Digestive skrev 2022-07-26 23:18:30 följande:
Jag är mer deprimerad över att resultatet redan är rotat och att det även kommer från alla håll, kanter och sammanhang. Visst, det är troligen mer otryggt i dagens Sverige än för 30 år sedan men det är inte riktigt så att det finns en specifik sida som spär på den allmänna oron.
Som exempelvis det fruktansvärda mordförsöket på en svart man som en vit kvinna knuffade ner från en perrong samtidigt som ett tåg kom. Något som fick sådan spinn-off att en svart man kände sig manad att skriva en sådan här debattartikel:
Det är inte livsfarligt att vara svart i det här landet. Svarta går inte runt till vardags och är rädda för attacker från vita rasister, och de svarta som säger att de gör det är sannolikt hjärntvättade av precis den här typen av budskap från godhetssignalerande kändisar, för det korrelerar inte med någon verklighet. Det är ett förljuget alarmistiskt narrativ och en destruktiv sak att lära unga afrosvenska pojkar och flickor som växer upp i Sverige.
/
Varenda jävel och på alla sidor spelar på folks rädslor när det gynnar dem. Resultatet kan vi se i mätningen jag postade och det - liksom att otryggheten har ökat över en längre period - är deprimerande.
Jag tänker inte neka folks känslor men när Sverige svävar uppe i toppen med Chile och Mexico angående rädslan för att bli utsatta för brott och våld, då är någonting trasigt.
Varför jämför du inte med antalet faktiska brott i de länder som finns på listan.- är känslostormar och alarmism vitkigare än verkligehter, det faktiska.
Igen, de som vill att du ska bli deprimerad applåderar då du inte förhåller dig till den faktiska verkligheten. Den faktiska verkligehten och att peka på den faktiska verkligheten är den största fienden för alla alarmister och med det kommer beskyllningar om bristande empati, att inte bry sig om rädsla och känslor för att försöka motarbeta att det faktiska presenteras.
Padirac skrev 2022-07-26 22:50:38 följande:
De som skapar oro och sprider förenklade, oklara och förvillande uppgifter vill att du ska bli deprimerad. Istället för att förhålla dig till fakta vill de spela på känslor av oklarhet, förvirring och förtvivlan.
De applåderar när du skriver att det hela är allmänt deprimeraden och när dui skriver Mm.