• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-07-28 19:58:22 följande:
    En energipolitik som baseras på miljöpopulism av politiker som inte förstår varken miljöfrågor eller energi och som dessutom saknar förmågan att göra konsekvensanalyser. Det är svårt att göra så mycket sämre ifrån sig utan att gå över till planekonomi. Att du glädjer dig åt att länder med helt andra förutsättningar har olika energipriser gör inte den svenska energipolitiken bättre.
    Jag tror att tex Tyskland gjort sämre i från sig - men de har också haft andra förutsättningar - utan att ha planekonomi. Det finns fler länder i Europa som har gjort sämre från sig - utan att ha planekonomi - utan att ha lyckats hålla låga priser eller låga utsläpp.

Jag tror att dina föreställningar om att det krävs planekonomi för att göra sämre från sig bygger på en fördom eller på osaklig kritik.. 
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-28 19:35:31 följande:
    Ok, du förstod inte det jag skrev tidigare?  Jag menar att man ska sätta ljuset på det som faktikt händer  - 

- inte att man ska oroa sig eller bli deprimerad för saker som är ur proportion. Hur säger man , när trollen kommer ut i ljuset så spricker de.

Om jag förstår dig rätt så känner du att all oro som uttrycks för våld och kriminalitet är alarmerande?  

Jag menar att det finns de som lever på att odla och förstärka oron för att skapa splittring och misstroende.
    Vilket vi har gjort. Du verkar fast i dina förutfattade meningar.

Du hänger inte med. Alternativt är du likgiltig inför oron som folk känner och det mentala lidandet som den skapar.

Är det av senare skäl som du själv skriver alarmerande texter? - oron den skapar är inte befogad och därmed har det ingen större betydelse för dig.

Ja, och i alla läger. Du verkar dock enbart se bjälken i andras ögon. Det är intressant att se dig försäkra omgivningen om ett tryggt Sverige, med ena handen, medan du med andra handen slår på trumman för en slags konspiration som involverar flera länder, flera partier, mörkermän och en stor normaliseringsprocess.

Tror du att din alarmerande retorik är annorlunda från den som du gärna kritiserar?

Du får gärna bestämma dig om vi lever i ett Sverige där oron i mätningen är obefogad eller om vi lever i denna konspiration som du målar upp och som vi bara har sett början av. För om det första så behöver vi inte oroa oss nämnvärt för det senare.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-07-28 19:56:48 följande:
    Moderaterna höjd effektskatten på kärnkraft sista året de regerade år 2014. Den rödgröna regeringen slopade samma skatt några år senar?
    Och? Att tidigare regeringar har misskött flera områden gör inte dagens regering bättre.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-07-27 15:17:14 följande:
    Anständiga människor rättar sig när ett påstående visat sig vara felaktigt.
    Med tanke på att du inte rättar dig när dina påståenden är felaktiga...
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-28 20:17:36 följande:
    Vilket vi har gjort. Du verkar fast i dina förutfattade meningar.

Du hänger inte med. Alternativt är du likgiltig inför oron som folk känner och det mentala lidandet som den skapar.

Är det av senare skäl som du själv skriver alarmerande texter? - oron den skapar är inte befogad och därmed har det ingen större betydelse för dig.

Ja, och i alla läger. Du verkar dock enbart se bjälken i andras ögon. Det är intressant att se dig försäkra omgivningen om ett tryggt Sverige, med ena handen, medan du med andra handen slår på trumman för en slags konspiration som involverar flera länder, flera partier, mörkermän och en stor normaliseringsprocess.

Tror du att din alarmerande retorik är annorlunda från den som du gärna kritiserar?

Du får gärna bestämma dig om vi lever i ett Sverige där oron i mätningen är obefogad eller om vi lever i denna konspiration som du målar upp och som vi bara har sett början av. För om det första så behöver vi inte oroa oss nämnvärt för det senare.
    Nu pratar du om känslor igen och inte den faktiska verkligheten. Verkligheten är vad den är oavsett vilka känslor du jag och andra har.

Jag vet inte var du fått konspisationen och mörkermän från - är det faktisk verklighet du pratar om eller är det saker du känner eller tror att andra känner?
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-07-28 19:49:57 följande:
    En ansvarslös energipolitik tillsamman med energiskatter som ger en hävstång på höjda energipriser. Det är inte jag som försvarar en utveckling som slår direkt mot de som har det sämst ställt.
    Det är alltså moms på energiskatten ...
    Blå och gul
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-28 20:33:59 följande:
    Nu pratar du om känslor igen och inte den faktiska verkligheten. Verkligheten är vad den är oavsett vilka känslor du jag och andra har.

Jag vet inte var du fått konspisationen och mörkermän från - är det faktisk verklighet du pratar om eller är det saker du känner eller tror att andra känner?
    Det har ingen betydelse om dina konspirationer har verklig förankring eller inte. Antingen har vi anledning att oroa oss eller inte - och du kan inte stå med fötterna i båda tillstånden samtidigt.

Igen, självklart pratar jag om känslor under ämnet oro. Vad tro du att oro är? Om du själv får gissa, vad tror du att oro är: 1) en sjukdom 2) lägsta vinsten i A-lotteriet eller 3) en känsla?
  • EnAnonumius
    Padirac skrev 2022-07-28 20:33:59 följande:
    Ja och det har Digestive varit tydlig med från första början. Har knappast gått att missa det. Iofs blundar man när man läser så kan man ju missa det.

Och hon har rätt. Även om nu verkligheten råkar säga  "en sak", så fråntar det aldrig fakta att folk ändå känner sig oroliga. 

Det ena utesluter ändå inte det andra per se.

Just sayin'.....
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-07-28 20:21:19 följande:
    Med tanke på att du inte rättar dig när dina påståenden är felaktiga...
    Oj, meddela mig när jag har haft fel så ska jag självklart rätta mig om ditt påstående stämmer.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-28 21:00:18 följande:
    Det har ingen betydelse om dina konspirationer har verklig förankring eller inte. Antingen har vi anledning att oroa oss eller inte - och du kan inte stå med fötterna i båda tillstånden samtidigt.

Igen, självklart pratar jag om känslor under ämnet oro. Vad tro du att oro är? Om du själv får gissa, vad tror du att oro är: 1) en sjukdom 2) lägsta vinsten i A-lotteriet eller 3) en känsla?
    Nä, det är ju du som drar iväg om konspirationer. Solig

Jag ska återkomma och bokstavera ur SÄPOs rapport
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna