Digestive skrev 2022-07-28 01:29:35 följande:
Omkring valet då SD kom in i riksdagen så började de här ropen på varg eskalera. Det är över 10 år sedan, tro det eller ej.
Nej. Det borde ha framgått att jag inte pratar om reella hot utan om en oro/känsla. Pratar inte heller om politiska hot utan om våld och brott.
Vad nu? Jag förhåller mig till dina bidrag i diskursen samt BRÅ och folkökningen. Det är märkligt att jag kan skriva - upprepade gånger, på flera olika vis - att jag inte tror att oron är i balans med verkligheten i Sverige, men ändå resonerar du som att jag har skrivit motsatsen.
Det var jag som presenterade BRÅ och resterande verkar vara en diskurs med någon annan än mig.
Jaha .. jag trodde att du presenterade material från IPSOS som jag ifrågasatte med att peka på att den faktiska verkligheten presenterades hos BRÅ på ett sätt som inte korrelerad IPSOS oros-mätningar - varvid du drog upp en sida från BRÅ
så här ...
Digestive skrev 2022-07-26 16:30:17 följande:
Den här IPSOS-mätningen dyker upp på sina håll i social medier och med fokus på vad som oroar Sveriges befolkning allra mest (enligt den här mätningen):
www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/doc...
Observera att länken leder er till en pdf-fil.
I den här mätningen så hamnar Sverige på tredje plats när oron för brottslighet och våld mäts.
Nu tror jag (och utan några som helst belägg, kan väll tilläggas för sakens skull) inte att det är farligare i Sverige än i exempelvis Mexico, men vad anser ni att den här mätningen berättar?
Padirac skrev 2022-07-26 19:01:30 följande:
Vilka brott pratar du om? Vilka är offer för dessa brott? Hur vanliga är de nu? Hur vanliga var det tidigare?
Hur är en ökad oro kopplad till dessa brott och fölrekomsten av dessa brott och vilka som är offer för dessa brott?
Du hittar all statistik hos BRÅ.
Digestive skrev 2022-07-26 21:03:14 följande:
Folk oroas troligen över de brott som har sett ökade allmänningar.
Följande länk laddar ner BRÅs rapport:
https://t.co/Sxa2GZ4mAB
Som en på Twitter kan konstatera av den här statistiken:
Brott mot liv & hälsa har ökat x3 sedan jag föddes. Brott med dödlig utgång x2. Sexualbrott x5. Våldtäkt x9. Rån x2. Brott som helhet har ökat även om olika typer av inbrott minskat.
twitter.com/JonEriksson_/status/1551545467988...
Det handlar väl också om att våldet även har blivit råare på sina håll.
Sådant här tror jag är grogrunden for oron även om jag finner den överdriven uppe bland länder som Mexico och Chile - men inte desto mindre så är folk utmärkande oroliga och rädda i dagens Sverige.
Vidare drog jag fram material från SÄPO som pekar på att den extram högern flyttat fram sina positioner och är den mest ökande och mest förekommande extremismen som hotar samhället både genom våldsdåd ochggeneomspridning av desinformation och genom att skapa oro, splittring och använder post-truth där allt är overkligt och inget är verkligt, allt är möjligt oich ingenting är omöjligt.
Du menar om jag förstår dig rätt att det SÄPO och aktuell forskning säger är att 'ropa på vargen'
Radikaliserigen verkar genom att normalisera radiikal konservatism och extremhögerns narrativ.,