• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • Therese78

Hej, jag fick veta att jag hade pcos i 25-årsåldern, är 37 idag och väntar tredje barnet. Vill mest berätta för de som hittar tråden och precis fått sin diagnos att det absolut kan innebära svårigheter att bli gravid, ofta är det nog så- men inte alltid. Jag hade oregelbunden och gles mens och ingen direkt koll på cykeln. Vid 33 års ålder försökte vi bli gravida och jag var såå inställd på att det inte skulle gå utan assistans. Blev med barn direkt, så även med andra barnet och på tredje försöket med tredje barnet nu. Jag upplevde att min mens och ÄL blev mkt mer regelbunden med stigande ålder, hormonnivåerna måste ha normaliserats över tid och att man får ÄL överhuvudtaget är förstås en förutsättning. Förstår att tråden inte är till för mig utan andra som ev behöver kämpa länge för att få barn men önskar samtidigt att jag haft en kristallkula när jag fått min diagnos så jag sluppit vara så hundra på att vi inte skulle få barn utan hjälp. Ta inte ut i förskott att ni kommer misslyckas utan läkarhjälp men vänta såklart inte med att söka hjälp heller, är väl mitt budskap. Lycka till!

• Babydreamer

Hämtat ut mina pergotime tabletter idag :) känns otroligt spännande och faktiskt oxå rätt läskigt. Imorgon tar jag sista provera tabletten och hoppas så innerligt att mensen behagar komma väldigt snart efter avslutad kurs så vi kan börja bebisverkstaden snart!

• Oviss01
    Babydreamer skrev 2015-12-09 21:37:47 följande:

Hämtat ut mina pergotime tabletter idag :) känns otroligt spännande och faktiskt oxå rätt läskigt. Imorgon tar jag sista provera tabletten och hoppas så innerligt att mensen behagar komma väldigt snart efter avslutad kurs så vi kan börja bebisverkstaden snart!

Åh, vad spännande. Jag förstår precis hur du menar.. jag tycker också det ska bli jätteläskigt att börja med pergotime, det blir liksom på riktigt då. Samma känsla som när jag slutade med p-piller, jag längtade och längtade och när vi äntligen kom fram till att ni kör vi, så fick JAG lite kalla fötter
  • palomablanca

[quote=76100100][quote-nick]Babydreamer skrev 2015-12-09 21:37:47 följande:[/quote-nick]Hämtat ut mina pergotime tabletter idag :) känns otroligt spännande och faktiskt oxå rätt läskigt. Imorgon tar jag sista provera tabletten och hoppas så innerligt att mensen behagar komma väldigt snart efter avslutad kurs så vi kan börja bebisverkstaden snart![/

Spännande! Tycker också der blev lite läskigt helt plötsligt när jag fick Pergo utskrivet. Lite så shit just got real. Från att helt ha lagt planerna på en 2016 bebis på hyllan till att shit det kanske blir bebis redan i september.

Känns även som den jävla hästmensen som jag fick av primoluten ALDRIG kommer ta slut. Nån mer som fått kraftig mens av primolut?

Vad gäller Pergo så ska man ju börja dag fem. Men vad räknar man som dag ett på mensen? Min mens brukar liksom va rätt seg i början (när den kommer av sig själv)

För övrigt så blir jag 30 till sommaren o kommer från Sydsverige. Nån fler skåningar här?

• roadstories
    palomablanca skrev 2015-12-10 11:02:08 följande:

[quote=76100100][quote-nick]Babydreamer skrev 2015-12-09 21:37:47 följande:[/quote-nick]Hämtat ut mina pergotime tabletter idag :) känns otroligt spännande och faktiskt oxå rätt läskigt. Imorgon tar jag sista provera tabletten och hoppas så innerligt att mensen behagar komma väldigt snart efter avslutad kurs så vi kan börja bebisverkstaden snart![/

Spännande! Tycker också der blev lite läskigt helt plötsligt när jag fick Pergo utskrivet. Lite så shit just got real. Från att helt ha lagt planerna på en 2016 bebis på hyllan till att shit det kanske blir bebis redan i september.

Känns även som den jävla hästmensen som jag fick av primoluten ALDRIG kommer ta slut. Nån mer som fått kraftig mens av primolut?

Vad gäller Pergo så ska man ju börja dag fem. Men vad räknar man som dag ett på mensen? Min mens brukar liksom va rätt seg i början (när den kommer av sig själv)

För övrigt så blir jag 30 till sommaren o kommer från Sydsverige. Nån fler skåningar här?

Ja fy, mensen efter primoluten var inte rolig! Hade sån jäkla mensvärk också, det kändes liksom att det var framtvingat och inte naturligt.

Dag 1 är den dagen du får en blödning. :)
  • palomablanca

[quote=76101816][quote-nick]roadstories skrev 2015-12-10 12:01:42 följande:[/quote-nick]Ja fy, mensen efter primoluten var inte rolig! Hade sån jäkla mensvärk också, det kändes liksom att det var framtvingat och inte naturligt.

Dag 1 är den dagen du får en blödning. :)[/

Alltså första lilla blodsdroppe oavsett hur mkt? För vissa säger att det är första dagen m "fullt flöde" som räknas som dag ett.

• roadstories
    palomablanca skrev 2015-12-10 12:33:47 följande:

[quote=76101816][quote-nick]roadstories skrev 2015-12-10 12:01:42 följande:[/quote-nick]Ja fy, mensen efter primoluten var inte rolig! Hade sån jäkla mensvärk också, det kändes liksom att det var framtvingat och inte naturligt.

Dag 1 är den dagen du får en blödning. :)[/

Alltså första lilla blodsdroppe oavsett hur mkt? För vissa säger att det är första dagen m "fullt flöde" som räknas som dag ett.

Om din mens fortsätter dagen efter borde väl en blodsdroppe räknas som cd 1? Men om det bara blir en blodsdroppe och sen inget mer så vettefasen. 
  • Babydreamer
    palomablanca skrev 2015-12-10 16:05:40 följande:

Vad betyder cd?

Cykeldag
  • Babydreamer
    palomablanca skrev 2015-12-10 11:02:08 följande:

Ja precis det blev så väldigt verkligt helt plötsligt! :)
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus