• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2019-06-04 11:00:05 följande:
    Om du läser artikeln jag citerade så handlade den inte om att antalet "utsatta" områden minskade med ett, utan om att polisen påstår att de upplever en attitydförändring.

Jag är inte polis - och även om jag så vore skulle jag inte ta för givet att just mina personliga erfarenheter skulle utgöra ett övergripande facit.

Jag kan inte bedöma om chefen för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning är felunderrättad eller ljuger - och att det i stället är en ledarskribent på DI som äger sanningen.

Kanske journalisten Lotta Engzell-Larsson har större erfarenhet av polisarbete i dessa områden än polisen. Själv ska jag ta flyget senare idag, kanske jag ska förklara för piloten att hen gör fel och förklara hur hen ska flygaSkrattande
    Som du ser när du jämför din SR-artikel med ledaren i Di handlar det inte om att det antingen är den ene eller den andre som ljuger utan om vilka uppgifter man lyfter fram (och inte lyfter fram).
  • Flash Gordon

Och så är det Kristianstad som åker på en käftsmäll:

http://www.kristianstadsbladet.se/hassleholm/forsorjningsstodet-rakar-i-hojden/

Socialnämnden ska spara tio miljoner kronor år 2020, enligt Restalliansens budgetförslag. Samtidigt visar prognoserna att kostnaderna för försörjningsstödet blir elva miljoner kronor högre än budget bara i år. "Vi sitter i en rävsax", säger förvaltningschefen.

---

Rådet för kommunalekonomisk forskning och utbildning (KEFU) har gjort en analys av de ekonomiska konsekvenser som uppstår för de skånska kommunerna när etableringsersättningen för nyanlända upphör under perioden 2018-2020. 

- Vi tror att kostnaderna för försörjningsstöd kan komma att öka upp emot sex miljoner kronor per år i minst ett par år framöver, säger Sus Lantz. 

Det är inte bara nyanlända som lämnar etableringen som tynger kommunens ekonomi. Enligt muntliga uppgifter från kommunstyrelsens ordförande Lars Johnsson (M) väntas drygt 450 anhöriginvandrare till Hässleholm under 2019.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-06-03 17:26:09 följande:
    Duger inte informationen från Försäkringskassan? Jag länkade till den i inlägg #3390

"Utgifterna för aktivitets- och sjukersättningar m.m. förväntas minska under hela prognosperioden. Antalet personer med aktivitets- och sjukersättning har minskat sedan våren 2007 och förväntas fortsätta att minska, vilket främst beror på att antalet personer med sjukersättning blir färre. Utflödet på grund av att personer fyller 65 år har varit och prognostiseras att vara större än antalet påbörjade sjukersättningar under hela prognosperioden"

Du kan ju inte ens hålla ihop din egen argumentation.

Förutom de som får ålderspenion menar du att de andra som inte får sjukpension för sjukpenning. Ingenting i det som står här ovan säger att så är fallet.

Men kan du inte ens försöka svara på frågan om du förstår vad som är skilnaden mellan sjukpension och sjukpenning, ur den sjukes perspektiv?

Det är du som tar det faktum att utbetalningarna i sjukpensionen blir allt lägre som ett bevis på att "Det går bra för Sverige".

Är det verkligen din åsikt Kill Bill att "Det går bra för Sverige" när sjukpensionärerna är de som drabbas av den största minskningen av bidragsutbetalningar? 

Eftesom du konsekvent vägrar svara nej på den frågan får vi snart anta att du faktiskt tycker så.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-04 12:29:09 följande:
    Som du ser när du jämför din SR-artikel med ledaren i Di handlar det inte om att det antingen är den ene eller den andre som ljuger utan om vilka uppgifter man lyfter fram (och inte lyfter fram).
    Min jämförelse handlar om att det i ena fallet rör sig om en nyhetsartikel där chefen för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning ger en lägesbeskrivning medan det i DI-exemplet handlar om en ledarskribents åsikter.

Ledarskribenten anser av någon anledning att det blir missvisande att jämföra ett år med föregående år, en något märklig uppfattning mot bakgrund av att DI regälmässigt jämför börsbolagens kvartalsrapporter med föregående kvartal, utan att någon petimeter invänder att man ska gå fyra år tillbaka i tiden.

Vill man upptäcka ett eventuellt trendbrott är polisens medod att föredra, vill man undvika att råka ut för den trista upplevelsen att uppmärksamma ett trendbrott kan man för säkerhets skull göra som DI - välja ett årtal som eliminerar den möjligheten.

• K Markatta
    FDFMGA skrev 2019-06-04 18:10:27 följande:
    Min jämförelse handlar om att det i ena fallet rör sig om en nyhetsartikel där chefen för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning ger en lägesbeskrivning medan det i DI-exemplet handlar om en ledarskribents åsikter.

Ledarskribenten anser av någon anledning att det blir missvisande att jämföra ett år med föregående år, en något märklig uppfattning mot bakgrund av att DI regälmässigt jämför börsbolagens kvartalsrapporter med föregående kvartal, utan att någon petimeter invänder att man ska gå fyra år tillbaka i tiden.

Vill man upptäcka ett eventuellt trendbrott är polisens medod att föredra, vill man undvika att råka ut för den trista upplevelsen att uppmärksamma ett trendbrott kan man för säkerhets skull göra som DI - välja ett årtal som eliminerar den möjligheten.
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan naturligtvis både publicera uppgifterna från polisen och göra en egen journalistisk granskning.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-06-04 16:41:00 följande:

Du kan ju inte ens hålla ihop din egen argumentation.

Förutom de som får ålderspenion menar du att de andra som inte får sjukpension för sjukpenning. Ingenting i det som står här ovan säger att så är fallet.

Men kan du inte ens försöka svara på frågan om du förstår vad som är skilnaden mellan sjukpension och sjukpenning, ur den sjukes perspektiv?

Det är du som tar det faktum att utbetalningarna i sjukpensionen blir allt lägre som ett bevis på att "Det går bra för Sverige".

Är det verkligen din åsikt Kill Bill att "Det går bra för Sverige" när sjukpensionärerna är de som drabbas av den största minskningen av bidragsutbetalningar? 

Eftesom du konsekvent vägrar svara nej på den frågan får vi snart anta att du faktiskt tycker så.

Ursäkta Flash nen det är du som är dåligt insatt.

Det finns formellt sett inte längre något som heter sjukpension i Sverige. Sjukpension/Förtidspension är ersatt med systemet med sjukersättning som kan beviljas personer som ALDRIG mer bedöms kunna jobba.

Alliansen med moderaterna gjorde det svårare att få denna typ av ersättning och efter 2007 så beviljas färre personer sjukersättning än de som förlorar rätten till sjukersättning pga att de blivit 65 år gamla och får ålderspension i stället. Detta är förklaringen till att utbetalningarna av sjukersättning minskar.

Vad händer då med de personer som inre beviljas sjukersättning? Ja bedöms personerna vara sjuka så kan de kvittera ut vanlig sjukpenning.

Om vi exempelvis tittar på de hundratusentals människor som nekades sjukersättning när den moderatledda alliansregeringen ledde Sverige åren 2007-2014 så var det inte så att dessa sjuka människor slängdes ut på gatan utan ersättning. I stället kunde dessa människor (förutsatt att de var sjuka) erhålla vanlig sjukpenning i stället. Det är likadant idag.

Det ör förvånande men lite glädjande att du som så tydligt är höger är så kritisk mot att utbetalningarna av sjukersättning har minskat, en kritik som bör riktas mot moderaterna och övriga allianspartier som ensamt bär ansvar för regelverket gällande sjukersättning.

Jag har i ett flertal inlägg förklarat att det är Sveriges höga sysselsättningsgrad (en av de högsta i Europa) som är anledningen till att jag anser att det hår bra för Sverige.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-05 08:13:43 följande:
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan naturligtvis både publicera uppgifterna från polisen och göra en egen journalistisk granskning.
    Självklart.

Även en proffstyckare har rätt att uttrycka sin åsikt och Lotta Engzell-Larsson har ju en plattform för detta på Dagens Industris ledarsida.

Min fundering gällde närmast varför inte DI följer samma linje när de kommenterar andra trender - som t ex företagens kvartalsrapporter eller opinionsundersökningar: Typ, det är förkastligt att påstå att M brutit en nedåtgående trend i senaste Sifo, man måste ju jämföra med 2015Skrattande

Dessutom tycker jag att man ska respektera polisens yrkeskompetens, att de faktiskt kan göra en bättre bedömning än en proffstyckare som aldrig sysslat med polisarbete.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna