• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • rebeqqa

Tack för att du delar med dig och ger oss hopp!

Therese78 skrev 2015-12-09 19:41:20 följande:

Hej, jag fick veta att jag hade pcos i 25-årsåldern, är 37 idag och väntar tredje barnet. Vill mest berätta för de som hittar tråden och precis fått sin diagnos att det absolut kan innebära svårigheter att bli gravid, ofta är det nog så- men inte alltid. Jag hade oregelbunden och gles mens och ingen direkt koll på cykeln. Vid 33 års ålder försökte vi bli gravida och jag var såå inställd på att det inte skulle gå utan assistans. Blev med barn direkt, så även med andra barnet och på tredje försöket med tredje barnet nu. Jag upplevde att min mens och ÄL blev mkt mer regelbunden med stigande ålder, hormonnivåerna måste ha normaliserats över tid och att man får ÄL överhuvudtaget är förstås en förutsättning. Förstår att tråden inte är till för mig utan andra som ev behöver kämpa länge för att få barn men önskar samtidigt att jag haft en kristallkula när jag fått min diagnos så jag sluppit vara så hundra på att vi inte skulle få barn utan hjälp. Ta inte ut i förskott att ni kommer misslyckas utan läkarhjälp men vänta såklart inte med att söka hjälp heller, är väl mitt budskap. Lycka till!

• TheKitten

Hoppar in här med.

Har pcos. Vi försökte först själva ett år men med oregelbunden mens fungerade de ju inte. Så sökte hjälp på fertilitetsmottagningen. Vi fick komma dit och jag blev undersökt och dom tog blodprov. Vi fick massor av information om hur allt går tillväga och jag fick även veta då att jag har pcos.

Min kille fick lämna spermieprov och dom spolade mina äggledare. Allt såg bra ut.(det var december 2014)

Så efter det fick jag börja med pergotime i januari.

Tror jag testade 2 kurer men fick för tunna slemhinnor så fick byta till letrozol som jag haft fram till november. Efter det gav vi upp med dom för jag fick så mycket migrän av dom och fick ändå bara 2 försök. Så nu i december fick jag börja med spruta! :)

Det har fungerat jätte bra! Mått superbra och fick en äggblåsa som vi nu fått försöka på.

Men om sprutor inte fungerar blir nästa steg ivf.

Saker ska tydligen inte vara lätt! :p totalt försökt i 2år.

Blev lite långt :p

• Babydreamer

Jag är så nervös så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Första dagen utan provera idag. Vet inte vad jag är mest nervös över. Kanske är det för att börja med pergotime snart eller ifall jag inte ens börjar blöda nu efter proveran. Önskar innerligt att jag bara kunde spola fram tiden några veckor.

• Babydreamer

Fan!!!! Blev så jävla ledsen nu :( Fick besked från min gynekolog idag att jag inte får ta Pergotime denna cykel då min ägglossning bör inträffa julhelgen (om allt går enligt teorin) och då har ju gynmott stängt :( så det blir troligtvis ytterligare en provera kur innan vi kan börja med pergotime :( om inte det är så att blödningen dröjer länge innan den svar igång ni efter provera. Då kanske jag kan hinna börja med Pergo denna cykel.

All luft gick ur mig nu.....

• palomablanca

[quote=76106880][quote-nick]Babydreamer skrev 2015-12-11 18:18:35 följande:[/quote-nick]Fan!!!! Blev så jävla ledsen nu :( Fick besked från min gynekolog idag att jag inte får ta Pergotime denna cykel då min ägglossning bör inträffa julhelgen (om allt går enligt teorin) och då har ju gynmott stängt :( så det blir troligtvis ytterligare en provera kur innan vi kan börja med pergotime :( om inte det är så att blödningen dröjer länge innan den svar igång ni efter provera. Då kanske jag kan hinna börja med Pergo denna cykel.

All luft gick ur mig nu.....[/

Fan va trist! Men ska du köra på dubbel pergodos eller varför ska du t gyn vid förväntad äl?

• pco
    Babydreamer skrev 2015-12-11 18:18:35 följande:

Fan!!!! Blev så jävla ledsen nu :( Fick besked från min gynekolog idag att jag inte får ta Pergotime denna cykel då min ägglossning bör inträffa julhelgen (om allt går enligt teorin) och då har ju gynmott stängt :( så det blir troligtvis ytterligare en provera kur innan vi kan börja med pergotime :( om inte det är så att blödningen dröjer länge innan den svar igång ni efter provera. Då kanske jag kan hinna börja med Pergo denna cykel.

All luft gick ur mig nu.....

Hmm men vad gör det om inte gyn är öppet? Är det för att man inte kan kontrollera om man tex skulle bli ÖS?
  • pco
    TheKitten skrev 2015-12-11 07:41:12 följande:

Hoppar in här med.

Har pcos. Vi försökte först själva ett år men med oregelbunden mens fungerade de ju inte. Så sökte hjälp på fertilitetsmottagningen. Vi fick komma dit och jag blev undersökt och dom tog blodprov. Vi fick massor av information om hur allt går tillväga och jag fick även veta då att jag har pcos.

Min kille fick lämna spermieprov och dom spolade mina äggledare. Allt såg bra ut.(det var december 2014)

Så efter det fick jag börja med pergotime i januari.

Tror jag testade 2 kurer men fick för tunna slemhinnor så fick byta till letrozol som jag haft fram till november. Efter det gav vi upp med dom för jag fick så mycket migrän av dom och fick ändå bara 2 försök. Så nu i december fick jag börja med spruta! :)

Det har fungerat jätte bra! Mått superbra och fick en äggblåsa som vi nu fått försöka på.

Men om sprutor inte fungerar blir nästa steg ivf.

Saker ska tydligen inte vara lätt! :p totalt försökt i 2år.

Blev lite långt :p

Åh va kul att läsa om någon som får ta sprutor. Vi gjorde tre försök med pregotime utan att jag fick någon ÄL. Gick direkt vidare till ivf och med 5 hela ivf försök och 4mf i bagaget kom vår älskade dotter till på 10:onde insättning :) och jag har pco.
    Nu vill vi få ett syskon till henne men varken orkar elr har råd med mer ivf, då vi betalade 64.000kr då hon kom.
    Så tänkte prova Prego nu igen då vissa sagt att det kan vara lättare efter en graviditet. Så kom jag tänka på sprutorna jag tog vid ivfen som gav bra resultat på mig vilket inte pregon gjorde.,så har bokat tid på kvinnokliniken i januari, men de vill att man kör pregotime. Men då kan man få köra på sprutor?
    Vilka har du? Hur funkar en sån här karusell?
    De sa för många år sen att min man hade nedsatt spermiekvalité o fick därför direkt köra på Icsi metoden på SU men sen när vi gick över privat så provade de göra 50/50 på vanligt sätt och Icsi vilket gav samma resultat så därav tänker jag att bara jag får ÄL så borde det funka?
  • Babydreamer
    palomablanca skrev 2015-12-11 19:33:16 följande:

[quote=76106880][quote-nick]Babydreamer skrev 2015-12-11 18:18:35 följande:[/quote-nick]Fan!!!! Blev så jävla ledsen nu :( Fick besked från min gynekolog idag att jag inte får ta Pergotime denna cykel då min ägglossning bör inträffa julhelgen (om allt går enligt teorin) och då har ju gynmott stängt :( så det blir troligtvis ytterligare en provera kur innan vi kan börja med pergotime :( om inte det är så att blödningen dröjer länge innan den svar igång ni efter provera. Då kanske jag kan hinna börja med Pergo denna cykel.

All luft gick ur mig nu.....[/

Fan va trist! Men ska du köra på dubbel pergodos eller varför ska du t gyn vid förväntad äl?

Måste kollas med ultraljud vid första omgången pergotime för att kolla så man inte blir överstimulerad....
  • Babydreamer
    pco skrev 2015-12-11 19:34:06 följande:

Hmm men vad gör det om inte gyn är öppet? Är det för att man inte kan kontrollera om man tex skulle bli ÖS?

Ja precis :(
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus