• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Trollsländan3
    calabalic skrev 2016-07-10 11:15:19 följande:

Aha haha, trodde det var måndag idag. Ingen koll på dagarna nu när jag slutat jobba. :D

Om de hade vart så väl!! Nu är de seriös nedräkning i timmar
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-07-10 12:09:29 följande:
    Oj då. Vet inte om man skulle vara lycklig att förlossningen gick så snabbt eller läskigt att du födde hemma. Hur va reaktionen? Födde du ensam. Hur snabbt kom sjukhus personal för att hjälpa?
    Nja, vet inte heller. Visst var det skönt att det inte blev utdraget men smärtan var ju utom dess like! Det hände på natten så mannen var hemma. Och som tur var så var de stora barnen hos deras pappa. Det tog säkert 15 minuter efter att bebis var ute tills ambulansen kom. Som tur är gick allt bra! Har tänkt i efterhand att det kunde ju gått illa! Lillan hade navelsträngen ett varv runt halsen dessutom.
    Detta gjorde både mig o mannen väldigt oroliga över denna gång, och vi har fått beviljad igångsättning nästa måndag. Så att vi ska vara på plats från början.
    Tycker dessutom det var bra att det var min tredje förlossning så jag kände min kropp och visste hur saker skulle kännas. Kände mig inte alls orolig just då faktiskt.
  • Sommarmalva

Nu har jag en lite pinsam och jobbig fråga, men jag tror jag fått hemorojder!! Är ömt bak, och känns som en knöl... Nån som har erfarenhet? Har googlat (som jag gör om allt hela tiden) och får lite olika svar som vanligt. Går de över av sig självt eller bör jag börja behandla på en gång? Känns verkligen inte lockande med en förlossning om en vecka och krysta på!

• fastfrusen
    Sommarmalva skrev 2016-07-10 16:12:43 följande:

Nu har jag en lite pinsam och jobbig fråga, men jag tror jag fått hemorojder!! Är ömt bak, och känns som en knöl... Nån som har erfarenhet? Har googlat (som jag gör om allt hela tiden) och får lite olika svar som vanligt. Går de över av sig självt eller bör jag börja behandla på en gång? Känns verkligen inte lockande med en förlossning om en vecka och krysta på!

Kan säkert vara hemorrojder, om du inte vill be någon titta efter just nu så kan du testa behandla, det finns typ inga biverkningar.. brukar väl bli lite bättre efter förlossningen då kärlen inte är lika vidgade!
  • fastfrusen

Jag har en annan "jobbig" fråga - vi prövade färdknäppen idag, har inte haft vaginalt sex på flera månader pga diverse anledningar, och jag var alltså jättetrång! Så nu har jag börjat få ångest inför krystfasen! Vidgas liksom själva slidöppningen också under förlossningen eller är det tok-kört nu och jag kommer få en grad 4-bristning? Kan själva graviditeten göra så att man blir trängre också?

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-07-10 16:12:43 följande:

Jag har också hemorrojder, både denna och förra graviditeten. Flera stycken som trängs, både yttre och inre, och ibland blöder de lite. Inte ett dugg skönt men det är värre när det är varmt och kärlen är utvidgade och man dessutom svettas. De försvann iaf efter förra graviditeten så jag hoppas de gör det nu oxå. Jag har smort in dem med nån salva som lindrat lite, xyloproct tror jag det heter.
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-07-10 17:59:21 följande:
    Jag har också hemorrojder, både denna och förra graviditeten. Flera stycken som trängs, både yttre och inre, och ibland blöder de lite. Inte ett dugg skönt men det är värre när det är varmt och kärlen är utvidgade och man dessutom svettas. De försvann iaf efter förra graviditeten så jag hoppas de gör det nu oxå. Jag har smort in dem med nån salva som lindrat lite, xyloproct tror jag det heter.
    Ok. Den salvan, är den receptfri? Lindrar den det onda bara eller kan den ta bort hemorojderna? Gör det inte väldigt ont att krysta ut ett barn när man har hemorojder? Fast den smärtan kanske försvinner i den andra...
  • Laanaaa

Hejsan alla igen! Tänkte berätta hur det gått för mig.

Jag har ju haft regelbundna sammandragningar sen kl 00, hela natten o hela dagen och varit precis inne hos förlossningen kl 19.00 Snacka om lång latensfas men jag är nu öppen 4 cm och bebis förväntas komma inatt, skulle bli inlagd men jag valde åka hem då jag tycker de skönare här hemma.

Tack för alla svar????

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-07-10 19:07:33 följande:
    Ok. Den salvan, är den receptfri? Lindrar den det onda bara eller kan den ta bort hemorojderna? Gör det inte väldigt ont att krysta ut ett barn när man har hemorojder? Fast den smärtan kanske försvinner i den andra...
    Japp den är receptfri. Tar bara bort det onda tyvärr. Ska man ta bort hemorrojder behöver man nog hjälp av läkare tror jag. Men efter förra graviditeten försvann de som sagt av sig själva, så kanske onödigt att göra nåt ingrepp innan man sett hur det gått när barnet är ute? Vet inte, men gissar att man inte tänker så mycket på hemorrojderna just under förlossningen, man har nog mer ont på andra håll..
  • calabalic
    Laanaaa skrev 2016-07-10 20:40:11 följande:

Hejsan alla igen! Tänkte berätta hur det gått för mig.

Jag har ju haft regelbundna sammandragningar sen kl 00, hela natten o hela dagen och varit precis inne hos förlossningen kl 19.00 Snacka om lång latensfas men jag är nu öppen 4 cm och bebis förväntas komma inatt, skulle bli inlagd men jag valde åka hem då jag tycker de skönare här hemma.

Tack för alla svar????

Åh så spännande! Verkligen lång latensfas ja, men nu är det iaf inte långt kvar tills du får träffa bebis! Lycka till, hoppas du får en bra förlossning! :)
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)