• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Hazel Grace

Kela, delvis därför att min kollega som ska ha två veckor innan mig har fått avslag och hon har det mycket tyngre än jag har. Hon väntar på svar på överklagan nu men ja.. Handläggaren på fk ringde för ett tag sen också innan jag hade hunnit skicka in omplaceringsbilagan från arbetsgivaren, och då passade hon på att fråga om olika saker, typ om jag kunde välja att sitta eller stå, om jag kunde höja eller sänka kassan, vad det var för tunga jobb jag fick utföra osv. Jag var ute på stan och gjorde grejer så jag blev så ställd och glömde nämna typ hälften av mina jobbigaste moment på jobbet så jag fick en dålig magkänsla där på en gång. Har hört att det blivit så mycket hårdare regler också så det känns bara som att det blir avslaget. Hoppas på att arbetsgivarens ord ska väga över, han vill inte ha mig där sista tiden haha :) har redan skrivit scheman där jag inte är medräknad dessutom.

• Kela1981

Hoppas det går vägen för dig Hazel Grace. Tror att mycket handlar om vad man får för handläggare tyvärr. Vet flera på mitt jobb som inte fått igenom gravpenningen men jag fick beviljat båda gångerna utan några vidare frågor. Beror nog också på vad arbetsgivaren skriver också såklart. Håller tummarna för dig :)

• anlili

Hjälp! Har sett någon skriva förut om krampliknande smärtor i magen har jag för mig. Vaknade nu av att hela magen drog ihop sig i kramp och jag kunde inte röra mig för det kändes som att smärtan blev värre då. Kändes exakt som den smärtan man får i vaderna när man får vadkramp. Min upplevelse var att det var antingen magmusklerna eller själva livmodern som krampade- smärtan låg liksom precis under huden och inte alls inuti magen. Tror det höll i sig i 5-10 minuter. Nån som varit med om något liknande? Har ni nån idé om vad det kan ha varit som hände? Farligt?

• Hazel Grace

Anlili, jag vaknade av ont i mellangärdet för ett tag sen, kunde inte hitta någon bra position och det gjorde ont både när jag låg, satt eller stod upp. Inte direkt kramp så men otroligt obehagligt och det gjorde asont. När jag ringde in sa hon att det lät som något orelaterat till graviditeten, möjligt att organen blev lite flyttade på men rekommenderade mig att ta två panodil och försöka vila. Känner du bebisen något? Magmusklerna kan ju ha blivit lite klämda av sparkar eller så? Och så sammandragningar i kombination med det? Har det gått över så tror jag inte du behöver oroa dig iaf.. Men förstår verkligen alla tankar som spinner igång! Ring om du känner att det blir för påfrestande, hellre en gång för mycket än en gång för lite säger alltid bm till mig.

• anlili

Tack för svar Hazel Grace. Ja visst blir man nojig när det gör då ont och man inte vet vad det beror på. Hon rör sig nu iaf, kanske du har rätt i att spakarna drog igång nåt i magen. Sammandragningar ska ju inte va farligt så länge de inte gör ont, då blir man ju orolig när det gör ont. Fast jag hade förväntat mig att det skulle göra ont inuti magen - mer som värkar. De kändes inte såhär vad jag kan minnas.

• Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-05-24 21:08:28 följande:

Kela, delvis därför att min kollega som ska ha två veckor innan mig har fått avslag och hon har det mycket tyngre än jag har. Hon väntar på svar på överklagan nu men ja.. Handläggaren på fk ringde för ett tag sen också innan jag hade hunnit skicka in omplaceringsbilagan från arbetsgivaren, och då passade hon på att fråga om olika saker, typ om jag kunde välja att sitta eller stå, om jag kunde höja eller sänka kassan, vad det var för tunga jobb jag fick utföra osv. Jag var ute på stan och gjorde grejer så jag blev så ställd och glömde nämna typ hälften av mina jobbigaste moment på jobbet så jag fick en dålig magkänsla där på en gång. Har hört att det blivit så mycket hårdare regler också så det känns bara som att det blir avslaget. Hoppas på att arbetsgivarens ord ska väga över, han vill inte ha mig där sista tiden haha :) har redan skrivit scheman där jag inte är medräknad dessutom.

Jag tror omplaceringsbilagan från arbetsgivaren väger upp ganska mkt. Jag har två jobb och fick bara se hur min ena chef hade skrivit men enligt den kunde jag varken bli omplacerad eller fortsätta jobba som höggravid. Knappt så jag orkar nu. På mitt andra jobb fick jag bara gissa att hon skrivit att det inte gick och var skitnervös till lappen från FK kom. Men jag blev godkänd på heltid gravpenning. Kanske som de andra skrivit, att jag bara fick en "snäll" handläggare. Jag hoppas du också får det då. 

Tycker att det är fel att det ska behöva va så svårt att få det. Jag menar, det är inte så att man låtsas vara sjuk du är ju gravid och de har de intyg på. Och det är tungt för alla i slutet och vissa har fler krämpor och tyngre jobb bara. Jag vettifan om jag hade kunnat jobba om jag hade suttit på ett kontor hela dagarna. För det räknas väl som "lätt" arbete. 
  • Misszandra

Jag har börjat att ungefär varannan natt få kramp i vaderna. Och då varannan natt är det KAOS. Jag sover typ inget alls och det krampar hela tiden, har legat och skrikit och gråtit halva natten för det har gjort så himla ont. Måtte denna och nästa vecka gå snabbt så jag får vara hemma och slippa va trött och "tycker mest synd om mig själv i hela världen"-gravid på jobbet. 

• Anonym (Malin)

Hej alla!

Är det någon som har erfarenhet av samtal med läkare inför förlossning? Vi har tid på spec mödravården imorgon för att prata om tul, igångsättning eller ev snitt. Pga av att förra förlossningen var en riktigt mardröm med katastrofsnitt och stor bebis.

Jag vet inte alls vad jag vill denna gång, har inte förberett något "försvarstal" eller nåt sådant..

Jag litar inte alls på tillväxt ultraljuden och det jag vet är att jag vill att dom sätter igång det så fort som möjligt alt. plockar ut honom med snitt. Vad kan man ställa för krav? Eller har man inget att säga till om

Själv? När gör sjukvården nånting som tidigast? I vilken vecka? Känner mig sjukt oförberedd inför det här samtalet....

Hoppas nån har någon erfarenhet som ni kan dela med er av... :)

• Mika86
    Anonym (Malin) skrev 2016-05-25 08:23:07 följande:

Hej alla!

Är det någon som har erfarenhet av samtal med läkare inför förlossning? Vi har tid på spec mödravården imorgon för att prata om tul, igångsättning eller ev snitt. Pga av att förra förlossningen var en riktigt mardröm med katastrofsnitt och stor bebis.

Jag vet inte alls vad jag vill denna gång, har inte förberett något "försvarstal" eller nåt sådant..

Jag litar inte alls på tillväxt ultraljuden och det jag vet är att jag vill att dom sätter igång det så fort som möjligt alt. plockar ut honom med snitt. Vad kan man ställa för krav? Eller har man inget att säga till om

Själv? När gör sjukvården nånting som tidigast? I vilken vecka? Känner mig sjukt oförberedd inför det här samtalet....

Hoppas nån har någon erfarenhet som ni kan dela med er av... :)

Jag har fått träffa läkare i v 35 o denna gången bli det v 33-36 för att boka tid för igångsättning men är pga snabba förlossningar, blivit beviljad så tidigt de bara får 37+0.

Tul litar jag inte heller på men gjort två med tidigare barn o fått tid nu för denna.

Har en bekant som fick tul med andra pga att förstå va stor o sen blev hon igångsatt innan bf, tror det va v 38+nånting
Svar på tråden BF Augusti 2016