• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Snuttispluttis

Det där med foglossning alltså. Kan det kännas när man kör bil också? Liksom strålar värk från korsryggen, genom höften och ut i höger lår. Sjukt irriterande är det iaf när bilen är enda sättet att ta sig nånstans :/

• Snuttispluttis

Måste man f.ö få graviditetspenning i Sverige för att vara hemma som gravid? Går det inte med en vanlig sjukskrivning?

• Kela1981

Jag känner också av min foglossning när jag kör bil :/

Nä du kan väl vara sjukskriven ända fram till bf tror jag. Det är ju inte alltid FK godkänner GP eftersom arbetsuppgifterna skiftar beroende på vad du jobbar med. Men om du blir sjukskriven pga foglossning så har du ju det oavsett vad du jobbar med.

• Snuttispluttis

Kan inte Mulan få vanlig sjukskrivning då? Eller är fk lika neggo till att godkänna det också?

I Norge brukar det inte vara några problem med ersättning så länge som en läkare sjukskriver en. De litar liksom på läkarens bedömning.

Äsch, så det är foglossningen som känns vid bilkörningen också alltså :/ Drygt!

En annan grej. När jag ska kissa och liksom ta i för att tömma blåsan gör det jätteont i ena sidan, typ ligament, och så slutar det komma kiss. Och då måste jag ta i ännu hårdare så det gör ännu ondare för att tömma blåsan. Nån annan som känner igen det och vet om det är farligt/dåligt att ta i även fast det gör ont?

Vill ju gärna tömma blåsan för man springer ju på toa ofta som det är ändå..

• anlili
    Snuttispluttis skrev 2016-04-26 13:36:17 följande:

Det där med foglossning alltså. Kan det kännas när man kör bil också? Liksom strålar värk från korsryggen, genom höften och ut i höger lår. Sjukt irriterande är det iaf när bilen är enda sättet att ta sig nånstans :/

Det du beskriver som strålar genom höften till låret låter lite som det jag har. Får svårt att gå ibland och det händer att jag "fastnar" på en stol och inte kommer upp igen för att det gör så ont. Min bm sa att det troligtvis är ichiasnerven som kommit i kläm. Och är det så är det bättre än foglossning för det kan ge med sig. Foglossning blir man oftast inte av med och ofta blir det bara värre med tiden.
  • Anonym (Nael12)

Hej allihopa. jag funderar över de här med att spara dagar eller inte. Varför spara? Kan man inte ta ledigt istället när de blir aktuellt med någon / några dagar för resa och sånt och ta ut alla dagar nu medan bebisen är liten. Vad är fördelar med att spara dagarna? Är inte alls insatt i de här med dagar och vad som är bäst att göra, hur många dagar man ska ta ut per månad osv..

• Snuttispluttis
    anlili skrev 2016-04-26 18:08:26 följande:

Det du beskriver som strålar genom höften till låret låter lite som det jag har. Får svårt att gå ibland och det händer att jag "fastnar" på en stol och inte kommer upp igen för att det gör så ont. Min bm sa att det troligtvis är ichiasnerven som kommit i kläm. Och är det så är det bättre än foglossning för det kan ge med sig. Foglossning blir man oftast inte av med och ofta blir det bara värre med tiden.

Åh, det där med att inte kunna röra sig efter att ha suttit stämmer för mig också! Speciellt när jag har suttit ett tag på golvet med dottern. Hm, låter ju lite hoppfullt att det kan ge med sig. Men inget man kan göra åt det?
  • Snuttispluttis
    Anonym (Nael12) skrev 2016-04-26 20:46:05 följande:

Hej allihopa. jag funderar över de här med att spara dagar eller inte. Varför spara? Kan man inte ta ledigt istället när de blir aktuellt med någon / några dagar för resa och sånt och ta ut alla dagar nu medan bebisen är liten. Vad är fördelar med att spara dagarna? Är inte alls insatt i de här med dagar och vad som är bäst att göra, hur många dagar man ska ta ut per månad osv..

Man har ju inte obegränsat med semesterdagar att ta ut på ett år så att spara föräldradagar gör att man kan få ledigt utöver den vanliga semestern (som de flesta är rätt vana vid att ta ut på sommaren). Sen kan man ju pussla och ha en föräldradag i veckan en period får att korta ner arbetsveckan. Beror på hur ens livssituation ser ut och hur man själv känner att man får ut mest av sina dagar. Väldigt individuellt det där :)
  • Kela1981

Semester som läggs utanför semesterperioden (jun-aug) kan arbetsgivaren neka den anställde men så länge man ansöker om föräldraledigt i tid så får dom inte neka en det :)

• Mulan91

[quote=76570953][quote-nick]Snuttispluttis skrev 2016-04-26 17:15:36 följande:[/quote-nick]Kan inte Mulan få vanlig sjukskrivning då? Eller är fk lika neggo till att godkänna det också?

I Norge brukar det inte vara några problem med ersättning så länge som en läkare sjukskriver en. De litar liksom på läkarens bedömning.

Äsch, så det är foglossningen som känns vid bilkörningen också alltså :/ Drygt!

En annan grej. När jag ska kissa och liksom ta i för att tömma blåsan gör det jätteont i ena sidan, typ ligament, och så slutar det komma kiss. Och då måste jag ta i ännu hårdare så det gör ännu ondare för att tömma blåsan. Nån annan som känner igen det och vet om det är farligt/dåligt att ta i även fast det gör ont?

Vill ju gärna tömma blåsan för man springer ju på toa ofta som det är ändå..[/quote

Det är vanlig sjukskrivning vi tjafsar om just nu haha :( behöver åtminstone fram till att jag kan ansöka om graviditetspenning.. Vi får se hur det går! Det ironiska är att om de skulle neka mig nu på riktigt skulle jag bli tvungen att sjukskriva mig helt för det dom begär av mig för 50% går helt enkelt inte. Så dom förlorar ju på det.. Men men.

Jag kan också få ont när jag kissar haha! Viktigt att tömma blåsan ordentligt för att minimera risken för UVI. Asjobbigt xD

Svar på tråden BF Augusti 2016