• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-07 22:03:40 följande:
    Det jag nämnde var i detta fallet precis vad vederbörande menade.
    Det var och är knappast ditt fel att det pågår ett krig mellan Israel och Palestina. Men du var säkert medveten om detta när du flyttade. Om det betyder att du får skylla dig själv - till vad detta nu skulle vara - vet jag inte. Men du får gärna berätta.
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2019-06-07 22:09:49 följande:
    Det var och är knappast ditt fel att det pågår ett krig mellan Israel och Palestina. Men du var säkert medveten om detta när du flyttade. Om det betyder att du får skylla dig själv - till vad detta nu skulle vara - vet jag inte. Men du får gärna berätta.
    Att bli utsatt för raket anfall från "religiös socialdemokrati" (dvs hamas) och islamic jihad.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-07 22:14:09 följande:
    Att bli utsatt för raket anfall från "religiös socialdemokrati" (dvs hamas) och islamic jihad.
    Nu är det ju inte du som krigar - vad jag förstår. Så att det är något som är ditt fel verkar inte riktigt stämma. 
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-07 22:14:09 följande:

Men det var inte okänt för dig att Israel och Palestina ligger i krig och att det skjuts från bägge håll på varandra.

Israel har som sagt sin del i kriget.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-06-07 22:05:42 följande:

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om. Stupstocken var ett annat namn för den bortre parentesen i sjukförsäkringssystemet. Stupstocken innebar att sjukskriva blev utförsäkrade efter ett visst antal sjukdagar och oavsett hur sjuk man var så förlorade man rätten till sjukersättning och var tvungen att leva på socialbidrag (tills man kunde kvalificera sig till sjukförsäkringssystemet igen). När det begav sig kunde man läsa om svårt cancersjuka patienter som förlorade sin sjukpenning.

Den rödgröna regeringen tog för några år sedan bort stupstocken (den bortre parentesen) i sjukförsäkringssystemet.

Ja, visst fanns det skräckexempel även där som med allt annat. Låt mig påminna om egna ord:

>>Jag är övertygad om att det finns enstaka personer som har drabbats av grymma beslut när Försäkringskassan gör rigida tolkningar [av] det regelverk som moderaterna och övriga allianspartier skapat men det är inte rimligt att det gäller alla eller en majoritet.<<

Här menar du inte riktigt att det är ett systemfel... utan snarare ett bedömnings/tolknings-fel. Frågan är även hur rimligt ditt skräckexempel är för någon sorts generell bedömning men "rimlighet" åberopas uppenbarligen exklusivt för din del.

Det är vida känt att flera på borgarsidan vill avverka landstingen. Flera talar exempelvis om att förstatliga vården. Att göra landstingen mer och mer överflödiga (det vill säga meningslösa/omotiverbara) ingår givetvis i den politiska strategin. Du har sett dylika strategier kring exempelvis Arbetsförmedling/Bemanningsföretag.

Men man kan såklart kalla det för "stupstock" istället. Sådär lagom politiskt djupt för lättmottaglig propaganda. För vad politiken i fråga faktiskt handlar om... verkar du (med flera) inte ens veta.

Kan dock erkänna att jag har skrattat gott åt den där memen där Fredrik Reinfeldt försöker pigga upp arbetslusten i ett uppgrävt skelett. Visst har det baksidor men kontroller... det är så man får bukt på skräckexemplen som så mycket annat (även om inget kan bli perfekt).
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-07 22:32:36 följande:

Ja, visst fanns det skräckexempel även där som med allt annat. Låt mig påminna om egna ord:

>>Jag är övertygad om att det finns enstaka personer som har drabbats av grymma beslut när Försäkringskassan gör rigida tolkningar [av] det regelverk som moderaterna och övriga allianspartier skapat men det är inte rimligt att det gäller alla eller en majoritet.<<

Här menar du inte riktigt att det är ett systemfel... utan snarare ett bedömnings/tolknings-fel. Frågan är även hur rimligt ditt skräckexempel är för någon sorts generell bedömning men "rimlighet" åberopas uppenbarligen exklusivt för din del.

Det är vida känt att flera på borgarsidan vill avverka landstingen. Flera talar exempelvis om att förstatliga vården. Att göra landstingen mer och mer överflödiga (det vill säga meningslösa/omotiverbara) ingår givetvis i den politiska strategin. Du har sett dylika strategier kring exempelvis Arbetsförmedling/Bemanningsföretag.

Men man kan såklart kalla det för "stupstock" istället. Sådär lagom politiskt djupt för lättmottaglig propaganda. För vad politiken i fråga faktiskt handlar om... verkar du (med flera) inte ens veta.

Kan dock erkänna att jag har skrattat gott åt den där memen där Fredrik Reinfeldt försöker pigga upp arbetslusten i ett uppgrävt skelett. Visst har det baksidor men kontroller... det är så man får bukt på skräckexemplen som så mycket annat (även om inget kan bli perfekt).

Jo jag tycker att det var fel att allianspartierna bestämde att det skulle finnas ett gräns i sjukförsäkringen som gjorde att kroniskt sjunka tex cancerpatienter blev utförsäkrade och hänvisades till soc. Jag är är också kritisk mot att alliansens regler resulterade i att de som inte beviljades sjukpension kunde bli utförsäkrade trots sjukdom/handikapp och trots att många av dem aldrig kunde arbeta igen. Däremot tror jag inte att särskilt många av de som ansökte om att bli sjukpensionär blev friskförklarade och det är det som diskussionen med Flash handlar om.

Kan du förklara kopplingen till landstingen som du gjorde?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-07 22:32:36 följande:

Jag förstår inte heller ditt snack om kontroller. Vem är emot kontroller? Kritiken mot stupstocken handlade om att folk var upprörda över att människor blev utförsäkrade även när de var sjuka eller handikappade. Stupstocken gällde alla, Det handlade alltså inte om kritik mot någon typ sv kontroller.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-06-07 23:32:24 följande:

Jag förstår inte heller ditt snack om kontroller. Vem är emot kontroller? Kritiken mot stupstocken handlade om att folk var upprörda över att människor blev utförsäkrade även när de var sjuka eller handikappade. Stupstocken gällde alla, Det handlade alltså inte om kritik mot någon typ sv kontroller.

Det har ingenting med reformen i sig att göra. Det är inte reformen som tolkar politiska direktiv och det är inte reformen som bedömer huruvida en människa är för sjuk för att arbeta.

Att de ansvariga - alltså de som utförde kontrollerna - kan göra misstag är rena rama självklarheter. Så ser läget ut överallt där människor gör tolkningar och bedömningar...

Inom vården kan vi drastiskt minska antalet feltolkningar och felbedömningar på samma vis... genom att helt enkelt sluta göra uppföljingar och åternontroller för sjuka människor. Jag utgår från att du ser det som en förträfflig idé - argumentet är nämligen identiskt.

Att kontrollera huruvida folk är för sjuka för att arbeta är en samhällstjänst, KillBill. Det ligger i både samhällets och individens intresse att sådant kontrolleras.

Att måla upp fler/mer frekventa kontroller av det här slaget som en styggelse är inte så smart i det långa loppet. Och argumenten som används är direkt banala - den mänskliga faktorn är ständigt närvarande, varför den faktorn ska beaktas och förebyggas... istället för att vara ett argument för att göra mindre eller ingenting, för då hade vi inte fått mycket gjort någonstans.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-08 11:30:23 följande:

Det har ingenting med reformen i sig att göra. Det är inte reformen som tolkar politiska direktiv och det är inte reformen som bedömer huruvida en människa är för sjuk för att arbeta.

Att de ansvariga - alltså de som utförde kontrollerna - kan göra misstag är rena rama självklarheter. Så ser läget ut överallt där människor gör tolkningar och bedömningar...

Inom vården kan vi drastiskt minska antalet feltolkningar och felbedömningar på samma vis... genom att helt enkelt sluta göra uppföljingar och åternontroller för sjuka människor. Jag utgår från att du ser det som en förträfflig idé - argumentet är nämligen identiskt.

Att kontrollera huruvida folk är för sjuka för att arbeta är en samhällstjänst, KillBill. Det ligger i både samhällets och individens intresse att sådant kontrolleras.

Att måla upp fler/mer frekventa kontroller av det här slaget som en styggelse är inte så smart i det långa loppet. Och argumenten som används är direkt banala - den mänskliga faktorn är ständigt närvarande, varför den faktorn ska beaktas och förebyggas... istället för att vara ett argument för att göra mindre eller ingenting, för då hade vi inte fått mycket gjort någonstans.

Du slåss mot väderkvarnar (tror inte att det finns någon som inte anser att kontroller är nödvändiga). Frågan handlar som sagt var inte om kontroller utan om det faktum att alliansen införde en bortre gräns i sjukförsäkringen vilket resulterade i att sjuka människor förlorade rätten till sjukpenning och fick leva på socialbidrag. Detta skedde som sagt var utan kontroll.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-06-08 11:30:23 följande:

Det är inte kontrollerna i sig som är problemet, det är en halmdocka att dra in detta i debatten.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna