• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-28 01:29:35 följande:
    Omkring valet då SD kom in i riksdagen så började de här ropen på varg eskalera. Det är över 10 år sedan, tro det eller ej.

Nej. Det borde ha framgått att jag inte pratar om reella hot utan om en oro/känsla. Pratar inte heller om politiska hot utan om våld och brott.

Vad nu? Jag förhåller mig till dina bidrag i diskursen samt BRÅ och folkökningen. Det är märkligt att jag kan skriva - upprepade gånger, på flera olika vis - att jag inte tror att oron är i balans med verkligheten i Sverige, men ändå resonerar du som att jag har skrivit motsatsen.

Det var jag som presenterade BRÅ och resterande verkar vara en diskurs med någon annan än mig.
    Jaha .. jag trodde att du presenterade material från IPSOS som jag ifrågasatte med att peka på att den faktiska verkligheten presenterades hos BRÅ på ett sätt som inte korrelerad IPSOS oros-mätningar  - varvid du drog upp en sida från BRÅ

så här ...
    Digestive skrev 2022-07-26 16:30:17 följande:
    Den här IPSOS-mätningen dyker upp på sina håll i social medier och med fokus på vad som oroar Sveriges befolkning allra mest (enligt den här mätningen): www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/doc...

Observera att länken leder er till en pdf-fil.

I den här mätningen så hamnar Sverige på tredje plats när oron för brottslighet och våld mäts.

Nu tror jag (och utan några som helst belägg, kan väll tilläggas för sakens skull) inte att det är farligare i Sverige än i exempelvis Mexico, men vad anser ni att den här mätningen berättar?

Padirac skrev 2022-07-26 19:01:30 följande:
    Vilka brott pratar du om? Vilka är offer för dessa brott? Hur vanliga är de nu? Hur vanliga var det tidigare? 

Hur är en ökad oro kopplad till dessa brott och fölrekomsten av dessa brott och vilka som är offer för dessa brott?

Du hittar all statistik hos BRÅ. 
    Digestive skrev 2022-07-26 21:03:14 följande:
    Folk oroas troligen över de brott som har sett ökade allmänningar.

Följande länk laddar ner BRÅs rapport: https://t.co/Sxa2GZ4mAB

Som en på Twitter kan konstatera av den här statistiken:

Brott mot liv & hälsa har ökat x3 sedan jag föddes. Brott med dödlig utgång x2. Sexualbrott x5. Våldtäkt x9. Rån x2. Brott som helhet har ökat även om olika typer av inbrott minskat.
    twitter.com/JonEriksson_/status/1551545467988...

Det handlar väl också om att våldet även har blivit råare på sina håll.

Sådant här tror jag är grogrunden for oron även om jag finner den överdriven uppe bland länder som Mexico och Chile - men inte desto mindre så är folk utmärkande oroliga och rädda i dagens Sverige.

Vidare drog jag fram material från SÄPO som pekar på att den extram högern flyttat fram sina positioner och är den mest ökande och mest förekommande extremismen som hotar samhället både genom våldsdåd ochggeneomspridning av desinformation och genom att skapa oro, splittring och använder post-truth där allt är overkligt och inget är verkligt, allt är möjligt oich ingenting är omöjligt.

Du menar om jag förstår dig rätt att det SÄPO och aktuell forskning säger är att 'ropa på vargen' 

Radikaliserigen verkar genom att normalisera radiikal konservatism och extremhögerns narrativ.,
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-28 02:30:07 följande:
    Jaha .. jag trodde att du presenterade material från IPSOS som jag ifrågasatte med att peka på att den faktiska verkligheten presenterades hos BRÅ på ett sätt som inte korrelerad IPSOS oros-mätningar  - varvid du drog upp en sida från BRÅ

så här ...
    Digestive skrev 2022-07-26 16:30:17 följande:
    Den här IPSOS-mätningen dyker upp på sina håll i social medier och med fokus på vad som oroar Sveriges befolkning allra mest (enligt den här mätningen): www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/doc...

Observera att länken leder er till en pdf-fil.

I den här mätningen så hamnar Sverige på tredje plats när oron för brottslighet och våld mäts.

Nu tror jag (och utan några som helst belägg, kan väll tilläggas för sakens skull) inte att det är farligare i Sverige än i exempelvis Mexico, men vad anser ni att den här mätningen berättar?

Digestive skrev 2022-07-26 21:03:14 följande:
    Folk oroas troligen över de brott som har sett ökade allmänningar.

Följande länk laddar ner BRÅs rapport: https://t.co/Sxa2GZ4mAB

Som en på Twitter kan konstatera av den här statistiken:

Brott mot liv & hälsa har ökat x3 sedan jag föddes. Brott med dödlig utgång x2. Sexualbrott x5. Våldtäkt x9. Rån x2. Brott som helhet har ökat även om olika typer av inbrott minskat.
    twitter.com/JonEriksson_/status/1551545467988...

Det handlar väl också om att våldet även har blivit råare på sina håll.

Sådant här tror jag är grogrunden for oron även om jag finner den överdriven uppe bland länder som Mexico och Chile - men inte desto mindre så är folk utmärkande oroliga och rädda i dagens Sverige.

Vidare drog jag fram material från SÄPO som pekar på att den extram högern flyttat fram sina positioner och är den mest ökande och mest förekommande extremismen som hotar samhället både genom våldsdåd ochggeneomspridning av desinformation och genom att skapa oro, splittring och använder post-truth där allt är overkligt och inget är verkligt, allt är möjligt oich ingenting är omöjligt.

Du menar om jag förstår dig rätt att det SÄPO och aktuell forskning säger är att 'ropa på vargen' 

Radikaliserigen verkar genom att normalisera radiikal konservatism och extremhögerns narrativ.,
    Ja, och du nämnde lagändringar och jag själv kom att tänka på folkökningen = ihop med SÄPOs material så är det faktiska läget mycket troligt bättre än vad BRÅ ensamt ger sken av. Det är där jag är i diskursen.

Du förstår mig fel. Jag ifrågasätter ingen forskning utan menar att oron är reell helt oavsett vad forskningen har kommit fram till.

Då är frågan om oron för brotten och våldet från denna högerextremism i Sverige är rimlig och när man tittar på stickprovet i den aktuella mätningen. Rent tekniskt så har du redan svarat på frågan - det faktiska läget är varken bättre eller sämre än innan - men av någon anledning så uttrycker du dig alarmerande i sak.

Förstår du nu hur även den här oron blir underblåst?

Ja, pendlar slår över och som land har vi haft en av världens (om inte världens) mest progressiva linjer i drygt femtio år. Det är inte så konstigt och den yngre generationen har sina egna visioner, inte minst konservativa men givetvis med en twist.

I övrigt är högerextremism passé, men det är kanske svårt att känna av om man inte gör någon större skillnad på dem. Det samma kan sägas om radikalkonservatism och tillhörande narrativ.

Den unga och vitala strömningen bland Sveriges konservativa har fokus på sitt egenvärde och vill bygga fram det i tillvaron. Den är trött på klumpiga och livlösa byggstenar som släpps över huvudet från Olympus toppar. Den är färgblind, bryr sig om resultat och vad som händer i sängkammaren är enbart intressant om det är dens egen.

Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Ulf Kristersson är bara en dörrmatta åt denna strömning.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-28 05:39:42 följande:
    Ja, och du nämnde lagändringar och jag själv kom att tänka på folkökningen = ihop med SÄPOs material så är det faktiska läget mycket troligt bättre än vad BRÅ ensamt ger sken av. Det är där jag är i diskursen.

Du förstår mig fel. Jag ifrågasätter ingen forskning utan menar att oron är reell helt oavsett vad forskningen har kommit fram till.

Då är frågan om oron för brotten och våldet från denna högerextremism i Sverige är rimlig och när man tittar på stickprovet i den aktuella mätningen. Rent tekniskt så har du redan svarat på frågan - det faktiska läget är varken bättre eller sämre än innan - men av någon anledning så uttrycker du dig alarmerande i sak.

Förstår du nu hur även den här oron blir underblåst?

Ja, pendlar slår över och som land har vi haft en av världens (om inte världens) mest progressiva linjer i drygt femtio år. Det är inte så konstigt och den yngre generationen har sina egna visioner, inte minst konservativa men givetvis med en twist.

I övrigt är högerextremism passé, men det är kanske svårt att känna av om man inte gör någon större skillnad på dem. Det samma kan sägas om radikalkonservatism och tillhörande narrativ.

Den unga och vitala strömningen bland Sveriges konservativa har fokus på sitt egenvärde och vill bygga fram det i tillvaron. Den är trött på klumpiga och livlösa byggstenar som släpps över huvudet från Olympus toppar. Den är färgblind, bryr sig om resultat och vad som händer i sängkammaren är enbart intressant om det är dens egen.

Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Ulf Kristersson är bara en dörrmatta åt denna strömning.
    Säpo anger att högerextremism är ett större hot än extrem islamism i Sverige. Menar du att Säpo är alarmerande?

Visst är högerextremism en gammal rutten ideologi som bevisade det redan på 1930/40-talet. Tyvärr har den överlevt och en del av dess innehåll har normaliserats genom tex sociala medier och av etablerade partier, inte minst här på FL där några skribenter sprider detta och använder metoder för att skapa oro och oklarheter, en post trust värld där ingenting är overkligt och allt är möjligt. Den stora vågen med politiskt inflytande från radikaliserade konservativa och extremhögern i västvärlden stannade upp med Trump's förlust, le penns förlust trots ökat stöd, med danske folkpartis minskade stöd men radikalisering av andra partier,  men i Sverige är det möjligen så att vi bara sett början kom M och KDs normalisering av SD.

Ja, du förhåller dig till känslorna stället för till de faktiska omständigheterna, du spelar med i den radikaliserade konservatismens och extremhögerns post truth värd där ingenting är overkligt och allt är möjligt.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-28 09:31:07 följande:
    Säpo anger att högerextremism är ett större hot än extrem islamism i Sverige. Menar du att Säpo är alarmerande?

Visst är högerextremism en gammal rutten ideologi som bevisade det redan på 1930/40-talet. Tyvärr har den överlevt och en del av dess innehåll har normaliserats genom tex sociala medier och av etablerade partier, inte minst här på FL där några skribenter sprider detta och använder metoder för att skapa oro och oklarheter, en post trust värld där ingenting är overkligt och allt är möjligt. Den stora vågen med politiskt inflytande från radikaliserade konservativa och extremhögern i västvärlden stannade upp med Trump's förlust, le penns förlust trots ökat stöd, med danske folkpartis minskade stöd men radikalisering av andra partier,  men i Sverige är det möjligen så att vi bara sett början kom M och KDs normalisering av SD.

Ja, du förhåller dig till känslorna stället för till de faktiska omständigheterna, du spelar med i den radikaliserade konservatismens och extremhögerns post truth värd där ingenting är overkligt och allt är möjligt.
    Nej, hur är det alarmerande?

Ska vi vara oroliga för denna högerextremism som du menar genomsyrar Sverige och vi bara sett början av?

Är det märkligt att jag förhåller mig till känslor när ämnet är oron i Sverige?

Det är enbart du som skriver alarmerande texter i sammanhanget så vem som spelar med i denna oro är hyggligt uppenbart. Du kan sluta projicera nu.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-28 16:12:54 följande:
    Nej, hur är det alarmerande?

Ska vi vara oroliga för denna högerextremism som du menar genomsyrar Sverige och vi bara sett början av?

Är det märkligt att jag förhåller mig till känslor när ämnet är oron i Sverige?

Det är enbart du som skriver alarmerande texter i sammanhanget så vem som spelar med i denna oro är hyggligt uppenbart. Du kan sluta projicera nu.
    Ok, du förstod inte det jag skrev tidigare?  Jag menar att man ska sätta ljuset på det som faktikt händer  - 

- inte att man ska oroa sig eller bli deprimerad för saker som är ur proportion. Hur säger man , när trollen kommer ut i ljuset så spricker de.

Om jag förstår dig rätt så känner du att all oro som uttrycks för våld och kriminalitet är alarmerande?  

Jag menar att det finns de som lever på att odla och förstärka oron för att skapa splittring och misstroende.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-07-25 18:47:47 följande:

Du är så lurad. Det är inte svensk politik som ligger bakom de ökade priserna på energi.

En ansvarslös energipolitik tillsamman med energiskatter som ger en hävstång på höjda energipriser. Det är inte jag som försvarar en utveckling som slår direkt mot de som har det sämst ställt.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-07-28 19:49:57 följande:
    En ansvarslös energipolitik tillsamman med energiskatter som ger en hävstång på höjda energipriser. Det är inte jag som försvarar en utveckling som slår direkt mot de som har det sämst ställt.
    Moderaterna höjd effektskatten på kärnkraft sista året de regerade år 2014. Den rödgröna regeringen slopade samma skatt några år senar?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2022-07-28 19:56:48 följande:
    Moderaterna höjd effektskatten på kärnkraft sista året de regerade år 2014. Den rödgröna regeringen slopade samma skatt några år senar?
    Borste från frågetecknet i inlägget.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-07-25 18:41:02 följande:
    Så du menar kanske att de flesta euripeiska ländernas regeringar bedriver en energipolitik smo är sämre än den energipolitik som Sveriges regeringar bedrivit?
    En energipolitik som baseras på miljöpopulism av politiker som inte förstår varken miljöfrågor eller energi och som dessutom saknar förmågan att göra konsekvensanalyser. Det är svårt att göra så mycket sämre ifrån sig utan att gå över till planekonomi. Att du glädjer dig åt att länder med helt andra förutsättningar har olika energipriser gör inte den svenska energipolitiken bättre.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna