• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Snuttispluttis

Tror som sagt att det är praxis med sen avnavling på alla fl-mottagningar i Sverige, men det skadar verkligen inte att ha med det i fl-brevet. Så vet de att man är medveten :)

Skattenmust, låter jobbigt! Min morfar gick bort när jag hade två månader till BF förra året. Fick köra fem timmar enkel resa för att vara med vid dödsbädden, vaka två dagar, köra tillbaka. Tre veckor senare köra igen för begravning. Den ansträngningen ihop med sorgearbetet var inte kul. Allt gick ändå bra med resten av graviditeten. Bebisen påverkar ju av stresshormoner om man själv är stressad, orolig eller ledsen. Men man känner ju det man känner.

Bättre att vara ledsen en period så man kan bli riktigt glad sen istället för att gå och trycka undan negativa känslor och må smådåligt hela tiden.

Jag håller tummarna för att slippa dödsfall i familjen den här graviditeten.

Och låter som att ni inte har många fler kontroller just ju (undantaget Stockholm då). Kommer få två kontroller i maj för då ska jag först till bm i Norge och sen på inskrivning i Sverige :)

• Kela1981

Skattenmust: jag tänker på dig och lider med dig! Tror dock inte att det påverkar bebis i magen. Vi hade ett dödsfall när jag väntade dottern och det var dessutom under dom första 8 veckorna och även om jag var väldigt påverkad så verkade inte hon känna något av det. Styrkekramar till dig <3

Jag var inte heller så upplyst ang sen avnavling men det känns ju verkligen som något jag ska skriva i brevet.
    Längtar så himla mycket tills jag kan packa väskan!
    Vill inte packa för tidigt för jag vill kunna packa allt på en gång, annars glömmer jag vad jag har lagt i och måste dra upp allt igen ha ha ha

Ikväll kände sambon bebis för första gången. Han tycker det är ganska häftigt och vill veta vad hon sysslar med där inne. Inte alls att han tycker att det är äckligt eller läskigt. Tror jag hade blivit besviken om han känt så.
    Men alla är vi ju olika :)

• Mika86

Kela jag ha packat den nästan helt, bara mobilladdare o kamera kvar.

Gjorde en lista o sen bockat av de saker jag lagt ner.

Min gubbe o barnen här gillar att känna lillebror röra på sig, barnen tycker det är häftigt o ska bråka om vem som tar mest plats på magen.

Gubben är rätt så van att känna sparkarna, har ju typ varit gravid alla årtal sen 2005 (hoppade över 09)

• Kela1981

Ja så kan man ju göra med en lista! Då kan jag ju tjuvstarta lite ;)

Vad gulligt att barnen är så engagerade! Vår dotter är lite för liten så hon fattar inte så mycket.

Jag är impad över att du orkat vara gravid så tätt och så länge! Det är verkligen inte mitt favorit-tillstånd :/ Bökigt och sen tar det alldeles för lång tid ha ha ha

• Nmg

Har ni börjat fundera något på föräldraledighet? Hurlänge ska ni vara hemma?
    Jag har börjat räkna lte, det lutar åt att jag börjar jobba 1 dag i veckan från april. och sen heltid i juni och sen semester 5-6 veckor under sommaren innan jag jobbar igen, och då går maken hem till januari 2018.
    Känns tråkigt att jobba heltid en månad innan semestern men samtidigt får man ju en hel lön i juli, vilket kan vara roligt när vi tar semester ihop osv så man har pengar att göra nåt kul för.

• Mika86

Kela jag va tvungen att göra en sån lista hue sent jag ön packat haha grötig gravidhjärna kanske

Minstingen här ser ju hur de andra gör men fattar ju inget hon heller än, de behöver bli lite äldre för att förstå vad som faktiskt händer.

Haha jag är nog knäpp så men tycker inte det är SÅ jätte jobbigt att va gravid ändå konstigt nog, är kanske att man glömmer med, har 2-2,5 år mellan alla barnen så visst tätt men inte jätte tätt, haft ett MF med.

Haha ja lång leveranstid på de kan jag hålla med om.

Nmg jag kommer nog va hemma till augusti 2018 iaf, ha inget jobb att gå till heller så ingen panik där precis

• anlili
    Mulan91 skrev 2016-04-24 11:27:45 följande:

Här gör MVC inga hembesök, bara BVC som kmr som ni skriver, efter hemkomsten.

Jag va dum som dammsög :( tyckte foglossningar varit "lugn" så tänkte att en snabb dammsugning inte kan göra så stor skillnad. Va fel jag hade haha har fortfarande ont idag :(

Blir så irriterad på FK också de vill typ neka mig sjukpenning pga hur min arbetsgivare lagt upp mina timmar! De tycker jag uppvisar förmåga på att kunna jobba som vanligt vilket är helt sjukt! Hade jag jobbat 100% som usk nu skulle min rygg krasa ihop efter första omvårdnaden jag ger mig på. Gah de suger!!

Angående sjukpenningen - ge dig inte. Har varit med om samma grej fast jag då var arbetsgivaren som lagt upp schemat "fel". De vill ju att man tar bort så många procent man är sjukskriven från varje arbetsdag. Den tjejen jobbade mycket nätter och tyckte att nattjobb var det hon klarade av bäst, så hon fick behålla nätterna och så tog vi bort från övriga pass. Då jobbade hon ju 100% av varje pass när hon jobbade natt. FK tyckte att hon borde ha gått hem efter halva passet - alltså mitt i natten eller inga nätter alls och då ha många korta dagpass. Men eftersom vi kunde motivera varför hon mådde bättre av det schemat hon fick fick hon rätt till slut - efter många samtal med FK och till slut ett byte av handläggare.
  • HJohannesson
    Nmg skrev 2016-04-24 22:00:54 följande:

Har ni börjat fundera något på föräldraledighet? Hurlänge ska ni vara hemma?
    Jag har börjat räkna lte, det lutar åt att jag börjar jobba 1 dag i veckan från april. och sen heltid i juni och sen semester 5-6 veckor under sommaren innan jag jobbar igen, och då går maken hem till januari 2018.
    Känns tråkigt att jobba heltid en månad innan semestern men samtidigt får man ju en hel lön i juli, vilket kan vara roligt när vi tar semester ihop osv så man har pengar att göra nåt kul för.

Jag tror att jag är hemma helt 1 år och börjar jobba varannan helg efter augusti 2017 (eventuellt tidigare, beror på hur sugen jag är på att jobba)

Jag vill inte att barnet börjar fsk innan jan 2018 iaf, helst inte innan aug 2018. Jag vill inte ta slut på alla fp dagar då så jag får se hur vi gör :)
  • Nmg

Hehe visst ör det svårt!!! Man vet ju liksom inte nu hur länge man vill va hemma jag ska fråga min chef om drt är ok om jag återkommer i januari och berättar hur jag vill göra. Då är jag ju ute 4 mån innan då det borde ju va ok skönt att Vara hemma ett år!

HJohannesson skrev 2016-04-25 03:25:56 följande:

Jag tror att jag är hemma helt 1 år och börjar jobba varannan helg efter augusti 2017 (eventuellt tidigare, beror på hur sugen jag är på att jobba)

Jag vill inte att barnet börjar fsk innan jan 2018 iaf, helst inte innan aug 2018. Jag vill inte ta slut på alla fp dagar då så jag får se hur vi gör :)

• Snuttispluttis

Jag får mammaledigt enligt norska regler så jag blir hemma i totalt 39 veckor med pengar. Sen blir det nog ett tag till utan pengar också. Lämnar inte på dagis förrän vid 1,5 år.

Svar på tråden BF Augusti 2016