• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Misszandra
    Mal Mal skrev 2016-12-19 10:03:20 följande:

Har inte testat bärsjal det borde jag kanske göra. Har en Ergobaby bärsele. Han väger 9 kg så det blir tungt oavsett, har dålig/känslig rygg och tvååringen är supertrotsig och tung (16-17 kg)!!! Det är det svårt att ha bärselen långa stunder, blir mkt av o på.... Tror ni det blir lättare att samtidigt hantera de andra barnen med sjal än med bärsele???

Min son väger 8kg och jag känner inte att jag bär så mkt på min mage. Har man knutit sjalen rätt (vilket jag insåg denna vecka att jag inte gjort) så är det avlastande för ryggen. Det är lite knivigt ibland då man måste dra ner banden på ryggen emellanåt för annars börjar ryggen värka. Jag kan också säga att jag har en otroligt känslig rygg, har haft problem med ryggen alltid känns det som. Och att bara bära på honom sliter något otroligt på mig, det är så värt att knyta sjalen så sitter han ergonomiskt och min rygg tar inte skada.

Jag har en sele också men använder den aldrig, använt den typ 2 gånger och min sambo en gång. Jag tkr de är mer ostadiga, känns som barnet är långt ifrån en och typ vinglar när man går. Det är inte skönt för nån av oss. Sen när han somnar ligger han ju mkt bättre i sjalen än selen också. Det är så mysigt med sjal också, som nån skrev så är barnet mkt närmre, så det blir mkt mysigare.

Jag har nattat min son i sjalen snart en vecka nu. Så underbart att få honom att somna kl 20-21 istället för 23-00. Och nu när han blir gnällig tar jag bara fram sjalen blir han på bra humör direkt, han vet att han ska få mysa, mycket närhet och sova så fort den kommer fram. Helt underbart att se.
  • Misszandra
    Zarizen skrev 2016-12-19 16:16:25 följande:

Trikåsjal blir nog för tungt i längden med 9kg.. jag får ont efter nån timme med trikåsjalen och B väger 6,5kg nu. Jag har även en Ringsjal och en trikåsjal. Ringsjalen är enklast att knyta men en trikåsjal kan du knyta på massa olika sätt och använda i flera år. Googla och kolla! B åker aldrig vagn så ska vi göra ngt bär jag honom alltid i sjalen.

Läste att tricotsjal är för max 15 kg, så det funkar ju men ska man handla så sent som när ungen väger 9kg är det nästan mer lönt att köpa en vävd sjal. Som du säger kan man använda de i flera år! Man knyter ju då annorlunda till skillnad från tricotsjalen.

Gillar din son inte vagn eller du väljer att bära?
  • Mulan91
    Misszandra skrev 2016-12-19 16:22:50 följande:

Min son väger 8kg och jag känner inte att jag bär så mkt på min mage. Har man knutit sjalen rätt (vilket jag insåg denna vecka att jag inte gjort) så är det avlastande för ryggen. Det är lite knivigt ibland då man måste dra ner banden på ryggen emellanåt för annars börjar ryggen värka. Jag kan också säga att jag har en otroligt känslig rygg, har haft problem med ryggen alltid känns det som. Och att bara bära på honom sliter något otroligt på mig, det är så värt att knyta sjalen så sitter han ergonomiskt och min rygg tar inte skada.

Jag har en sele också men använder den aldrig, använt den typ 2 gånger och min sambo en gång. Jag tkr de är mer ostadiga, känns som barnet är långt ifrån en och typ vinglar när man går. Det är inte skönt för nån av oss. Sen när han somnar ligger han ju mkt bättre i sjalen än selen också. Det är så mysigt med sjal också, som nån skrev så är barnet mkt närmre, så det blir mkt mysigare.

Jag har nattat min son i sjalen snart en vecka nu. Så underbart att få honom att somna kl 20-21 istället för 23-00. Och nu när han blir gnällig tar jag bara fram sjalen blir han på bra humör direkt, han vet att han ska få mysa, mycket närhet och sova så fort den kommer fram. Helt underbart att se.

Ska testa det där ! Min son somna precis haha strax innan midnatt -.- man bhvr ju lite ensamtid inte vara med pappan utan med sig själv också!
  • Zarizen
    Misszandra skrev 2016-12-19 16:25:35 följande:

Läste att tricotsjal är för max 15 kg, så det funkar ju men ska man handla så sent som när ungen väger 9kg är det nästan mer lönt att köpa en vävd sjal. Som du säger kan man använda de i flera år! Man knyter ju då annorlunda till skillnad från tricotsjalen.

Gillar din son inte vagn eller du väljer att bära?

Sant. Det var lite så jag tänkte. I och med att B är för tidigt född är han van att vara hud mot hud och nära mig. Satt ju timtals varje dag med honom på neo när han var nyfödd. Så övergången till en sjal blev naturlig för både honom och mig. Han låg i vagnen mer i början när vi kom hem men sen började han vägra den och numera försöker jag inte ens med den när vi ska ut och gå. Han skriker oftast redan då jag börjar klä honom i vagnen så det är bara sjalen som funkar. Funderar dock snart på att testa sittdelen för den kommer han ju lite mer upp i och kan se så då kan den ju va lite mer intressant. Bär du mycket i sjalen du köpte av mig? Har du tänkt köpa vävd sjal sen?
  • Misszandra
    Mulan91 skrev 2016-12-19 23:44:55 följande:
    Ska testa det där ! Min son somna precis haha strax innan midnatt -.- man bhvr ju lite ensamtid inte vara med pappan utan med sig själv också!
    Haha det låter lite som min son innan. Visst är det lite knepigt ibland och man får somna om vissa kvällar några gånger men han får åtminstone mer sömn.

Tkr absolut du ska testa, jag älskar den. Ensamtid behöver man absolut. Tyvärr sover min son aldrig själv men jag tar igen mig när han sover och samlar krafter tills nästa vakentillfälle! ;D
  • Misszandra
    Zarizen skrev 2016-12-20 08:14:27 följande:
    Sant. Det var lite så jag tänkte. I och med att B är för tidigt född är han van att vara hud mot hud och nära mig. Satt ju timtals varje dag med honom på neo när han var nyfödd. Så övergången till en sjal blev naturlig för både honom och mig. Han låg i vagnen mer i början när vi kom hem men sen började han vägra den och numera försöker jag inte ens med den när vi ska ut och gå. Han skriker oftast redan då jag börjar klä honom i vagnen så det är bara sjalen som funkar. Funderar dock snart på att testa sittdelen för den kommer han ju lite mer upp i och kan se så då kan den ju va lite mer intressant. Bär du mycket i sjalen du köpte av mig? Har du tänkt köpa vävd sjal sen?
    Jag använder den varje dag, har precis fått in "knycken" hur jag ska göra för att den ska bli helt perfekt för oss båda. Dock har jag fått rekommenderat att vävd sjal avlastar mer när de väger mer, min son väger en del, hela 8kg så jag ska önska mig en vävd sjal i present, fyller år i januari så det är perfekt. Ska få en ringsjal i julklapp, ska bli spännande och testa den.
  • Misszandra

Måste fråga er, min son är lite mer än 4.5 månad och klarar nätt och jämnt att vara vaken 3h i sträck på dagen. Sen måste han sova, nu sover han mer än förut. Innan sov han liksom typ små snuttar, 20 min hit och 20 min dit och flera gånger varje dag, nu sover han 2-3 gånger per dag och 1-2h istället, ibland även 3h.

Så till min fråga: hur länge är era barn vakna mellan sömntillfällena? Och hur länge sover de? När somnar de för natten? Jag är bara nyfiken.

• Hallonpajen

Ni som bär i sjal: vilken position ligger bebisen i? Grodposition eller med benen utanför som i en sele? Jag har en tricot slen och bar mycket i grodposition när Malte var nyfödd, tycker inte att jag får till det i "seleposition" och han trivs inte alls då. Tråkigt, för jag älskar sjal och nu är han dunderförkyld så det hade underlättat om han kunde sova mer upprätt dagtid. Han sover iofs gärna och bra i vagn men vill gärna fortsätta med sjal ett tag till!

Stolt sytok!
  • Zarizen
    Hallonpajen skrev 2016-12-20 15:35:13 följande:

Ni som bär i sjal: vilken position ligger bebisen i? Grodposition eller med benen utanför som i en sele? Jag har en tricot slen och bar mycket i grodposition när Malte var nyfödd, tycker inte att jag får till det i "seleposition" och han trivs inte alls då. Tråkigt, för jag älskar sjal och nu är han dunderförkyld så det hade underlättat om han kunde sova mer upprätt dagtid. Han sover iofs gärna och bra i vagn men vill gärna fortsätta med sjal ett tag till!

Vi har inte benen innanför längre utan de är utanför sjalen. Han är ju mer rörlig och det känns mest naturligt nu när han är större att ha benen utanför. På vilken sätt trivs han inte så? Han sitter väl på samma sätt ändå förutom benen som är utanför?
    Misszandra skrev 2016-12-20 15:19:17 följande:

Måste fråga er, min son är lite mer än 4.5 månad och klarar nätt och jämnt att vara vaken 3h i sträck på dagen. Sen måste han sova, nu sover han mer än förut. Innan sov han liksom typ små snuttar, 20 min hit och 20 min dit och flera gånger varje dag, nu sover han 2-3 gånger per dag och 1-2h istället, ibland även 3h.

Så till min fråga: hur länge är era barn vakna mellan sömntillfällena? Och hur länge sover de? När somnar de för natten? Jag är bara nyfiken.

B sover olika. Ibland vaken 1, 2 eller 3h mellan amningarna. Aldrig varit vaken längre än 3h. Det orkar han inte.
  • moen

Min lilla sitter med benen i någon slags halv sele/groda :) När vi går ut brukar ja försöka ha benen innanför sjalen för mer värme.

Hur värmer ni era barn ute i sjal/sele? Jag har en sån där "bärjacka". Är ju supersmidigt! Även fast man ser ut som ett tält ;)

Svar på tråden BF Augusti 2016