• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-05-25 12:49:04 följande:

Misszandra, ja jag hoppas chefens bilaga väger tyngst. När han skrev mitt så hade en kollega redan fått avslag så det lät som att han skulle skriva lite annorlunda för att få igenom det för mig. Men ja man vet ju aldrig, det är bara att hålla tummarna för en schysst handläggare.

Jag håller tummarna för dig. Tycker det är hemskt att man som gravid ens ska få avslag när det känns i kroppen hur tungt ens arbete är. Sen tycker jag det kan kvitta vad de anser är som tungt. Asså jag tycker det är jobbigt att sätta på strumpor på morgonen, ta upp saker från golvet struntar jag nästan i om det inte är väldigt nödvändigt, så ett helt vanligt arbete är tungt oavsett. 
  • Misszandra
    Curlingmorsan skrev 2016-05-26 09:04:22 följande:

Läst en del inlägg både här och på Facebook det senaste där mammor som önskar igångsättning eller att inte amma ifrågasätts och "anklagas" för att vara en dålig mamma. Är glad och tacksam för att vi i den här gruppen trots olika åsikter ändå respekterar och stöttar varandra! Tack för det tjejer!!

Jag tycker det är så hemskt att man inte kan välja vad man själv vill och sen respekteras för det, påstå att någon är sämre förälder pga att man inte delar samma åsikter är ju helt sjukt. Jag personligen vill verkligen amma men de flesta av mina kompisar har inte gjort det, absolut inget jag skulle säga något om, det är ju ett val man gör själv. Och jag tycker absolut att man ska göra vad som är bäst för en själv oavsett. 
  • Misszandra

Tjejer .. jag behöver hjälp från någon erfaren som haft gravpenning förut. När jag går in på FK's hemsida och trycker på "mina utbetalningar" så ligger endast föräldrapenningen där och inte att jag ska få pengar för att vara gravledig. Om jag ska få pengar, bör det väl synas där? Borde kanske ringa dom, då jag måste vara säker att jag får pengar. 

• Hazel Grace
    Misszandra skrev 2016-05-26 20:36:26 följande:

Jag håller tummarna för dig. Tycker det är hemskt att man som gravid ens ska få avslag när det känns i kroppen hur tungt ens arbete är. Sen tycker jag det kan kvitta vad de anser är som tungt. Asså jag tycker det är jobbigt att sätta på strumpor på morgonen, ta upp saker från golvet struntar jag nästan i om det inte är väldigt nödvändigt, så ett helt vanligt arbete är tungt oavsett. 

Tack! Ja det är inte lätt att förklara vad som är jobbigt. Jag är skitkass argumentation och förklaringar så att förklara varför jag inte kommer palla jobba är skitsvårt.

Kan tyvärr inget om fk och utbetalningar, men att ringa är ju alltid säkrast. Hoppas det löser sig!

Det här med att amma ute hoppas jag att jag kommer "våga" göra. Jag hade en kund på jobbet häromdagen som ammade medans hon la upp varor på bandet :) så tuff, sket fullständigt i blickar och hanterade allt omkring som ingeting. Jag är en gnutta blyg när det gäller mig själv dock. Jag kommer nog vilja gå undan och ha en filt eller något som skyler lite iaf. Oavsett så ska folk bara acceptera att hey, där är en mamma med sitt barn som hon ammar, matar med flaska eller whatever. Jag tror att våra bebisar kommer få världens mest toleranta och underbara föräldrar :) den här gruppen äger!
  • Axelberg79
    Mika86 skrev 2016-05-26 20:07:22 följande:

Jag har hämtat,/fått boxar från lloyds, apotek hjärtat, apoteksgruppen, babyproffsen o allt för föräldrar, mest o bäst tyckte jag apotek hjärtats va, fast i allt för föräldrar får man en newbiebody o 25% på valfri vara.

Inväntar liberos box med

Jag har inga problem med att amma offentligt men är inte nån sån som flashar allt man har utan typ drar upp tröjan lite, men har ammat på de flesta ställe känns det som, allt från affärer till matställen, faktiskt aldrig varit nån som sagt nåt eller kollat konstigt, möjligtvis att nån har kollat med glädje typ (tjej som typ "åh bebis/mammamys)

Har ju ändå ammat ett par år sammanlagt

Jag kan tipsa om babyboxen från kronans apotek, den tyckte jag var bäst. Inväntar oxå libero boxen.
  • Snuttispluttis

Jag börjar hålla med dig Kela. Hade också en riktig dipp i humöret igår. Och eller hur, lätt att njuta av en sjukskrivning pga all värk och besvär. Man är ju sjukskriven av en anledning liksom. Längtar tills lilltjejen är i min famn och inte min mage!

Åååh, mjukglass är jag också så jäkla svag för! Med tuttifruttiströssel :D Funkar när som helst!

Jag går gärna undan och ammar om jag är ute. Inte bekväm med att sitta på ett café eller så. Inga problem med själva amningen, men jag vill inte flasha mina bröst för vem som helst :P

• Moorii
    Misszandra skrev 2016-05-26 23:16:47 följande:

Tjejer .. jag behöver hjälp från någon erfaren som haft gravpenning förut. När jag går in på FK's hemsida och trycker på "mina utbetalningar" så ligger endast föräldrapenningen där och inte att jag ska få pengar för att vara gravledig. Om jag ska få pengar, bör det väl synas där? Borde kanske ringa dom, då jag måste vara säker att jag får pengar. 

Från när har du fått graviditetspenning beviljat? Jag fick min från 20/5 och såg först dagen innan första utbetalning (24/5) att jag skulle få några pengar. Så det syns alltså inte alls innan.
  • Misszandra
    Moorii skrev 2016-05-27 08:36:43 följande:
    Från när har du fått graviditetspenning beviljat? Jag fick min från 20/5 och såg först dagen innan första utbetalning (24/5) att jag skulle få några pengar. Så det syns alltså inte alls innan.
    Jag fick den beviljad för ungefär 2 veckor sedan. Men den börjar inte gälla från den 4 juli, ska alltså få första utbetalningen runt den 27e juli. Har nästa vecka också som jag ska jobba sen går jag hem. Men måste veta att jag får pengar annars kan jag ju inte gå hemma. Vänta .. hur menar du nu? Att du skulle få pengar den 25e och såg först den 24e att du skulle få en utbetalning, alltså dagen innan? Då kommer jag se i slutet på juli att jag faktiskt ska få pengar. Eller missförstår jag dig nu?

Har en kompis som inte fick sin föräldrapenning som hon skulle, tog flera månader efter barnet föddes innan den kom igång. Vill inte ha det så. 
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-05-26 23:51:01 följande:
    Tack! Ja det är inte lätt att förklara vad som är jobbigt. Jag är skitkass argumentation och förklaringar så att förklara varför jag inte kommer palla jobba är skitsvårt.

Kan tyvärr inget om fk och utbetalningar, men att ringa är ju alltid säkrast. Hoppas det löser sig!

Det här med att amma ute hoppas jag att jag kommer "våga" göra. Jag hade en kund på jobbet häromdagen som ammade medans hon la upp varor på bandet :) så tuff, sket fullständigt i blickar och hanterade allt omkring som ingeting. Jag är en gnutta blyg när det gäller mig själv dock. Jag kommer nog vilja gå undan och ha en filt eller något som skyler lite iaf. Oavsett så ska folk bara acceptera att hey, där är en mamma med sitt barn som hon ammar, matar med flaska eller whatever. Jag tror att våra bebisar kommer få världens mest toleranta och underbara föräldrar :) den här gruppen äger!
    Jag håller fullständigt med dig, speciellt om dom ringer. När man skriver själv har man ju god tid på sig att formulera sig rätt och tänka ut exakt vad som behöver vara med. 

Jag är precis som dig där, är väldigt blyg och kommer endast kunna amma med skydd över av något slag. Att andra ammar helt öppet utan något tycker jag är skitcoolt men tror inte jag hade känt mig bekväm, och är inte jag bekväm tror jag inte bebis heller är det. Har även sagt att jag kommer nog bara våga amma framför min sambo och min mamma. Vill inte att halva familjen ska se mina tuttar. Även fast det är så himla naturligt så är det en spärr jag har. Åh, det är jag helt säker på. Att så många underbara kvinnor har lyckats samlas på ett och samma ställe är amazing. 
  • Moorii
    Misszandra skrev 2016-05-27 09:58:35 följande:

Jag fick den beviljad för ungefär 2 veckor sedan. Men den börjar inte gälla från den 4 juli, ska alltså få första utbetalningen runt den 27e juli. Har nästa vecka också som jag ska jobba sen går jag hem. Men måste veta att jag får pengar annars kan jag ju inte gå hemma. Vänta .. hur menar du nu? Att du skulle få pengar den 25e och såg först den 24e att du skulle få en utbetalning, alltså dagen innan? Då kommer jag se i slutet på juli att jag faktiskt ska få pengar. Eller missförstår jag dig nu?

Har en kompis som inte fick sin föräldrapenning som hon skulle, tog flera månader efter barnet föddes innan den kom igång. Vill inte ha det så. 

Ja, precis så menar jag :) jag gick också och funderade på om jag verkligen skulle få den, men så såg jag det alltså dagen innan. Har du fått beviljat och du har skickat in försäkran så ska pengarna komma in på kontot (om du har anmält konto). Ska du få dom 27/7 så syns det alltså på hemsidan/appen dagen innan. Kan hålla med om att det är lite stressande att inte se tidigare när pengarna kommer!

Fy vad jobbigt! För oss hade det inte ens gått :S
Svar på tråden BF Augusti 2016