någonting du inte vill eller kan prata om - och det är ju helt OK det också.
  • XL perspektiv
    Padirac skrev 2019-02-27 23:12:42 följande:
    Tänk, för inte länge sedan fick jag kritik för att jag refererade till och citerade de som hade cred i frågan. När den planen föll så återgås det alltså till den gamla ranten om känslor vs risk, men inte heller där kommer det några ytterligare argument utan istället påståenden om vad andra (jag) har sagt och menat. 

Och om vi läser vad som skrivits så ses det att jag skrivit att man inte ska dra så stora växlar på gängens våld mot varandra att varje invånare är utsatt för enorma risker - utan tvärt om är det en mycket liten risk att som utomstående utsättas för dessas interna våld. En liten risk betyder inte att den inte finns. Dessutom har det tidigare vanligaste våldet minskat i en större omfattning än gängens våld ökat. Men var har dessa fakta med sekundärkränktas känslor att göra Solig

Du pratar om rädslor - säger du. Jag har pratat om den verkliga risken och att den risken inte innebär för gemene man. 

Monstret under sängen då - jo jag har frågat dig hur du bemöter barn som är rädda för monster under sängen? Det är visst någonting du inte vill eller kan prata om - och det är ju helt OK det också.
    Det var väl knappast riskfritt att befinna sig på Drottninggatan vid något av terrordåden. De som var inne på Åhlens kan tacka sin lyckliga stjärna att lastbilen inte sprängdes t.ex.

100 skjutningar per år i Stockholm ger 10000 skjutningar på 100 år. Risken att just du är i närheten vid någon av dessa är inte helt liten. Det är sannolikt att du eller någon i din närmsta krets får uppleva ett grovt våldsbrott med egna ögon.

När det gäller risk så har den ökat ifrån obefintlig till  befintlig. Tror inte det handlar om rädslor, utan mer om oro över utvecklingen. Positivt att antalet skjutningar nu verkar sjunka, men långt kvar till acceptabla nivåer.

Hur är man egentligen funtad om man införskaffar skjutvapen och använder det mot andra människor?
  • K Markatta

Följande nyhet publicerades för en timme sen:

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/var-tredje-skjutning-sker-i-folkmassan

Utomstående i fara vid allt fler skjutningar

Sedan 2015 har antalet skjutningar fördubblats i Järfälla. Många av skotten har avlossats på platser med mycket folk i rörelse, som bostäder, restauranger och matvarubutiker, och det här blir allt vanligare.

Man illustrerar nyheten med två exempel:

Scen 1: I en restaurang i Jakobsberg visas fotbollsfinal när en skåpbil kör förbi och öppnar eld mot gästerna. En 17-åring skadas i armen.

Scen 2: December 2017. I en villa i Kallhäll ligger tre barn och sover med sina föräldrar när två män dyker upp strax efter midnatt och avlossar åtta skott rakt in i bostaden. Ingen kom då till skada.

• Padirac
    XL perspektiv skrev 2019-02-28 10:35:37 följande:
    Det var väl knappast riskfritt att befinna sig på Drottninggatan vid något av terrordåden. De som var inne på Åhlens kan tacka sin lyckliga stjärna att lastbilen inte sprängdes t.ex.

100 skjutningar per år i Stockholm ger 10000 skjutningar på 100 år. Risken att just du är i närheten vid någon av dessa är inte helt liten. Det är sannolikt att du eller någon i din närmsta krets får uppleva ett grovt våldsbrott med egna ögon.

När det gäller risk så har den ökat ifrån obefintlig till  befintlig. Tror inte det handlar om rädslor, utan mer om oro över utvecklingen. Positivt att antalet skjutningar nu verkar sjunka, men långt kvar till acceptabla nivåer.

Hur är man egentligen funtad om man införskaffar skjutvapen och använder det mot andra människor?
    Ingen ifrågasätter att ett terrorbrott inte innebär en risk för oskyldiga - det är ju själva avsikten med ett terrorbrottTomte
  • RebeckaZ70

Sitter och läser om vad som händer i Sverige, alltid lika blodtryckshöjande.

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-fyra-ungdomar-doms-for-bilslapningarna/

Tingsrätten dömde till skyddstillsyn.
    Hovrätten tog istället i från tårna, två döms till en hel månads fängelse.

En månad?

Ringa misshandel (örfil, knuff, lättare spark eller att slita någon i kläderna) kan ge sex månader.
    Misshandel av normalgraden kan ge fängelse i två år.

Inte så svårt att förstå att Morgan Johansson tycker att 6 års fängelse för att vara med i IS är att ta i med hårdhandskarna.

Kräks

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-28 23:42:04 följande:

Sitter och läser om vad som händer i Sverige, alltid lika blodtryckshöjande.

www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-fyra-ungdomar-doms-for-bilslapningarna/

Tingsrätten dömde till skyddstillsyn.

Hovrätten tog istället i från tårna, två döms till en hel månads fängelse.

En månad?

Ringa misshandel (örfil, knuff, lättare spark eller att slita någon i kläderna) kan ge sex månader.

Misshandel av normalgraden kan ge fängelse i två år.

Inte så svårt att förstå att Morgan Johansson tycker att 6 års fängelse för att vara med i IS är att ta i med hårdhandskarna.

Först och främst så kan konstateras att det är denna regering som inför straff för medverkande i terrororganisation. Tidigare regeringar exempelvis alliansen gjorde inget alls på detta område när de regerade under 8 år (trots att KD säger sig ha drivit frågan i 20 år).

Sedan kan man fundera på om 8 års fängelse för medverkande i en organisation är mycket eller lite. Åtta års fängelse är maxstraffet för vållande till annans död och jag betraktar därför straffet för medverkande i terrororganisation som relativt hårt (självklart kan personer dömmas till ännu strängare straff om personerna gjort sig skyldig till annan grov kriminalitet)
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2019-03-01 00:15:49 följande:
    Först och främst så kan konstateras att det är denna regering som inför straff för medverkande i terrororganisation. Tidigare regeringar exempelvis alliansen gjorde inget alls på detta område när de regerade under 8 år (trots att KD säger sig ha drivit frågan i 20 år).

Sedan kan man fundera på om 8 års fängelse för medverkande i en organisation är mycket eller lite. Åtta års fängelse är maxstraffet för vållande till annans död och jag betraktar därför straffet för medverkande i terrororganisation som relativt hårt (självklart kan personer dömmas till ännu strängare straff om personerna gjort sig skyldig till annan grov kriminalitet)
    Upp till 6 år om brottet bedöms som grovt.
    Brottet är garanterat grovt om man anslutit till mördarsekten. Efter max 4 år är denne mordmaskin ute. Men om domarna som vanligt lägger sig på miniminivå blir det väl 1-2 år. I praktiken ett år.
    Dessutom är det för sent. Lagen kan bara tillämpas på de som ansluter sig till terrorsekten efter lagens införande.

Symbolpolitik.

Alliansen får ansvara för för 2013 samt 2014. Men S+MP får svara för 2015, 2016, 2017, 2018 samt 2019. Det hela är pinsamt när grannländerna agerade skyndsamt.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna