• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Curlingmorsan

Min sambo och hans ex-fru lämnade nästan aldrig bort sina barn. De gjorde nästan aldrig saker ihop bara de två så de behövde aldrig barnvakt. Han har sagt att de lämnade äldsta sonen till farmor en gång. Då hade mamman pumpat bröstmjölk som farmor skulle ge på flaska. Men när de kom var ungen blöt och hungrig. Farmor hade inte lyckats stänga nappflaskan ordentligt och nästan allt hade runnit utanför. (Han är snart 14 år så på den tiden fanns det inga avancerade nappflaskor med massa olika delar). Kanske var det en bidragande orsak, att de inte litade på att hon klarade av att passa barnen? Jag har frågat men han säger bara att de aldrig behövt barnvakt. Men jag, min personliga åsikt, tycker att det är inte bara för att få barnvakt man lämnar bort barnen. Det är för att de ska få en nära och bra relation med sina mor- och farföräldrar. Idag är mina barn så stora så det är sällan jag ber mina föräldrar att vara barnvakt. Däremot sover barnen gärna över där ibland. Ibland är det barnen själva som ringer och frågar om de får komma och ibland är det mormor o morfar som ringer och frågar om de vill komma. De sover även hos sin farmor ibland, både när deras pappa behöver barnvakt eller bara för att de vill. Händer inte lika ofta att de sover hos farfar, men det händer. Däremot ställer han upp och kör dottern till hennes träningar varje vecka och hittar även på saker med sonen ibland. Jag är glad och tacksam över att mina barn har en så bra relation med både mormor, morfar, farmor och farfar.

Men kan hålla med om som någon sa att det är lite "känsligare" med farmor och farfar. Min ex-svärmor kom med många goda råd i början och jag tyckte ibland att hon var lite jobbig. Det var lättare med min egen mamma, henne kunde jag säga ifrån till på ett annat sätt. Sen arbetar min mamma med barn så det blir ju på ett annat sätt då också.

• DigiC

Vet inte om ni redan tagit upp det här med Babybox, men är ni nyfikna så la jag upp lite bilder och info på min blogg om dem jag hittat.

Titta gärna in där om ni är nyfikna: digitalchoklad.vimedbarn.se :)

• Nmg

Ja idag fick jag höra att hon tycker det ät konstigt med föräldrar som inte lämnat barnet över natten de första 6 månaderna. Alltså kan man inte få vänta och se vad man får för sorts barn först?? Man kanske får ett jättelugnt barn som trivs att vara med andra eller en som skriker när de är med andra man får Väl vänta och se! Sen är det ju klart att man uppskattar att

Man har Folk runt om en som vill vara barnvakt men då ska de vara för att vi behlver det.

Sen sa jag att hag ska vara med jobbet en heldag i höst alltså 8-16 så hag sa att bebis får vara

Med pappa då, Säger hon att hon kan vara ledig från jobbet ich vara barnvakt. Orkade inte ens kommentera det kände jag. Jag lämnar väl inte bort en bebis på några veckor till nån annan än pappan en hel dag. Det är klart att de ska få vara barnvakt när bebisen är Några månader men i början kanske bara nån timme och inte hel dag eller

Över natten.

• Mulan91

Min son har jätte bra kontakt med sin mormor och sin farfar. Farmor bor inte i landet och morfar skiter totalt i sitt barnbarn. Så det är 50/50 här. Har iaf en barnvakt som nästan alltid ställer upp när jag behöver henne :) (mormor). Jag är ensam vårdnadshavare om min son så all hjälp är verkligen guld värd !

• Kela1981

Det är väl superbra att man har folk runt omkring som erbjuder sin hjälp och som ställer upp men att kräva att man ska få passa barnet eller insinuera att man är dålig förälder för att man väljer att inte lämna bort sitt barn är fel väg att gå.
    Vissa barn är dessutom lättare att lämna bort än andra och det finns inget nöje i att lämna bort sitt barn om man som förälder ändå inte kommer att kunna koppla av.
    Alla föräldrar är olika precis som alla barn är olika också. Man måste få välja själv!

• Nmg

Exakt!

Kela1981 skrev 2016-07-17 20:16:20 följande:

Det är väl superbra att man har folk runt omkring som erbjuder sin hjälp och som ställer upp men att kräva att man ska få passa barnet eller insinuera att man är dålig förälder för att man väljer att inte lämna bort sitt barn är fel väg att gå.

Vissa barn är dessutom lättare att lämna bort än andra och det finns inget nöje i att lämna bort sitt barn om man som förälder ändå inte kommer att kunna koppla av.

Alla föräldrar är olika precis som alla barn är olika också. Man måste få välja själv!

• Curlingmorsan
    Nmg skrev 2016-07-17 17:39:02 följande:

Ja idag fick jag höra att hon tycker det ät konstigt med föräldrar som inte lämnat barnet över natten de första 6 månaderna. Alltså kan man inte få vänta och se vad man får för sorts barn först?? Man kanske får ett jättelugnt barn som trivs att vara med andra eller en som skriker när de är med andra man får Väl vänta och se! Sen är det ju klart att man uppskattar att

Man har Folk runt om en som vill vara barnvakt men då ska de vara för att vi behlver det.

Sen sa jag att hag ska vara med jobbet en heldag i höst alltså 8-16 så hag sa att bebis får vara

Med pappa då, Säger hon att hon kan vara ledig från jobbet ich vara barnvakt. Orkade inte ens kommentera det kände jag. Jag lämnar väl inte bort en bebis på några veckor till nån annan än pappan en hel dag. Det är klart att de ska få vara barnvakt när bebisen är Några månader men i början kanske bara nån timme och inte hel dag eller

Över natten.

Alla är ju olika, det är väl inget konstigt med det?! Konstig kommentar från din svärmor tycker jag! Precis som du säger så vill man ju lämna bort barnet för att man skälv vill, inte för att någon tjatar.
    Vår dotter hade kolik. Skrek som en tok från ca kl 14 - 06. Vi var helt slut, funderade allvarligt på att kasta ut ungen genom fönstret! Turades om att köra barnvagnen över en tröskel hela nätterna, då var hon tyst. Så vi lämnade bort henne över natten ganska tidigt, tror hon var 1,5 - 2 månader. Men det fanns ju en anledning, vi behövde verkligen få sova en hel natt. Och det var inte till svärmor utan till mina föräldrar. Så som du säger beror det ju helt på hur barnet är.
  • Snuttispluttis

Tack Curlingmorsan! Får se vad som händer nu när det äntligen är vardag igen och folk är på jobbet ;)

Min svärmor vet att jag och min man vill leva och klara oss själva, men igår kunde hon inte hålla sig utan säger "åh, vad jag önskar att vi kunde bo närmare så vi kunde vara barnvakt". Alltså, det låter inte så illa, men hon är så påträngande. Och nu när vi är här är hon väldigt pushig att typ ha dotterns uppmärksamhet hela tiden. Alltså, verkligen hela tiden. Och hon är helt övertygad om att det skulle gå hur bra som helst om dottern skulle sova hos dem. Dottern sover som en liten tornado så jag har god lust att låta dem prova. Men vill inte att dottern ska få en dålig natt bara för att bevisa svärmor fel.

Säkert jag som överreagerar, men är så trött på allt vad mormor och farmor heter efter den här sommaren...

• Nmg

Tack för era svar! Skönt att man inte överreagerar!

Med min dotter så gick det väldigt bra att Lämna henne hos barnvakt (syrran eller min mamma) så hon ör typ uppväxt med dem och de har väldigt bra relation. Hon är med de minst 1 gång i veckan de veckor hon är med mig och hon älskar att sova över där, (hon är nu 12 år). Kan tillägga att hon oxå va kolik barn och det var ett h-lvete ibland Dotterns pappa tog aldrig ansvar fast vi var tillsammans i 6 år och hans familj bodde utomlands så därför blev det oftast min familj. Jag är inte emot att man ska barnvakt men det störde mig när hon sa att hon tyckte det var jäätttreee konstigt om man inte lämnat sina barn för natten de första 6 mån. Och sen när hon hoppade in och sa att hon skulle ta ledigt från jobbet bara för att vara barnvakt nör jag sa att bebis ska vara med pappa. Suck.

Min man har jättemycket komptimnar så han kan vara ledig i princip 1 dag i veckan hela hösten så vi förlorar inte ens pengar på det.

Jag förstår inte hur jag ska orka vara hemma om hon ska vara så där, min största farhåga är att hon kommer vilja umgås med oss flera ggr i veckan när bebis har kommit vilket jag inte har ett dugg lust med.

Svar på tråden BF Augusti 2016