• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • moen
    Hazel Grace skrev 2016-12-13 16:05:30 följande:

Har också varit hos bvc idag, han blir fyra månader på lördag. 5570 gram och 61 cm. Han har inte gått upp som han borde ha gjort och han har fått platt bakhuvud. Fick remiss till sjukgymnast för att göra något åt det. Känner mig så sämst! Han har krånglat mycket vid amningen på senaste så jag förstår att han inte gått upp ordentligt. Sköterskan föreslog att testa om han hellre äter från flaska och prova om han gillar gröt för att öka vikten lite. Och han hatar att ligga på mage och sida så det har blivit att han sitter i babysittern mycket för den gillar han. Alldeles för mycket tydligen. Kände mig så usel. Borde ju ha fattat det tidigare...

Min lilla tjej hatade att ligga på mage, eller det gör hon fortfarande! Även fast jag är emot iPad och sånt så har jag har kommit på att Babbladna på youtube får henne att ligga på mage iallafall i någon minut. Då är det 100% fokus och faktiskt kul att ligga på mage! Vet inte om jag rekommenderar men kände mig också sämst så blev desperat. BVC sköterskan pratade med mig som om jag hade en skruv lös om att hon måste ligga på mage så jag provade allt, även ipaden.. !

Men du är iallafall inte alls dålig! Jag hade också problem med amningen. Mellan 3-4 månader skrek hon mest och ville bara amma i någon minut. Nu har hon äntligen blivit lugnare igen (4,5 månader). Nu har hon iofs fått de tänder som va på gång så kanske va de. Men vid 4 månaderskontrollen hade hon inte gått upp så mycket. Hennes viktkurva hade nästan stannat :/ 6500g 65cm

Hon gillar också sin babysitter men försöker ha henne i knät istället. Nu tycker hon också att hon ska stå och skriker även när hon sitter -.- så blir mycket hoppgunga. Kan hon inte hålla sig till det som hon klarar av själv?! xD när hon bara kunde ligga ville hon sitta, när hon kan sitta (någorlunda) vill hon stå. Suck!

Hoppas det blir bättre snart Hazel!
  • Mulan91

Hazel det blir bättre, du är inte sämst! Det här är ju det svåraste man kan göra, att vara en mor. Du gör ditt bästa! Och ärligt talat man kan inte bära bebisen jämt och gillar han sittern förstår jag att han fått sitta där. Beskyll inte dig själv, det blir bättre ska du se!

Mal mal min son vägrar babysitter och nu även bärsjalen. Antar att han vill se mer än d går att göra i sjalen så får väl skaffa ett sele... min son har varit kinkig sen början haha :o typ aldrig haft det lätt med läggning !

Haha Moen jag känner igen det där med bebisar som har bråttom xD min son har velat stå sen han var en månad eller nåt! Har inte låtit honom men BM sa att d inte är någon fara så nu får han stå lite på mina lår. Gud vad glad han blir haha!

Juste det där med att ligga på mage! Min bebis vill inte heller riktigt, så jag fuskar lite och låter honom ligga på mage fast med bröstkorg och armar (svårt att förklara) på amningskudden. Då ser han liksom runt och får inte panik på samma sätt. Tänkte sakta vänja honom med att ligga plant nu. Men nacken e iaf helt stabil så BM har inte klagat... kan vara värt att testa för er?

• moen
    Mulan91 skrev 2016-12-13 21:32:24 följande:

Hazel det blir bättre, du är inte sämst! Det här är ju det svåraste man kan göra, att vara en mor. Du gör ditt bästa! Och ärligt talat man kan inte bära bebisen jämt och gillar han sittern förstår jag att han fått sitta där. Beskyll inte dig själv, det blir bättre ska du se!

Mal mal min son vägrar babysitter och nu även bärsjalen. Antar att han vill se mer än d går att göra i sjalen så får väl skaffa ett sele... min son har varit kinkig sen början haha :o typ aldrig haft det lätt med läggning !

Haha Moen jag känner igen det där med bebisar som har bråttom xD min son har velat stå sen han var en månad eller nåt! Har inte låtit honom men BM sa att d inte är någon fara så nu får han stå lite på mina lår. Gud vad glad han blir haha!

Juste det där med att ligga på mage! Min bebis vill inte heller riktigt, så jag fuskar lite och låter honom ligga på mage fast med bröstkorg och armar (svårt att förklara) på amningskudden. Då ser han liksom runt och får inte panik på samma sätt. Tänkte sakta vänja honom med att ligga plant nu. Men nacken e iaf helt stabil så BM har inte klagat... kan vara värt att testa för er?

Ah jag kör också så med amningskudden! Va svärmor som kom på. Hade inte en tanke på de innan haha! Funkar ett tag om man har tillräckligt spännande leksaker :'D

Har låtit henne stå korta stunder först för tänkte att de inte är bra att belasta när de är så små. Men nu när hon blivit så stor så tar hon tag i mina fingrar och ställer sig själv. Har inte frågat BVC men är säkert ok :) märker ju om hon blir trött. Hahah ja dom blir alldeles överlyckliga när dom får stå ju ;) hon ska helst stå och titta på hundarna och känna på deras päls. Om hon fick välja skulle vi nog stå och titta på dom stackars hundarna hela dagen. Och gud vad hon skriker av glädje! Ögonen blir stora och runda som planeter. Hon låter "ooooooooooo!!!!" mellan skriken "iiiiiiiiih!!!!!" x'D Hundarna bara står där och ser väldigt skeptiskt på henne
  • Hazel Grace

Tack va snälla är. Ska testa det där med att lägga amningskudden under så kanske det blir roligare. Satt och pumpade igår för att testa flaskan och insåg att jag har jättelite mjölk också. Tidigare när jag har pumpat har jag fyllt flaskan ganska snabbt men nu satt jag länge och fick knappt ihop halva. Känns jättetråkigt om det ska ta slut redan.

Fått tid nästa vecka hos sjukgymnast för hans platta bakhuvud iaf. Hoppas det går att göra något åt det.

• Mulan91

Moen ja visst e det roligt när se blir så glada! Hahaha! Va roligt att hon tycker om hundarna!

HazelGraze du har ju varit nere och stressar säkert, det påverkar mjölken! Ge inte upp finns mycket att testa, börja med att stressa ner, du gör det bästa du kan och sätt inte för hård press på dig själv! Sen så märkte jag av en stor skillnad när jag drack fänkålste, det ökar mjölkproduktionen. Dock finns det delade meningar om fänkål under amning, jag och min familj har druckit det i generationer så jag kände att jag litade på min instinkt helt enkelt. Och fick inga problem här. Annars ska ju hallonbladsté också fungera! Och pumpa mellan amningarna för att stimulera produktionen . Och vatten, drick en massa vatten! <3

Platt bakhuvud brukar gå att åtgärda så stressa inte för mycket <3 det löser sig!

• Nmg

När börjar denna klängighetspeeiod? Blir ju nervös bara jag läser om det!

• Moorii

Alltså, jag börjar känna mig uppgiven :( sen ganska länge nu så kan inte Gustav sova själv. Försöker ändå varje kväll, efter han ju är trött och behöver sova. Liggammar i sängen, han somnar och jag smiter ut. Som bäst sover han i 10-15 minuter, men aldrig någonsin har han somnat för natten på egen hand. Spelar ingen roll att jag försöker natta igen när han vaknar, det blir samma procedur igen. Jag och mannen får aldrig en stund bara han och jag, men han får massor med egentid, eftersom det bara är jag som kan natta. Skönt för honom, men jag är helt knäckt. Är det bara jag som har det så här? Vad ska jag göra? Bara stå ut?

• Hazel Grace

Mulan, Tack för pepp! Jag pumpar så ofta jag kan för att hålla igång amningen men det blir liksom halvdant då lillen plötsligt kräver att bäras runt eller massa andra vardagsmåsten. Blir ju inte bättre att av stressa runt som du säger. Ska jobba på det!

Igår kväll hade vi iaf första egentiden jag och sambon. Vi gick på bio och lillen var hos svärisarna under tiden. Min annars så glada lilla kille skrek när vi gick och skrek när vi kom och hämtade honom. Stackars min lilla putte! Han hade knappt sovit innan vi kom dit så jag tänkte att han skulle somna strax efter att vi gått men icke, han hade varit ledsen i stort sett hela tiden. Så fort jag fick honom i famnen lugnade han ner sig och när vi kom hem var han sitt vanliga jag. Babblade och var glad långt in på natten. Somnade vid halv ett eller nått och nu tar han igen all sömn han missade igår. Vaknade och åt vid halv åtta och sen somnade om och sover fortfarande. Så nu har jag pumpat massor, städat och diskat. Nu saknar jag min bebis så nu vill jag att han vaknar snart :)

• moen
    Moorii skrev 2016-12-16 09:36:43 följande:

Alltså, jag börjar känna mig uppgiven :( sen ganska länge nu så kan inte Gustav sova själv. Försöker ändå varje kväll, efter han ju är trött och behöver sova. Liggammar i sängen, han somnar och jag smiter ut. Som bäst sover han i 10-15 minuter, men aldrig någonsin har han somnat för natten på egen hand. Spelar ingen roll att jag försöker natta igen när han vaknar, det blir samma procedur igen. Jag och mannen får aldrig en stund bara han och jag, men han får massor med egentid, eftersom det bara är jag som kan natta. Skönt för honom, men jag är helt knäckt. Är det bara jag som har det så här? Vad ska jag göra? Bara stå ut?

Så är det här med. Liggammar, hon somnar, jag smiter, hon vaknar, och så börjar man om från ruta 1, om det inte är ännu värre.. jag har helt enkelt tagit det. Liggammar nu och så ligger jag bredvid henne hela kvällarna. Spelar lite på ipaden och lyssnar på ljudbok. Skit tråkigt!!! Sambon får som sagt göra vad han känner för och får "egentid" hela kvällarna. Känns som att vi inte ses :( hoppas det bara är en period och att det är över snart. Vet inte vart jag ska ta vägen :((

Lilltjejen har också blivit magsjuk och bajsade varje 10-20 min igårkväll och inatt. Ammar, ger vatten och vätskeersättning. Tillslut blev slemhinnorna så irriterande så det kom blod :( urs lilla gumman <3 nu verkar hon må ganska bra men är lite extra gnällig.
  • Hallonpajen

Känner ni att ni måste träna dem på att somna själva i säng redan nu? Jag har låtit mina bebisar vara med i soffan om kvällarna när de är riktigt små, typ upp till fem månaders ålder iaf. Vi nattar de två stora barnen sen går jag ner och ammar Malte (han har pyjamas och nattrutiner vid halvsju-sju som syskonen) och sen är han med oss hela kvällen. Han är alltid mest orolig då, ammar ofta men brukar sova mer eller mindre från 19.30. När jag går och lägger mig vid 22-tiden kan jag bara lägga ner honom i hans säng. Jag och mannen kan umgås på kvällarna, han kan ibland sitta med sovande bebis i famnen oxå. Man kan kanske inte kalla det egentid men vi umgås iaf :)

Stolt sytok!
Svar på tråden BF Augusti 2016