• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • XL perspektiv
    Padirac skrev 2019-03-03 23:20:52 följande:
    Terrorresorna hade inte med Reinfeldts avgång att göra - jag vet inte hur du fått till denna tankevurpa
    ?
  • KillBill
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 23:34:02 följande:

Lite googling visar sig att 2014 hade blott 80 terrorresor påbörjats. Jag får nog anses ha rätt i att problemet visade sig på allvar ungefär vid maktskiftet.

Den intressanta frågan är varför ingen av regeringarna gjorde något. Vad är den gemensamma nämnaren mellan regeringarna? Jo, MP. Läs och begrunda:

"På ett seminarium om islamofobi jämförde Mehmet Kaplan, gruppledare för Miljöpartiet i riksdagen, svenska jihadister som strider i Syrien med svenska frivilliga som stred i finska vinterkriget 1939-1940 mot Sovjetunionen. Ja, du läste rätt."

Regeringen Reinfeldt hade gjort sig beroende av MP, och det gäller även regeringen Löfvén. Att MP skulle gå med på några som helst begränsningar av terroresor är av lätt insedda skäl en befängd tanke.

Så inget hände. Att hjälpa en terrororganisation att begå bestialiska mord tar man med en axelryckning i Sverige.

Jag tror att du missar Ukrainaresorna i ditt underlag. Faktum är att Alliansen inte agerade. Ca 1 år efter att den rödgröna regeringen tillträtt fanns det en lagrådsremiss på riksdagens bord som förbjöd terrorresorna.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-03-03 23:43:51 följande:
    Jag tror att du missar Ukrainaresorna i ditt underlag. Faktum är att Alliansen inte agerade. Ca 1 år efter att den rödgröna regeringen tillträtt fanns det en lagrådsremiss på riksdagens bord som förbjöd terrorresorna.
    Jag tror att hen menar att S skulle ha tvingat alliansen att agera och inte väntat tills de själva fick tillbaka regeringsmakten.

Nåväl. Numer tycks alliansen ha tuffat till sig betydligt mot terrorister, i Stockholms stad har man nu under den nya blågröna majoriteten bestämt sig för att man ska både ringa och skriva brev till IS-terrorister som återvänt.

Det känns betryggande, liksom att man fortsätter med MP:s arbetsmarknadspolitiska åtgärder där snart stockholmarna är indelade i två huvudkategorier, antingen den enorma skaran p-vakter eller också oss kvarvarande bilster som förtvivlat söker efter parkeringsplatser på gator där det inte finns en ledig plats - så att vi förutom 1.100 kr/månad för rätten att få parkera också får komplettera med lite böter.

Alliansen har budgeterat för en halv miljard i intäkter i form av p-böter och höjt de redan skyhöga nivåerna ytterligare.

Snudd på terrorism, anser jag.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-03-04 00:06:50 följande:

Jag tror att hen menar att S skulle ha tvingat alliansen att agera och inte väntat tills de själva fick tillbaka regeringsmakten.

Nåväl. Numer tycks alliansen ha tuffat till sig betydligt mot terrorister, i Stockholms stad har man nu under den nya blågröna majoriteten bestämt sig för att man ska både ringa och skriva brev till IS-terrorister som återvänt.

Det känns betryggande, liksom att man fortsätter med MP:s arbetsmarknadspolitiska åtgärder där snart stockholmarna är indelade i två huvudkategorier, antingen den enorma skaran p-vakter eller också oss kvarvarande bilster som förtvivlat söker efter parkeringsplatser på gator där det inte finns en ledig plats - så att vi förutom 1.100 kr/månad för rätten att få parkera också får komplettera med lite böter.

Alliansen har budgeterat för en halv miljard i intäkter i form av p-böter och höjt de redan skyhöga nivåerna ytterligare.

Snudd på terrorism, anser jag.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-03-03 09:58:05 följande:
    Ah.. Ironi är svårt på nätet, också i verkligheten.

Kommentaren var till Anton som kanske eller kanske inte förstod den.

Det är naturligtvis hemskt att gängens våld mot varandra kommit ut på gatan och tangerar människors vardagsliv.

Hur var det med den där frågan du duckar hela tiden, vad du skulle säga till barn om monster under sängen?
    Det var inte var inte ironi. Det var ett försök att vara lustig.

Och du kan inte svara på frågan om du skulle våga säga detsamma i ansiktet på kvinnan som var rädd pga bomber i hennes bostadsområde.

När du står med henne. Skulle du då våga "ironisera" över det hon lever med i sin vardag? Är du så rakryggad?

.
    Ditt prat om "monster under sängen" är bara en omskrivning för att det kvinnan i Värnamo är rädd för, bomber som exploderar i hennes bostadsområde, egentligen bara finns i hennes fantasier. Hon tror på "monster under sängen". Skäms du inte ens lite grand när du försöker driva den ståndpunkten?

.
    Vad har vad man svarar barn som tror på monster under sängen med Värnamo, Fruängen och Jakobsberg att göra? Om jag säger att man talar med barnet om att det inte finns monster under sängen så innebär inte det att det inte skjuts bland vanligt folk på pizzerior i Uppsala men det är dit du vill försöka komma med ditt resonemang.
    Padirac skrev 2019-03-03 11:02:23 följande:
    Ja, den som befinner sig på del plats vid fel tillfälle kan råka illa ut 
    Så, alltså hade du fel när du påstod att om man inte är med "dem" så är man trygg.

Kan vi enas om det? 
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-03-04 07:04:22 följande:

Det var inte var inte ironi. Det var ett försök att vara lustig.

Och du kan inte svara på frågan om du skulle våga säga detsamma i ansiktet på kvinnan som var rädd pga bomber i hennes bostadsområde.

När du står med henne. Skulle du då våga "ironisera" över det hon lever med i sin vardag? Är du så rakryggad?

.

Ditt prat om "monster under sängen" är bara en omskrivning för att det kvinnan i Värnamo är rädd för, bomber som exploderar i hennes bostadsområde, egentligen bara finns i hennes fantasier. Hon tror på "monster under sängen". Skäms du inte ens lite grand när du försöker driva den ståndpunkten?

.

Vad har vad man svarar barn som tror på monster under sängen med Värnamo, Fruängen och Jakobsberg att göra? Om jag säger att man talar med barnet om att det inte finns monster under sängen så innebär inte det att det inte skjuts bland vanligt folk på pizzerior i Uppsala men det är dit du vill försöka komma med ditt resonemang.Så, alltså hade du fel när du påstod att om man inte är med "dem" så är man trygg.

Kan vi enas om det? 

Vi kan enas om att vi pratar om olika saker. Du pratar om känslor och jag pratar om verkliga risker.

Nej, du missförstår mig om monster under sängen. Det intressanta där för mig var inte alls att försöka dra några växlar på verkliga händelser för de är vad de är, istället tyckte jag det var intressant om hur du bemötte oroliga och rädda personers känslor. Men du har fortfarande inte klämt ur dig hur du gör.

Du misstolkar och missförstår vart jag vill komma med mina resonemang, jag uppfattar det som att du bestämt vad jag menar och att jag inte får mena något annat än det du anser att jag menar. Hela tiden.

Istället för att påstå skulle det stärka dig att ställa öppna frågor, men kanske är du inte redo för det? Jag vet inte, så jag frågar dig.

Jag behöver naturligvis inte skämmas för något du tror att jag driver. Det är din sak, din skam. Den får du bära själv. Jag är inte en del av dig och dina fantasier om vad jag menar.

Så är Anton nu den rädda kvinnan i Värnamo? Det har jag svårt att tro. Precis som man bemöter barn som är rädda för monster under sängen på ett sätt som gör dem trygga och starka så bemöter man människor med olika behov på lämpliga sätt för att stärka dem.

Anton bemöttes ironiserande, det ger honom utrymme för ett Herregud!!! som replik och allt är sig likt

Ja, ironi är granne med sarkasm och jag var definitivt på gränsen.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2019-03-04 08:16:57 följande:
    Jag tolkar inte jag ställer frågor till baserat på vad du skriver.  Du skriver i inlägg # 2983 följande:

"Alliansen får ansvara för för 2013 samt 2014. Men S+MP får svara för 2015, 2016, 2017, 2018 samt 2019"

Skillnaden mellan 2007 och 2013 var att 2007 så var al-Qaida den nominerande terrororganisationen i MÖ. 2013 hade den rollen tagits över av IS. Jag är uppriktigt nyfiken på att höra varför du anser att Alliansen inte ska ta ansvar för åren 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 och 2012.  Kan du förklara det?

Hur många "svenskar" reste till al-Q 2007-2013 vs IS 2013-2019?

Hur är man funtad om man skriver "Och andra terrororganisationer såsom al qaida har du inga problem med?"
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2019-03-04 08:16:57 följande:
    Jag tolkar inte jag ställer frågor till baserat på vad du skriver.  Du skriver i inlägg # 2983 följande:

"Alliansen får ansvara för för 2013 samt 2014. Men S+MP får svara för 2015, 2016, 2017, 2018 samt 2019"

Skillnaden mellan 2007 och 2013 var att 2007 så var al-Qaida den nominerande terrororganisationen i MÖ. 2013 hade den rollen tagits över av IS. Jag är uppriktigt nyfiken på att höra varför du anser att Alliansen inte ska ta ansvar för åren 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 och 2012.  Kan du förklara det?

Att alliansregeringarna inte utförde sitt arbete ursäktar fan inte att dina socialdemokrater och miljöpartister satt på sina feta rövar under förra mandatperioden. Du gör allt för att förslkjuta fokus från din odugliga justitieminister.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Rataxes
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-04 08:52:46 följande:

Hur många "svenskar" reste till al-Q 2007-2013 vs IS 2013-2019?

Hur är man funtad om man skriver "Och andra terrororganisationer såsom al qaida har du inga problem med?"

Vänta bara tills brunsmetandet börjar. Då vet du att du verkligen klätt av forumsåssarna.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2019-03-04 09:06:47 följande:
    Vänta bara tills brunsmetandet börjar. Då vet du att du verkligen klätt av forumsåssarna.
    När jag fått ett meddelenade i inboxen vet jag också att jag är på rätt spår.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna