KillBill skrev 2019-06-07 22:05:42 följande:
Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om. Stupstocken var ett annat namn för den bortre parentesen i sjukförsäkringssystemet. Stupstocken innebar att sjukskriva blev utförsäkrade efter ett visst antal sjukdagar och oavsett hur sjuk man var så förlorade man rätten till sjukersättning och var tvungen att leva på socialbidrag (tills man kunde kvalificera sig till sjukförsäkringssystemet igen). När det begav sig kunde man läsa om svårt cancersjuka patienter som förlorade sin sjukpenning.
Den rödgröna regeringen tog för några år sedan bort stupstocken (den bortre parentesen) i sjukförsäkringssystemet.
Ja, visst fanns det skräckexempel även där som med allt annat. Låt mig påminna om egna ord:
>>Jag är övertygad om att det finns enstaka personer som har drabbats av grymma beslut när Försäkringskassan gör rigida tolkningar [av] det regelverk som moderaterna och övriga allianspartier skapat men det är inte rimligt att det gäller alla eller en majoritet.<<
Här menar du inte riktigt att det är ett systemfel... utan snarare ett bedömnings/tolknings-fel. Frågan är även hur rimligt ditt skräckexempel är för någon sorts generell bedömning men "rimlighet" åberopas uppenbarligen exklusivt för din del.
Det är vida känt att flera på borgarsidan vill avverka landstingen. Flera talar exempelvis om att förstatliga vården. Att göra landstingen mer och mer överflödiga (det vill säga meningslösa/omotiverbara) ingår givetvis i den politiska strategin. Du har sett dylika strategier kring exempelvis Arbetsförmedling/Bemanningsföretag.
Men man kan såklart kalla det för "stupstock" istället. Sådär lagom politiskt djupt för lättmottaglig propaganda. För vad politiken i fråga faktiskt handlar om... verkar du (med flera) inte ens veta.
Kan dock erkänna att jag har skrattat gott åt den där memen där Fredrik Reinfeldt försöker pigga upp arbetslusten i ett uppgrävt skelett. Visst har det baksidor men kontroller... det är så man får bukt på skräckexemplen som så mycket annat (även om inget kan bli perfekt).