• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Nmg

Ni som Är eller tar varit runt v 23 nyligen, hur har ni

Mått? Jag är i v 22+1, och känner att vissa dagar är jag super pigg nästan som att jag inte vore gravid, och vissa dagar ( som idag) trött, orkar inget, inte så mycket aptit. Nån som vet om tröttheten kommer tillbaka omkring denna period? Jag har ätit järntabletter från start men de kanske inte hjälper mer får kanske dubbla dosen efter att jag varit hos bm.

Ang. Humör så är irritationen tillbaka, har varit väldigt lugnt npgra veckor men nu är man på om blickar kunde döda humör haha.

• Mika86

Nmg

Tycker det är fram o tillbaka hela tiden, ena dagen är allt toppen o nästa må man skit typ, särskilt med illamåendet, igår mådde jag lite illa hela dagen nästan o spydde vid lunch,idag åt jag frukost utan problem.

Dock ha jag börjat känna av fogarna nu när illamåendet börjat släppa

• Zarizen
    Mulan91 skrev 2016-04-23 14:31:39 följande:

Står typ att barn som avnavlas för snabbt mår sämre än de som avnavlas senare, alltså att det påverkar barnen i senare åldrar.. den sista näringen i navelsträngen hinner liksom inte tas upp av barnet innan den klipps av. Hade ingen aning om det heller förrän någon tog upp det här på forumet!

Stämmer helt. Min svägerska är barnmorska och hon var nyligen på en föreläsning om detta.
  • Mika86

Nu hittade jag tiden 3-5 minuter bara, trodde det va längre tid, då hade jag sen avnavling med de två senaste barnen (30 min o typ 5-7 minuter) så känns ju bra.

Men inte riktigt fattat vad det är som är bra egentligen? Nåt om adha läste jag o lättare att få moderkakan att släppa men vad mer

• Nmg

Usch tråkigt med illamående ! Har du halsbränna oxå?

Mika86 skrev 2016-04-23 20:14:05 följande:

Nmg

Tycker det är fram o tillbaka hela tiden, ena dagen är allt toppen o nästa må man skit typ, särskilt med illamåendet, igår mådde jag lite illa hela dagen nästan o spydde vid lunch,idag åt jag frukost utan problem.

Dock ha jag börjat känna av fogarna nu när illamåendet börjat släppa

• Mika86
    Nmg skrev 2016-04-23 21:18:52 följande:

Nä tack o lov, räcker gott med förmiddagsillamående, få va glad att det inte är värre.

Har du mycket problem med båda delarna?
  • Kela1981
    Nmg skrev 2016-04-23 21:18:52 följande:

Jag tycker också det känns som mer illamående och trötthet just nu (22+6). Funderar på om bebis växer mycket så man har mer hormoner i omlopp än innan eller nåt. Men du är inte ensam i alla fall :)
  • Snuttispluttis

Hej hörni!

Sen avnavling görs (som ni har skrivit) för att bebisen bl.a ska få i sig sista näringen. Man ska vänta tills det inte pulserar något blod i den längre, ca 3-5 min. Det hjälper också bebisen eftersom den tidigare fått sitt syre genom navelsträngen och om man väntar lite med att klippa så ger man bebisen en bättre övergång från syre via navelsträngen till syre via lungorna. Plus det som någon också skrev, att om man väntar hjälps kroppen att stöta ut moderkakan (typ att den fattar att moderkakan har gjort sitt). Finns massa fördelar och inga som helst anledningar att klippa för tidigt. OM det inte är nåt akut livshotande med bebis eller mamma då så de måste separera dem asap för vård. Men det ska ju inte hända nån av oss :)

Läste en del forskning om det förra graviditeten och det är sjukt hur lång tid man har vetat om fördelarna med sen avnavling när det bara på senare år har börjat bli praxis på fl-mottagningarna. Jag skriver med det i fl-brevet för säkerhets skull.

För mig är fl-brevet som en avcheckningslista och mitt sätt att förbereda mig för vad som kommer hända. Om bm läser det så får hon (ja, jag vill ha en kvinna) också en bild av hur jag fungerar och är som person. Och det ska förhoppningsvis hjälpa henne att kommunicera med mig på ett sätt som funkar för mig. Hade världens bästa bm förra förlossningen :)

• Snuttispluttis

Överlag tänker jag att det naturliga är bäst. Varför klippa för fort? Moderkakan ska ju ut oavsett och då sitter ju inte bebisen fast i mamman längre ändå. Jag skulle dock inte gå så långt som att äta upp moderkakan :S Såg den inte ens med dottern och tänker inte se på den nu heller.

Tänker samma när det gäller kejsarsnitt. Självklart är det sämre för barnet att inte komma ut den naturliga vägen. Men finns ju massa orsaker till att göra ks så klart också. Sjukvården idag hjälper ju folk överleva som under andra omständigheter hade dött.

Svar på tråden BF Augusti 2016