• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • anlili
    Mulan91 skrev 2016-04-25 21:44:02 följande:

Tack för rådet! Men ska jag vara på eller ska jag be min arbetsgivare motivera mitt schema? Jag har över totalt 4h resväg per pass :/ Dagis ligger där vi bodde förut och kommunen godkänner inte att vi byter dagis för att min son ska börja skolan nu i augusti, han e för gammal. Bara pendlandet sliter ut mig :/ sen att behöva pendla så länge varje dag för 3h pass känns jätte dumt och helt ärligt får jag ingen vila utav det..

I det fallet jag var med om ringde även jag som arbetsgivare till FK för att förklara hur vi hade tänkt, men jag tror att det hade ytterst liten påverkan. Det var snarare tjejens egna argument som bet till slut. Men det kan ju va bra om din chef är med på tåget och vet hur du argumenterar mot FK om de skulle ringa upp hen och fråga. Vad är du sjukskriven för? Foglossning?

Enligt reglerna ska det vara en viss procent per dag, men om det finns skäl kopplade till det man är sjukskriven för kan de göra undantag. Men vissa handläggare känner bara till grundregeln och håller sig strikt till den. Då kan det vara bra att be att någon annan tittar på ärendet.
  • moen

Kela, jag tror det är samma som jag har. Känns som kramp/träningsvärk/trötta muskler i sidan av magen/revbenen. Frågade min BM och hon sa att det är livmodern som trycker på lungorna. Ibland gör det så ont så ja nästan inte kan andas. Oftast när jag sitter.

Vet inte om de e samma men låter lite lika

• Kela1981

Moen! Det låter som samma faktiskt. Ska fråga min bm på torsdag oavsett men det känns skönt att veta att det är fler som känt samma. Man blir ju lite orolig när man inte varit med om det tidigare.
    Hade en helt fantastisk graviditet med dottern och hade inte känningar av något på hela tiden. Det verkar jag dock ha fått igen denna gången ;)

• moen

Eller livmodern som trycker upp organ så de trycker på lungorna ska det vara :)

• Hazel Grace

Shit va jag jobbar mycket nu känns det som. Är jättetrött mest hela tiden och lättirriterad som sjutton. Har missat massor här med! Skattenmust, massa styrkekramar till dig! Vad som än hänt så är både du och lillan i magen starkare än allt verkar det som. Hon tröstar dig i sorgen och din kärlek till henne stärker henne. Ta hand om er, ni fixar det.

Kela, jag hade typ starka hållkänslor ett par dagar som oroade mig men på 1177 sa dom att det händer så mycket där inne som kan orsaka det. Vila och lugnt tempo var det jag fick som svar. Hoppas det går över!

Jag vet inte riktigt hur länge jag ska vara ledig. Jag vill ju spara några dagar iaf så man kan hitta på saker längre fram också. Min sambo har ganska många dagar kvar för sin sjuåring också som han måste ta ut snart också. Så vi tänker lite på hur vi ska dela upp det.

Jag känner pysen i magen jätteofta nu för tiden vilket gör mig så himla glad! Min kille hade inte känt men härom morgonen var det ett himla liv därinne när sambon sov, så jag drog hans hand till min mage och jag behövde inte vänta länge innan han vaknade av alla sparkar. Det var så himla mysigt! och att se hans reaktion var oslagbart. Han blev så lycklig och låg och pratade med honom en stund. Pussade på magen och gosade. Underbar känsla! <3

• Snuttispluttis

Kela håller med! Bortser man från min psoriasis var förra graviditeten fantastiskt lätt och trevlig. Nu är det foglossning, trötthet, sammandragningar och bara allmänt en jobbig tid. Hoppas att det ska kännas bättre i sommar när den stora magen kommer och min man är hemma och avlastar. Annars kan inte lilltjejen titta ut snabbt nog känns det som :P

Åh, jag har fått sjukskrivning resten av graviditeten så detsamma skönt att slippa ev. press att söka jobb i mitt tillstånd. Nu ska jag bara få tillåtelse att spendera tiden i Sverige och då ser min sommar plötsligt riktigt lovande ut :D

• skattenmust
    Kela1981 skrev 2016-04-25 18:14:56 följande:

En fråga tjejer:
    Jag har typ kramp i magen och har haft hela dagen men det är mycket värre nu ikväll. Det sitter i sidorna och övre delen av magen. Svårt att förklara men det känns lite som kramp blandat med träningsvärk och gör extra ont om jag drar djupa andetag.
    Gör extra ont om jag lutar mig lite framåt eller om jag står/går.
    Fattar ingenting! Hade inget liknande med dottern alls :(

Kela vännen, jag skrev om detta för ett tag sedn, som att jag kan få hemska kramper i sidan av magen, oftast en sida åt gången, jag tog upp detta med läkare och det verkar vara helt normalt fast jag inte haft det med mina andra 2 barn, du känner mest antagligen av ligamenten, i dessa veckor så växer det jättefort, klart det måste kännas lite.

Min lilla i magen är sjövild, hahaha hon sparkar så hårt nu att hela magen gungar till och man kan se det på utsidan. Var idag på inskrivning på spec mvc som kollade med ul och sa att moderkakan ligger lite lågt, lite oroande, inget som påverkar bebis eller graviditet men man ska ha koll på det så den inte ligger så lågt längre fram då det kan bli komplikationer under en förlossning, utan då blir det nog snitt, vilket jag inte vill. Men jag lämnar det till dom som kan å vet bäst, å lägger min tilltro hos Allah. 
    Sedan ska jag gå på ul en gång i månaden, för att se att bebis mår bra och att mina levervärden håller sig stabila, och att mitt blod kan koagulera så jag inte förblöder under förlossningen, MEN han sa idag att han har aldrig sett ngn återhämta sig så fort som jag, då kände jag hur tårar brände bakom ögonlocken, å jag tackar min gud Hjärta Så det blir ul en gång i månaden nu, hehe och enl ul idag så stämmer datumen exakt :) Äntligen lite positivt mitt i allt , min lille var så aktiv igår så både syrran å min man kände henne sparka rejält, haha
    verkar som om hon reagerar när jag äter sötsaker, hahaha
  • Mulan91
    anlili skrev 2016-04-25 21:58:58 följande:

I det fallet jag var med om ringde även jag som arbetsgivare till FK för att förklara hur vi hade tänkt, men jag tror att det hade ytterst liten påverkan. Det var snarare tjejens egna argument som bet till slut. Men det kan ju va bra om din chef är med på tåget och vet hur du argumenterar mot FK om de skulle ringa upp hen och fråga. Vad är du sjukskriven för? Foglossning?

Enligt reglerna ska det vara en viss procent per dag, men om det finns skäl kopplade till det man är sjukskriven för kan de göra undantag. Men vissa handläggare känner bara till grundregeln och håller sig strikt till den. Då kan det vara bra att be att någon annan tittar på ärendet.

Tack så mycket för dina svar! Uppskattar det verkligen! Ja jag har foglossning :/ nästan så jag skulle behöva kryckor ibland, benen låser sig allt oftare så det blir svårt att gå! Ska till sjukgymnast på fredag :) hoppas det hjälper !
  • Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-04-26 13:18:10 följande:

Hoppas du mår bättre snart Kela! Kramar!!

Tack :) Du också, hoppas sjukgymnasten kan hjälpa dig.
    Har ont på samma sätt idag. Ingenting direkt i morse men det kommer krypande under dagen. Får se om det blir lika illa ikväll :/
    Kram
Svar på tråden BF Augusti 2016