Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

jess06 skrev 2016-06-18 20:38:12 följande:

Jag har en fråga.. Jag har läst så mycket och blir inte klok på det här med rengöring av nappar och nappflaskor. Det verkar som att många kokar flaskor och nappar varje dag, är det verkligen nödvändigt? Nu ska jag amma, men kommer även att pumpa och se om hon accepterar flaska så att pappan med kan hjälpa ibland. Kan ma använda diskmedel? Läste i någon tråd att man absolut inte ska göra det då det fräter på matstrupen men tycker det låter konstigt.. Det känns som att många är extremt petiga med detta. Så fort bebis tappar nappen kan man ju inte koka den? Hur har ni gjort/tänker göra? :)

Jag har kokat nappar och flaska ca 1gång i veckan när hon var spädis och sen blev det typ när jag kom ihåg eller inte kunde minnas sist jag gjorde det :)
    Där emellan har jag diskat med diskmedel och sköljt noga. Det är ju viktigt att dom inte får i sig rester av diskmedel men skulle man koka efter varje gång så hade man ju inte gjort annat! Sen bytte vi dinappen på flaskan hyfsat ofta i början eftersom dottern var otålig på att få i sig mat så vi fick gå upp en storlek hyfsat fort.
    Nappar har vi gjort samma sak med. Tappar dom nappen så sköljer man av den med vanligt vatten. Inget konstigt.
    Självklart kokar man dom ordentligt när dom är helt nya.
    Jag ska också amma denna gången men vill skifta med flaska också.
  • Kela1981
    Nefermiw skrev 2016-06-19 13:18:11 följande:

Hej,

Jag bor i Lund med man och dotter som föddes 2011.

Jag är gravid beräknat till 20 augusti, men har lågt smittende moderkaka så kanske det bliver tidigare med planerat kejsarsnitt.

Någon annan som har erfaring med planerat snitt?

Jag har!
    Födde dottern med planerat snitt pga säte. Vad undrar du? :)
  • Kela1981

Jag har köpt hem två små tetror med färdig ersättning.
    Fråga på förlossningen eller ditt BVC om dosering. Har för mig att man ger 10 ml första dygnet och sen ökar upp med 10 för varje dygn som går i typ en vecka och sen märker man om bebis vill äta mer så ökar man efterhand som efterfrågan stiger. Är dock inte säker så fråga som sagt.
    Vi kör på nan1 sensitive men Semper har också färdig ersättning om man hellre vill ha det. Tyckte dotterns bajs luktade äckligare av Semper men det är säkert olika från barn till barn :)

• Kela1981
    Nefermiw skrev 2016-06-19 19:37:58 följande:
    Jag ska på ultralyd den 12 juli (min gravidvecka 35) för att de ska kolla om moderkakan har flyttat sig, men han sa sist att jag skulle förvänta att det blir ett snitt så nu funderar jag lite på vad som är bra att fråga läkaren om ett planerat kejsarsnitt.
    Ja du, det beror väl lite på vilka funderingar du har. Jag kan berätta hur mitt gick till så får du en liten uppfattning :)

Fick tvätta mig med desinfektion kvällen innan och på morgonen innan vi åkte in.
    Kom in till förlossningen 07:00. Fick alvedon och sen satte dom kateter.
    Strax därefter blev jag körd till operationssalen och fick två nålar satta, en i handryggen och en vid tummens rot.
    Sen kom narkosläkaren och satte ryggbedövningen, det kändes inte ett dugg och det var det momentet jag var mest nervös för.
    Fick vänta en stund på att bedövningen skulle verka och under tiden preppade dom med skynke och tvättade magen och så.
    08:27 är dottern född och det enda jag kände var att det tryckte och drog i underkroppen när dom bökade ut henne. Lite obehagligt men inget mer.
    Jag fick pussa och klappa henne innan dom tog henne för vägning och tvätt (ihop med pappan) Jag kunde se allting på en tv-skärm som fanns vid mig så jag inte missade något. Pappan fick klippa navelsträngen vid vägningen också.
    Sen körde dom iväg mig på uppvak och pappa och bebis fick åka till rummet på bb. Jag fick komma till dom när bedövningen släppt så pass mycket att jag kunde röra lite på benen. Det tog ca 2 timmar har jag för mig. Passade på att sova en del men det kändes konstigt att precis ha fått barn och sen ligga själv så länge direkt efter :(
    Efter det så ligger man på BB som alla andra men jag hade jättesvårt för att röra mig. Hade ju grymt ont men man får smärtstillande och skulle tabletterna inte räcka så fanns morfin att få. Tyvärr så spydde jag som en kalv av morfinet :/
  • Kela1981
    Nefermiw skrev 2016-06-19 20:54:30 följande:
    Tack för berätningen. Ska fråga dem om det är likadant här i Lund, särskilt det med att man är utan bebisen på uppvakningen.

Är det något som du skulle önska du hade vetat innan som du tyckerjag ska fråga om?
    Nej, det kan jag inte komma på något direkt.
    Jag förlöstes i Malmö så det är säkert ganska lika i Lund.
    Fördelen med Lund tror jag är att ni kan ligga på patienthotellet och då tror jag pappan kan var kvar även andra natten. Det fick inte min sambo och det var tufft att vara snittad och ha hand om henne själv även om sköterskorna var fantastiska. 
    Kolla hur det ligger till med patienthotellet. Om man som snittad kan ligga där och huruvida pappan får stanna hur länge han vill i så fall :)

Jag hoppas att få plats i Lund när det väl är dags för mig, kanske ses vi där :)
  • Kela1981

Har ni sett tjejer? Vår tråd är uppe i över 300 sidor och över 3000(!) inlägg. Jösses vad vi skriver ;)

Var det någon här som skrev att foglossning kan bli 7 resor värre efter att bebisen fixerat sig? 
    Eller har jag läst det någon annanstans?
    Har en sån vansinnig smärta nu så bara jag rör benen lite så känns det som att hela underlivet ska gå mitt itu :(

• Kela1981

Ja det har jag också hört Mulan.
    Men jag blev lite fundersam när foglossningen tog en helt ny fart :/ Kan ju hoppas att hon fixerar sig i alla fall :)
    Ska till bm igen på onsdag så då kanske hon kan känna hur hon ligger :)

Fick godkänt min sjukskrivning från FK idag! Wooohooooo! Skönt att veta att man inte står utan ersättning kommande månad :)

• Kela1981
    Nmg skrev 2016-06-20 00:04:22 följande:

Jag ska inte amma så jag tar Med ersättning Och Flaska vet dock inte vilken Ersättning jag ska köpa

Än. Nan eller Semper... Vad är er erfarenhet?jar köpt dr browns nappflaska, hade de

Med dottern för länge sen tyckte de va super

Det är nog en smaksak.
    Dottern gillade inte Semper alls och jag tyckte den var svår att blanda, klumpade sig och blev flockig liksom.
    Jag har köpt Avents flaskor och hoppas på att de är bra. Hade Mam till dottern men blev så jäkla trött på alla dessa delar som ska tas isär och diskas :/
    Vet flera som haft dr Brown och varit jättenöjda :)
  • Kela1981
    Nmg skrev 2016-06-20 00:07:51 följande:

Föressten hur Länge till Jobbar ni? Jag jobbar 3 veckor till, usch känner mig Såååå less på jobbet nu, orkar inte ens gå dit känner jag.

Jag har varit sjukskriven i typ en månad redan och även om jag är uttråkad ibland så fattar jag inte hur jag skulle klarat av att jobba så här länge.
    Hoppas din sista tid går fort på jobbet så du får komma hem och ladda inför bebis <3
  • Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-06-20 10:28:42 följande:

Har hört att Semper har socker i sig , är det sant? Min vännina som e ssk sa att Nan är mycket hälsosammare.. Kan va värt att kolla upp :)

Kela så du tror barnet fixerat sig ändå? Min BM sa att det inte spelar någon roll sålänge barnet är rätt vänt sen... Undra om det är sant haha :P tycker att det trycker jätte mycket neråt nu och d e typ obehagligt att sitta på toa :/

Har ingen aning om Semper har socker i, det verkar ju konstigt tycker jag.
    Dottern fick nan på BB för det var det dom hade där. Jag hade med mig också men vi fick låna både flaskor och fick ersättning som dom hade där.

Jag tror att bebis ligger rätt i alla fall och hoppas på att hon fixerat sig. Hon kör upp fötterna under revbenen på mig hela tiden aj aj aj.... Så huvudet är neråt ;)
Svar på tråden BF Augusti 2016