• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Axelberg79

Är det nån mer än jag som har huggit ont i huvet på kvällarna. .. vet inte om jag ska koppla det till graviditeten eller om det är nått annat... Jag vill ju inte gå och ta tabletter varje dag heller...

• Zarizen
    Axelberg79 skrev 2016-02-26 17:16:28 följande:

Är det nån mer än jag som har huggit ont i huvet på kvällarna. .. vet inte om jag ska koppla det till graviditeten eller om det är nått annat... Jag vill ju inte gå och ta tabletter varje dag heller...

Sista veckorna har jag börjat må sämre på kvällarna. Illamåendet kommer tillbaks, uppsvälld i magen och huvudvärk förekommer oxå (nu tex). Inte roligt :/
  • Mulan91

Tror man ska ta det lugnt och oroa sig, sk spökveckor verkar vara ganska vanligt. Hade en sån för ett tag sen :) sen mådde man dåligt igen hahaha!

Idag var jag på UL och bekräftade BF 27/8 :) bebisen rörde sig jätte mycket, var så roligt! De sa att min moderkaka växer i framvägg vilket kan göra att man inte känner rörelser så tidigt...

Vilket e konstigt för jag har känt rörelser sen typ två v tillbaka :o och VET att det inte är bubbel i magen... Skumt det där haha.

Vet ni om det innebär nåt annat om moderkakan sitter i framvägg? Typ risker eller så? Hade inte så på min första..

• Serah
    skattenmust skrev 2016-02-26 12:35:53 följande:

Åhh tack för svar, ja aså jag har haft jätteömma bröst hela tiden men vaknade idag och känner ingenting alls,är i v 15 enl mig själv men blev flyttad 4 dagar bakåt i förigår på ul. har haft jättemycket molvärk,ömma bröst..men idag ingenting!?

Jo vi såg ju henne sprattla omkring som en fisk i förigår och läkaren sa att allt ser helt normalt ut. Min enorma rädsla är att hon ska dö då jag varit med om det en gång innan, Men det var lite tidigare än nu, så varje dag är guld värd.

Kände henne röra sig igår kväll, men alla symtom bara försvann under natten.

Din klåda, har du andra symtom? Illamående, kräkningar? enorm trötthet?

Hoppas att du får hjälp nu.

Förstår det. Usch så otäckt. Du ska se att hon kommer frisk och fin i augusti. Har du fått tillbaka nån känning nu? Känt nån buff?

Nej, inga andra symptom. Trött är jag men om det är pga klådan eller järnbrist vet jag inte.

Sköterskan på vc sa inte så mycket. Hon menade på att utslagen på kroppen har med klådan att göra. Det var den kopplingen hon gissade på. Så det kändes ganska onödigt att gå dit.

Har haft ont i armbågens utsida uppåt igår kväll och under natten. Det har försvunnit under dagen men fick istället ont i knäna som gick över till ont i smalbenen nu på kvällen. Vet inte om det har nåt med klådan, eller om det är pga graviditeten eller bara nåt helt annat som lyckades komma precis samtidigt som allt det andra...
  • Serah
    Snuttispluttis skrev 2016-02-26 13:17:00 följande:

Vad bra! Pressa för att de tar alla prov de kan. Bättre att vara på den säkra sidan tycker jag. När jag hade klåda pga överansträngd hud tog jag prover regelbundet just bara för att utesluta påverkan på lever och så. Gallprov kanske det heter (glömt).. Visade sig sen att klådan berodde på ljusbehandlingen som jag fick pga psoriasisen så när jag slutade med den försvann klådan. Men hur ska man veta?

Gör så! Lite hydrokortisonsalva kan också vara skönt, men kanske svårt att använda om du har på hela kroppen. Helt ofarligt att använda på mindre områden vid megabehov dock.

Får göra det på måndag. Vc tyckte det var dumt att de skulle ta proverna för att följa mig när det är bm's uppgift. Samtidigt som alla prover hade skickats under dagen och jag skulle inte få svar förrän typ onsdag. Tar jag prov på måndag borde jag få det fortare.

Vilken tur du hade att det berodde på din behandling men nä, inte nåt man kopplar till i första hand. Var det i slutet av graviditeten eller var det i början?

Det kliar som tur är inte på hela kroppen (än..? :s) men att ha hydrokortisonsalva hjälpte tyvärr inte :( provade i morse i ren desperation. Det enda som skulle hjälpa är väl tavegyl men vet inte hur bra det är bär jag ammar. Ska försöka vänja lillen att inte amma på nätterba men nu med fyra tänder på g och han är så otroligt klängig just nu så vill jag försöka vänta till det blivit bättre.
  • Axelberg79
    Mulan91 skrev 2016-02-26 19:11:09 följande:

Tror man ska ta det lugnt och oroa sig, sk spökveckor verkar vara ganska vanligt. Hade en sån för ett tag sen :) sen mådde man dåligt igen hahaha!

Idag var jag på UL och bekräftade BF 27/8 :) bebisen rörde sig jätte mycket, var så roligt! De sa att min moderkaka växer i framvägg vilket kan göra att man inte känner rörelser så tidigt...

Vilket e konstigt för jag har känt rörelser sen typ två v tillbaka :o och VET att det inte är bubbel i magen... Skumt det där haha.

Vet ni om det innebär nåt annat om moderkakan sitter i framvägg? Typ risker eller så? Hade inte så på min första..

Då har du fått tid dagen efter mig :) men på fredag ska vi på rul får se om de flyttar datumet en gång till.
  • skattenmust
    Serah skrev 2016-02-26 19:25:54 följande:
    Förstår det. Usch så otäckt. Du ska se att hon kommer frisk och fin i augusti. Har du fått tillbaka nån känning nu? Känt nån buff?

Nej, inga andra symptom. Trött är jag men om det är pga klådan eller järnbrist vet jag inte.

Sköterskan på vc sa inte så mycket. Hon menade på att utslagen på kroppen har med klådan att göra. Det var den kopplingen hon gissade på. Så det kändes ganska onödigt att gå dit.

Har haft ont i armbågens utsida uppåt igår kväll och under natten. Det har försvunnit under dagen men fick istället ont i knäna som gick över till ont i smalbenen nu på kvällen. Vet inte om det har nåt med klådan, eller om det är pga graviditeten eller bara nåt helt annat som lyckades komma precis samtidigt som allt det andra...
    Lovar att svara lite senare när barnen sover :)

Sedan en fråga till er ALLA gravida, Hur är ni med tyngre lyft, typ vid mathandling? Mindre barn, osv?
    Jag tror min nojja går lite överstyr...
  • Serah
    Mulan91 skrev 2016-02-26 19:11:09 följande:

Åh vad mysigt!! Vill se min bebis igen. Sitter och kollar på filmerna (som sjukhuset skickade gill mobilen) varje dag! Det är en trygghet och bekräftelse på att det är mån där i magen :)

Du kanske har lite extra känslig eftersom du varit gravid tidigare och vet hur rörelserna känns?

Har inte heller läst nåt om moderkaka i framvägg mer än att man kan känna rörelser senare. Har bara haft i bakvägg alla gånger.

Längtar så till jag känner rörelser jag också!
  • Snuttispluttis
    Serah skrev 2016-02-26 19:32:18 följande:

Får göra det på måndag. Vc tyckte det var dumt att de skulle ta proverna för att följa mig när det är bm's uppgift. Samtidigt som alla prover hade skickats under dagen och jag skulle inte få svar förrän typ onsdag. Tar jag prov på måndag borde jag få det fortare.

Vilken tur du hade att det berodde på din behandling men nä, inte nåt man kopplar till i första hand. Var det i slutet av graviditeten eller var det i början?

Det kliar som tur är inte på hela kroppen (än..? :s) men att ha hydrokortisonsalva hjälpte tyvärr inte :( provade i morse i ren desperation. Det enda som skulle hjälpa är väl tavegyl men vet inte hur bra det är bär jag ammar. Ska försöka vänja lillen att inte amma på nätterba men nu med fyra tänder på g och han är så otroligt klängig just nu så vill jag försöka vänta till det blivit bättre.

Hm, minns inte hur lång tid det tog för mig att få svar på de proverna. Lite drygt av de på vc att inte vilja ta ändå. Spelar väl ingen roll, din bm hade ju fått veta svaren ändå :/

Ja, så sjukt lättad när det gav med sig pga att jag hade påskuppehåll på ljusbehandlingen. Så slump att vi hittade vad det var. Hm, påsk förra året med dottern tog det slut och det började väl nån månad innan det. Så typ början på andra trimestern kanske. Usch vad fort man glömmer.. Men det var hemsk klåda. Förra ggr tog jag en sax och kliade med på magen. Rev sönder mig kan jag säga. Nä, slutet på andra trimestern. Magen var rätt stor ändå. Jaja, därikring iaf.

Konstigt att inte hydrokortison hjälper.

Då måste jag fråga.

Kliar det så att det blir utslag/märken/knottror på huden? Eller kommer utslagen före och att det är dem du kliar på?

Möjligt att antihistamintabletter (allergitabletter typ clarityn) skulle kunna funka, men osäker på om man får ta dem som gravid. Jag hade receptbelagda och de ville de inte att jag tog iaf.

Ajdå, trist tajming med tänder och så samtidigt som dina hudproblem :/ Är så tacksam för att jag "bara" har psoriasisen denna graviditeten. Hade fått sjukskriva mig och låta min man ha dottern annars.

Kämpa på!
Svar på tråden BF Augusti 2016