KillBill skrev 2019-06-07 19:30:29 följande:
Det är bra att du har kommit så långt att du erkänner att du gissar.
Du tror alltså att de människor som varit sjukskrivna en längre tid och som anser sig vara så sjuka att de aldrig mer kommer kunna arbeta (anser sig ha rätt till det du kallar sjukpension) både blir nekade sjukersättning och blir friskförklarade av Försäkringskassan? Jag är övertygad om att det finns enstaka personer som har drabbats av grymma beslut när Försäkringskassan gör rigida tolkningar det regelverk som moderaterna och övriga allianspartier skapat men det är inte rimligt att det gäller alla eller en majoritet .
Vi kan emellertid leka med tanken att du har gissat rätt. Då kan man börja med att konstatera att antalet sjukpensionärer minskade väldigt mycket mer när alliansen regerade än idag (vi pratar om hundratusentals personer) människor som du alltså tror ska ha blivit hänvisade till socialbidrag?
Alliansen och moderaterna fick enormt mycket kritik för sin stupstock (den stupstock som den rödgröna regeringen nu har slopat) eftersom den ansågs flytta människor från sjukförsäkringssystemet till socialförsäkringssystemet. Ska vi nu också inkludera alla hundratusentalsmänniskor som blivit nekade sjukersättning till dem som nu lever på socialbidrag? Om du har rätt så var moderaternas och övriga allianspartiers prat om att de hade minskat utanförskapet genom att minska sjukpensionärerna en total bluff. Det måste du hålla med mig om.
Ja, det var ett politiskt steg som siktade på att - på sikt och i fler steg - separera landstingen från stadsapparaten. Men visst kan man ge det ett illatonande öknamn istället... klassiska propagandaknep och som vi idag känner vänsterblocket.
Är ingen hemlighet att en uppsjö borgare vill vskaffa landstingen.
Huruvida människor kommer ur ett utanförskap är givetvis individuellt från fall till fall. Vissa kan inte och får därmed en fortsatt försörjning medan andra kan återgå till sitt jobb - en lycka att ta på allvar. Min brukare hade exempelvis blivit överlycklig om ändamålsinriktade kontroller gav honom jobbet tillbaka.
Men "rimlighet" åberopas väl enbart för sina resonemang. Eller du tror inte alls att folk kan bli glada om de återkommer i arbete? Något som kan försvinna mellan stolarna i en allt för slapp, givmild och "vind för våg"-politik (som vi inte ens har råd med ordentligt på flera håll idag).
Varför har vänsterpartierna och flera av dess sympatisörer så svårt för kontroller att de kallas för öknamn?
Vad en slapp, givmild och "vind för våg"-politik har för baksidor såg vi 2015 - och fortsatt frammåt känner vi konsekvenserna av den.
Ordning och reda är bättre men för det krävs bland annat kontroller. Och det oavsett om det handlar om identitetskontroller vid gränserna, arbetskraftskontroller eller för att kontrollera om det är ordning och reda på rummet.
Vad vet man om man inte kontrollerar saker? Vad blir bättre av mindre kontroll? En vildäng? Det naturliga tillståndet? Jag ser dock inte på Sveriges samhällsbygge med samma romantik som jag ser på vildängar...
...jag är övertygad om att kontroller liksom den ordning och reda som följer dem, är en bättre väg att styra mest åt än alternativen. Iallafall om vi ska leva som vi gör idag, här i väst med omnejd.