Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

Misszandra skrev 2016-06-23 16:12:15 följande:

Någon här som har fått full graviditetspenning förut? Jag trodde att det innebar att man fick samma summa pengar som sin föräldrapenning, men det är ju inte ens hälften? Hur förväntas man överleva på detta?

Har du kollat så det är rätt då? Man ska få nästan 80% av lönen eller typ 700:-/ dag som max.
    Ring dom om du är osäker :)
  • Kela1981
    Snuttispluttis skrev 2016-06-23 16:28:38 följande:

Min dotter var 50 cm lång och vägde 3400 gr när hon föddes. Stl 50 var stort för henne, men det gick bra ändå.

Hade inget andningslarm till dottern och ska inte ha nu. Men det kan nog bli en babymonitor med kamera till henne när hon börjar sova mer själv (nu är jag alltid med).

Kör lustgas sista cm om jag behöver, men hoppas klara mig utan. Inte för prestationen, men för att det går så himla mycket bättre om jag bara låter kroppen sköta allt som den ska.

Pga att dottern är så himla mammig (bara jag som har haft hand om henne) så hoppas jag att vi kan åka hem redan efter de obligatoriska 6-8 timmarna. I nödfall skulle det väl gå att sova över en natt, men skulle bara oroa mig för henne så det skulle knappast ge nåt positivt.

Var på ettårsfotografering av dottern idag :) Ska bli så spännande att se bilderna och kul att få hem dem innan bebisen kommer. Och då blir det nyföddfotografering <3

Nästa vecka ska vi beställa vår Bugaboo Donkey också :D

Kan inte pappan ha henne eller det funkar inte heller?
    Är ju inte så skönt att vara borta om du inte kan koppla av pga oro för din dotter :(
  • Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-06-23 18:19:22 följande:

Hur stor är er BB väska? Jag skrev en lista igår men känns som att jag skrivit ner överdrivet mycket... Måste ju ta me en gigantisk väska isåfall :( haha

Jag packade idag och det blev en vanlig bag som är proppfull ha ha ha...
    Maten osv som ska med får åka i en separat påse :)
    Tycker inte direkt att jag packade något onödigt men det ger sig när vi kommer dit ;)
    Tycker du att du har skrivit något onödigt?
  • Kela1981

Vi har vanlig babywatcher eftersom vi har två våningar i huset. Plus att det är skönt att ha om bebis sover ute i vagn under höst och vinter och man själv inte vill vara ute :)

• Kela1981
    Misszandra skrev 2016-06-23 21:47:15 följande:
    Kela1981 skrev 2016-06-23 19:09:57 följande:Jag packade idag och det blev en vanlig bag som är proppfull ha ha ha...
    Maten osv som ska med får åka i en separat påse :)
    Tycker inte direkt att jag packade något onödigt men det ger sig när vi kommer dit ;)
    Tycker du att du har skrivit något onödigt?
    Vad har ni skrivit att ni ska ha med er? Jag känner mig helt lost, packade lite i den för någon dag sen men de sakerna som jag behöver ha med mig till mig själv vill jag ju använda nu, som myskläder osv. Jag är ju bara i vecka 35 så det dröjer nog några veckor till innan han "anländer" ;D
    Kläder till mig
    Kläder till bebis
    Blöjor + torklappar
    Filt till bebis
    Hygienartiklar till mig
    Laddar till telefon
    Napp + nappflaska
    Mappen från mvc
    Present från bebis till dottern

Det tar mer plats än man tror men tycker inte att jag packat något onödigt direkt :)
  • Kela1981

Glad midsommar tjejer!
    Nu är vi äntligen hemma efter att ha varit ute och snurrat hela dagen. Farit fram och tillbaka över halva Skåne känns det som. Äntligen lite lugn och ro!
    Fy vad det är kvavt trots nattens oväder, hoppas verkligen att det kommer mer och rensar luften ordentligt denna gången!

Hallonpajen: jag har packat tjocka strumpor till BB. Kommer också ihåg att jag frös om fötterna trots att det var så varmt när hon föddes. Jag är ingen toffel-människa :)

Har blivit dunderförkyld efter att dottern var sjuk förra veckan :( Det är riktigt störigt. Känner mig nästan lika gnällig som en man ;)
    Tjock, svullen, ont, varmt och sen en förkylning på det....blä!

• Kela1981
    Mika86 skrev 2016-06-24 20:47:12 följande:

Önskar alla en fortsatt trevlig midsommar, hoppas dagen varit bra för alla. Här är man glad att vi bara varit hemma, förutom att jag o ena pojken va o handlade. Har ju inte kunnat ha mer än underkläder på sig så va en riktigt jobbig handling, va underbart att sätta sig i bilen med en slush sen. Skulle nog oxå behöva lite åska uppe i småland

Kommer det tillbaka i natt så ska jag se om jag inte kan skicka det uppåt sen ;)
  • Kela1981

Här har det åskat och regnat nu på morgonen och fm men inte hjälper det!
    Lika varmt och kvalmigt ändå :(

Dottern tog dock sovmorgon till 8 så det var riktigt trevligt :)

Men jag skulle gärna se lite svalare väder nu :/

• Kela1981

Jag har packat både långärmade och kortärmade bodys samt byxor både mer eller utan fot.
    Sen beror det ju lite på hur man ska ta sig hem också. Vi kommer att åka bil så jag tar inte med något tjockare än en gosig filt för det är allt som behövs. Filten kommer också att användas i baljan på BB :)

Ett tips förresten till oss som kanske får små barn;
    Vår dotter var så liten att hon inte fyllde ut babyskyddet. Alltså även om jag drog åt bältet så mycket det gick så satt hon inte fast! Lösningen blev att vika en gallerfilt och lägga bakom och under henne som utfyllnad. Då satt bältet perfekt :)

• Kela1981
    Mika86 skrev 2016-06-25 12:24:49 följande:

Kela du skickade upp för lite oväder fick pyttepyttelite åska bara. Ja fy tjejer här är en till som lider av värmen, det är jobbigt på alla vis både värmen o sömnen. Ibland vill jag ha ut honom men samtidigt inte uom att vi då kommer få bo på neo under sommarlovet o det vill jag verkligen inte så står hellre ut med värmen

Ojsan! Sorry ;)
    Ska försöka igen ikväll. Vi har ett nytt oväder som precis dragit igång :)
Svar på tråden BF Augusti 2016