Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

Hazel Grace skrev 2016-06-21 15:51:21 följande:

Är det någon som vet hur det är med att färga håret under graviditeten? Barret ser hemskt ut här. Hört att kemikalier eller något från färgen kan vara dåligt. Antar att det är att andas in det som är kasst eller? Måste åtminstone klippa mig tänker jag innan bebis kommer. Stackarn kommer bli helt förskräckt av sin mamma när han kommer ut :)

Färgen i sig är ingen fara men det kan vara så att ditt hår reagerar annorlunda på färgen när du är gravid. Dvs kan bli en annan nyans, färgas snabbare eller inte färgas lika mycket. Jag färgade när jag väntade dottern och det var inga problem :)
  • Kela1981

Kan tillägga att jag under denna graviditeten gjort ljusa slingor hos frissan och det var inga problem heller :)

• Kela1981
    Misszandra skrev 2016-06-21 18:50:48 följande:

Hur tänker ni kring salva för blöjexem? Borde man köpa sånt när/om det uppstår, eller ska man göra det i förebyggande syfte? 

Inotyol har jag haft hemma sen innan dottern föddes. Den är jättebra och jag tror att BVC rekommenderar att man har den hemma. Dom blir i regel lite röda i rumpan så det är mest en tidsfråga bara :)
    Har för mig att man kan använda den till insektsbett också.
  • Kela1981
    Misszandra skrev 2016-06-21 19:17:24 följande:

Vad är skillnaden på Bepanthen och Inotyol? 

Det är nästan samma. Jag upplever att inotyol är lite tjockare så den stannar längre än bepanthen.
    Inotyol kan man även använda på eksem, brännsår och skrubbsår så det är lite utökat användningsområde på den :)

Bepanthen har jag bara använt när jag själv varit nytatuerad ha ha ha....
  • Kela1981

Angående blöjor så använde vi Libero till dottern men på nätterna hade vi Pampers. Upplevde att Libero inte blev lika tunga så fort det kom kiss i dom men Pampers höll henne torr på natten och läckte inte alls. Körde den kombon fram tills för ca 6 månader sedan. Nu kör vi bara Pampers och Libero på dagis för vi får fortfarande rabattkuponger från dom :)
    Tänker köra samma på hon som kommer nu så ser vi om det funkar lika bra. Alla barn är ju olika och blöjorna sitter olika på alla :)

• Kela1981
    Mika86 skrev 2016-06-21 21:20:52 följande:

Vi har kört med helosan o bephanten o haft hemma redan innan förlossningen. Ikväll har jag tagit fram liggdelarna o tänkt tvätta upp det som går i maskin o lite för hand, men tyget på "väggarna" sitter lixom fast, hur gör man för att enklast tvätta de? Har faktiskt aldrig gjort det förr men nu skulle det verkligen behövas på den ena

Jag har aldrig tvättat tyget på vår vagn. Bara typ torkat av med våt trasa och låtit torka ute.
    Kan man ta av tyget på alla vagnar?
    Vad är det för vagn du har?
    Det finns flera olika bra barnvagnsgrupper på Facebook så om du inte får av det så fråga där. Det brukar alltid vara någon som kan hjälpa :)
  • Kela1981

Var hos läkaren nu på morgonen och blev sjukskriven juni ut. Sen träder graviditetspenningen in så nu är allt klart fram till bf. Skönt!
    Fick även rådet av läkaren att packa förlossningsväskan pga alla sammandragningar jag har haft. Blev lite tagen på sängen där faktiskt. Hade ju planerat att packa den i vecka 30 men är redan nu i vecka 32 och har bara tagit fram väskan än så länge ha ha ha.... Snacka om att vara trög på att få tummen ur! Men nu får jag väl ta mig i kragen :)

Ska till bm i eftermiddag så får vi se vad hon säger :)

Moen: hoppas du hittar en bra lösning med hundarna. Jag har själv haft hund men inte ihop med barn så jag kan inte råda dig där. Men du känner ju dina hundar bäst så följ magkänslan skulle jag vilja säga rent spontant. Lycka till :)

• Kela1981

En fråga till er som har fler barn;
    Hur tänker ni angående BB vistelse?
    Jag känner i nuläget verkligen inget behov av att pappan skulle stanna över natten (beroende på när bebis föds) utan då känns det lugnare för mig att han får åka hem till storasyster. Däremot så vill jag nog gärna ha ett par dagar på BB för att få vila upp med bebisen och få hjälp med amning osv. Så länge pappan är hemma med storasyster så känner jag ingen stress över att komma hem extra snabbt.
    Hur tänker ni?

• Kela1981

Ha ha ha sätt igång o packa du också nu då ;)
    När vi väntade dottern så packade jag förlossningsväskan som första grej när vi packade inför flytten. Ville liksom veta att DET åtminstone var färdigt så jag slapp leta i kaoset sen ha ha ha....liiiiite kontrollbehov ;)

• Kela1981

Hallonpajen: vart får ni höra att ni inte får plats på BB? Vi har också Lund som närmsta men har inte hört något sånt alls.

Dottern förlöstes i Malmö och då var det ett himla tjat i press osv att det inte fanns plats på BB men vi fick ligga kvar två nätter och dessutom var jag ensam på rummet så den andra sängen stod tom. Jag frågade om jag fick åka hem efter första natten men dom rådde mig att stanna så vi fick alla prover tagna osv. Andra dagen blev jag utskriven på em så det var ingen brådska iväg direkt.

Svar på tråden BF Augusti 2016