• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • HJohannesson
    Snuttispluttis skrev 2016-04-25 11:39:37 följande:

Jag får mammaledigt enligt norska regler så jag blir hemma i totalt 39 veckor med pengar. Sen blir det nog ett tag till utan pengar också. Lämnar inte på dagis förrän vid 1,5 år.

Vårdnadsbidraget är ju väldigt bra i Norge med! 5000kr va? :) tyvärr togs det bort för oss i Sverige i år.

Får inte ni välja mellan 100% ersättning eller 80% ersättning längre tid hemma ?
  • Kela1981

En fråga tjejer:
    Jag har typ kramp i magen och har haft hela dagen men det är mycket värre nu ikväll. Det sitter i sidorna och övre delen av magen. Svårt att förklara men det känns lite som kramp blandat med träningsvärk och gör extra ont om jag drar djupa andetag.
    Gör extra ont om jag lutar mig lite framåt eller om jag står/går.
    Fattar ingenting! Hade inget liknande med dottern alls :(

• Emmasofiabe

Jag tänkte vara hemma till maj ungefär och sen jobba maj, juni, juli deltid medans min sambo tar semester och pappaledigt och sen tar jag mina sparade dagar och jobbar samtidigt på kvällar/helger under hösten och så får hon börja på dagis i januari :)

• Snuttispluttis
    HJohannesson skrev 2016-04-25 15:54:37 följande:

Vårdnadsbidraget är ju väldigt bra i Norge med! 5000kr va? :) tyvärr togs det bort för oss i Sverige i år.

Får inte ni välja mellan 100% ersättning eller 80% ersättning längre tid hemma ?

6000 kr mellan 1-2 år så jo, det är himla trevligt :) Kommer dock förmodligen flytta tillbaka till Sverige så blir nog inte att vi får ut mycket sånt.

Och ja, fast med 80% blir det mindre pengar totalt så vi tar nog 100% nu just för att vi ändå ska tillbaka till Sverige. Med dottern tog vi 80% så jag kunde vara hemma längre. Dock fortfarande inte lika lång tid som man får i Sverige.
  • Snuttispluttis
    Kela1981 skrev 2016-04-25 18:14:56 följande:

En fråga tjejer:

Jag har typ kramp i magen och har haft hela dagen men det är mycket värre nu ikväll. Det sitter i sidorna och övre delen av magen. Svårt att förklara men det känns lite som kramp blandat med träningsvärk och gör extra ont om jag drar djupa andetag.

Låter inte skönt alls det :/ Och det är ihållande? Känns det som att det är livmodern eller "vanliga" magen?

Kanske borde ringa sjukvårdsupplysningen eller din bm och rådfråga. Kan ju vara nåt som man kan få som omföderska?
  • Mulan91
    anlili skrev 2016-04-25 01:43:00 följande:

Angående sjukpenningen - ge dig inte. Har varit med om samma grej fast jag då var arbetsgivaren som lagt upp schemat "fel". De vill ju att man tar bort så många procent man är sjukskriven från varje arbetsdag. Den tjejen jobbade mycket nätter och tyckte att nattjobb var det hon klarade av bäst, så hon fick behålla nätterna och så tog vi bort från övriga pass. Då jobbade hon ju 100% av varje pass när hon jobbade natt. FK tyckte att hon borde ha gått hem efter halva passet - alltså mitt i natten eller inga nätter alls och då ha många korta dagpass. Men eftersom vi kunde motivera varför hon mådde bättre av det schemat hon fick fick hon rätt till slut - efter många samtal med FK och till slut ett byte av handläggare.

Tack för rådet! Men ska jag vara på eller ska jag be min arbetsgivare motivera mitt schema? Jag har över totalt 4h resväg per pass :/ Dagis ligger där vi bodde förut och kommunen godkänner inte att vi byter dagis för att min son ska börja skolan nu i augusti, han e för gammal. Bara pendlandet sliter ut mig :/ sen att behöva pendla så länge varje dag för 3h pass känns jätte dumt och helt ärligt får jag ingen vila utav det..
  • Mulan91

En fråga tjejer:

Inget jag känner igen tyvärr :/ tycker också du ska ringa in till sjukvårdsupplysningen !
  • Anonym (Nael12)

En fråga tjejer:

Har haft liknande, och samma här kände inte så med förra graviditeten. Frågade min BM men enligt henne är de "normalt".. :/ vet inte, känns ju inte bra..
  • Kela1981

Tack för svar tjejer.
    Det har släppt nu på senare kvällen och nu har jag inte känt något på ett par timmar. Det kändes som att det satt i livmodern mer än i vanliga magen. Har haft rätt mycket sammandragningar de senaste dagarna och funderar på om det kanske är något tecken på överansträngning? Får jag tillbaka samma i morgon så ringer jag 1177 men annars avvaktar jag tills jag träffar min bm på torsdag :)

• Kela1981

Ang föräldraledigheten så tänker jag vara hemma tom september 2017 och sen skolar vi in på dagis.
    Gjorde ungefär samma med dottern och det funkade jättebra. Har ett fantastiskt dagis med helt ljuvlig personal så det känns tryggt att lämna dom så tidigt. Plus att jag är inte direkt gjord för att gå hemma med barn så länge så jag vill gärna komma ut igen och arbeta.
    Vill ju gärna spara några dagar också så man kan ta ut senare :)

Svar på tråden BF Augusti 2016