• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • Babydreamer
    Oviss01 skrev 2015-12-08 09:29:09 följande:

Hej!

Jag fick också veta att jag har PCO för två veckor sedan. Har inte haft mens på ca 3 månader, efter p-pillren kom den bara inte. Idag är jag på dag två med Primolut-nor för att få igång mensen, sedan ska jag ta Pergotime.

Är det någon som vet ifall man får/bör ha oskyddat sex under tiden man tar Primolut? 

Sedan är både jag och sambon oroliga över detta med ökad risk för tvillingar, det vill ingen av oss ha... men hellre två än ingen förstås. Min sambo har ett barn sedan tidigare som är sju år.

Skönt med stöd i vägen mot plus, jag känner mig ganska ensam...och ledsen över att det inte gick av sig själv..

Som jag förstått det så är det okej att bli gravid under provera kur men att man ska vara mer försiktig med primolut då den är något skadligare för en graviditet.
  • palomablanca

Fick ingen info alls om primolut o sex. Fast min gyn va som sagt rätt kass.

Har ångest inför gynbesöket imorn. Har dessutom århundradets mens vilket också ger mi ångest inför besöket. Enda anledningen till att jag inte avbokar är att jag vill få kollat mina hormonnivåerna innan jag ätit p piller Allt för länge.

Hur gamla e ni andra o var kommer ni ifrån?

Förstår att du måste ha mannen m dig på tåget t 100%. Hoppas det löser sig m jobbet för honom.

• pco

Hej får man hoppa in?
    Jag fick konstaterat att jag hade pcos ganska tidigt, så visste ju hur chanserna såg ut. 2008 fick jag provera för att få igång mens och sedan körde pergotime (enkel, dubbel och tripperkur) utan någon ägglossning, så får min del funkade det inte. Gav oss in i ivf världen och efter 5 hela behandlingar och på 10:onde insättning kom vår efterlängtade dotter som nu för övrigt är 7mån.
    Nu vill vi ha ett syskon till henne. Känner dock lite att jag vill vänta för att lägga all tid på henne men samtidigt så vet man inte hyr lång tid allt tar.
    Hur som helst, i slutet av januari ska jag till kvinnokliniken för att prova pergotime igen, då kroppen kort efter en förlossning kan ändras vilket kan göra att man lättare får ÄL.
    Orkar inte ge mig on i ivf världen så tänkte prova detta. ...
    Finkar inte pergotime så finns sprutor som ett sista steg innan ivf, som jag har svarat bra på under en ivf behandling, så istället för att köra en hel ivf så vill jag då köra på sprutor o hoppas på ÄL och då att man kan bli gravida hemma på egen hand.
    Någon som har erfarenhet av denna varianten?
    (Ursäkta att det blev så långt)

• pco
    rebeqqa skrev 2015-12-08 09:27:40 följande:

Jag behöver också gå ner i vikt. Jag har ett BMI på 29.1 så.. det är mer än bara ett par kg som borde tränas bort. Allra helst för hälsans skull så borde jag gå ner 20kg. Men 10kg skulle vara väldigt bra! Känns dock helt omöjligt - har alltid haft så svårt att gå ner i vikt.

Läkaren har satt mig på en dubbeldos av provera. Men jag förstår inte. Den ska ju framkalla en blödning - men är blödningen som kommer - till följd av en framtvingad ägglossning? Vet ni om chansen till graviditet finns när man äter provera ?

Man äter provera för att få mensen bara, har ej med någon ÄL att göra tyvärr. Man kan ha mens utan ÄL men oxå ÄL utan mens.
    Så aa bara för att man får mens så betyder det inte att man alltid har en ÄL som följd tyvärr :/
  • rebeqqa

Okej tack för svar! Jag visste att man kunde ha mest utan ägglossning men trodde inte att man kunde ha ägglossning utan mens/graviditet!

pco skrev 2015-12-08 21:17:07 följande:

Man äter provera för att få mensen bara, har ej med någon ÄL att göra tyvärr. Man kan ha mens utan ÄL men oxå ÄL utan mens.

Så aa bara för att man får mens så betyder det inte att man alltid har en ÄL som följd tyvärr :/

• Oviss01

Själv är jag 29 år och bor i Stockholm, inte försökt så länge som sagt, ca 3 månader. Men det känns ändå som en hel evighet, man vill ju att det ska gå på en gång  

Min mamma hade jättesvårt att bli gravid, tog flera år innan hon fick mig, men sen kom syrran av bara farten! Hon fick aldrig någon diagnos.

Nu när jag fått veta att jag har PCO och att det KAN vara ärftligt så vet jag inte om jag ska berätta för syrran, ifall hon vill ha barn.. men samtidigt vill jag helst inte berätta för någon att vi ens försöker..

• Babydreamer

Jag är 28 år och bor i Östergötland. Igår pratade jag och mannen och han är nu med på tåget och jag har kontaktat läkaren för att få pergotime, väntar bara på svar. Avslutar min provera kur imorgon.

• roadstories

Jag är 26 år och bor i mellansverige. :)

Vi funderar på att göra ivf efter jul och betala det själva, eftersom vi inte får någon hjälp förrän vi försökt nästan 3 år.
    Tycker det är så orättvist. Varför behöver vissa "bara" försöka 1 år och vi ska behöva försöka 3 år bara för att läkaren "misstänker" att jag har äl naturligt? Han har inte ens tagit några prover för att bekräfta det. Skrikandes

Förlåt, behövde bara spy lite galla över nonchalanta gynläkare Kräks

• mammoarer

Jag hoppar gärna in här.

Har PCO konstaterat sedan tonåren. Fick en son 2011 som kom till efter 1 enkelkur pergotime.

Har efter förlossningen även fått "en släng endo" som gynläkaren uttryckte sig. Har därför ätit p-piller för att hålla den i styr.

Men nu är det dags för en tvåa och jag fick börja med dubbelkur pergotime direkt efter pillerstopp för att kickstarta kroppen.

Blir femte dagen på dubbelkuren idag. Brukar ha ÄL dag 19-23 ca så vi får väl se om det blir något av det ????

Dag 17 ska jag göra ett VUL för att se om jag har några fina ägg på gång.

• palomablanca

Var hos den andra gynekologen idag. Fick som kommentar på den andra läkarens diagnos och åtgärd "det verkar ju dumt att äta p piller om du vill bli gravid" så jag fick Pergo utskrivet. Ska sluta m p pillerna o invänta en spontan mens. Får jag inte spontan mens tills trettonhelgen skulle jag höra av mig. Han verkade även osäker på Om jag har pco o verkade tycka att den första gynekologen var ett ufo. Så nu e jag supertaggad att fortsätta med min LCHF o viktminskning ifall jag nu skulle lyckas bli gravid tidigare än vi trodde :)

Skönt att du fätt med mannen på tåget babydrramer!

Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus