• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii
    Laanaaa skrev 2016-07-10 20:40:11 följande:

Hejsan alla igen! Tänkte berätta hur det gått för mig.

Jag har ju haft regelbundna sammandragningar sen kl 00, hela natten o hela dagen och varit precis inne hos förlossningen kl 19.00 Snacka om lång latensfas men jag är nu öppen 4 cm och bebis förväntas komma inatt, skulle bli inlagd men jag valde åka hem då jag tycker de skönare här hemma.

Tack för alla svar????

Skönt att det snart är dags! Modigt av dig att åka hem igen, men förstår att du hellre är hemma så länge det är möjligt. Lycka till! :)
  • Moorii

Alltså, gnäll alert men... Jag är så fruktansvärt less på att vara gravid nu! Känns som magen sitter under hakan, kan inte gå ordentligt, kan inte andas som vanligt, mår illa, har halsbränna, finns ingen sitt- eller sovställning som är bekväm, ryggen gör ont, jag kan fortsätta hur länge som helst. Oftast står jag ut, brukar inte klaga... Men idag är jag så trött på det hela :/ tur att det inte är så långt kvar nu iallafall, alltid en liten tröst!

• Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-07-10 16:07:04 följande:

Nja, vet inte heller. Visst var det skönt att det inte blev utdraget men smärtan var ju utom dess like! Det hände på natten så mannen var hemma. Och som tur var så var de stora barnen hos deras pappa. Det tog säkert 15 minuter efter att bebis var ute tills ambulansen kom. Som tur är gick allt bra! Har tänkt i efterhand att det kunde ju gått illa! Lillan hade navelsträngen ett varv runt halsen dessutom.

Detta gjorde både mig o mannen väldigt oroliga över denna gång, och vi har fått beviljad igångsättning nästa måndag. Så att vi ska vara på plats från början.

Tycker dessutom det var bra att det var min tredje förlossning så jag kände min kropp och visste hur saker skulle kännas. Kände mig inte alls orolig just då faktiskt.

Häftig upplevelse men ändå skrämmande. Tur att allt gick bra!
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-07-10 16:12:43 följande:

Nu har jag en lite pinsam och jobbig fråga, men jag tror jag fått hemorojder!! Är ömt bak, och känns som en knöl... Nån som har erfarenhet? Har googlat (som jag gör om allt hela tiden) och får lite olika svar som vanligt. Går de över av sig självt eller bör jag börja behandla på en gång? Känns verkligen inte lockande med en förlossning om en vecka och krysta på!

Jag fick mina hemorrojder under första förlossningen och olyckligt nog har dom ej försvunnit (nr 2 är 1v nu) smörjde mig i början med nr1 samt tabletter men slutade efter någon månad eftersom salvan har en bedövande effekt som ledde till olyckor.
  • SommarDahlia

Moorii, jag förstår dig! Har ungefär samma känningar som du och vill bara ha ur plutten nu!

Jag är sjukt besviken på vården. Fick redan i början av graviditeten lovat av min BM att få hinnsvepning från v 38 då jag är oerhört orolig att gå över eftersom förra förlossningen slutade med en bebis på 4,6 kg som hade navelsträngen tre varv runt halsen. Jag öppnade mig från typ 4cm till 10cm på ca 30min fick ingen smärtlindring, hade värkar utan stopp i flera timmar då han inte kom ut pga navelsträngen. Allt gick bra till slut men det har ju satt sina spår mentalt. I vilket fall så har min bm nu semester och hennes ersättare vill inte göra det på mig. Jag har också varit inne på sjukhuset 3 ggr för njurarna då bebis ligger och trycker på urinledarna. Andra gången va i v 36. Då sa läkaren att vi skulle sätta in antibiotika men om det hände igen så skulle ingen ifrågasätta om jag ville bli igångsatt (eftersom problemet kommer inte försvinna förrän bebisen är ute). När jag i måndags va inne för smärtor igen så körde den läkaren skrämselpropaganda om igångsättningar och skickade hem mig med ny antibiotika. Jag känner mig maktlös och som att ingen tar en på allvar. Jag har tillsammans med bm skrivit tydigt att jag absolut inte vill gå över men jag är rädd att jag kommer bli överkörd även då och få gå över 2v för att sen bli igångsatt och föda en stor bebis till.

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-07-10 21:09:25 följande:

Alltså, gnäll alert men... Jag är så fruktansvärt less på att vara gravid nu! Känns som magen sitter under hakan, kan inte gå ordentligt, kan inte andas som vanligt, mår illa, har halsbränna, finns ingen sitt- eller sovställning som är bekväm, ryggen gör ont, jag kan fortsätta hur länge som helst. Oftast står jag ut, brukar inte klaga... Men idag är jag så trött på det hela :/ tur att det inte är så långt kvar nu iallafall, alltid en liten tröst!

Förstår fullständigt! Och här får man gnälla.... Fast jag däremot har magen i knät hela tiden, och den hänger så långt ner att det blir otroligt svettigt o äckligt under. Halsbrännan har jag iallafall blivit av med med hjälp av omeprazol. Har du provat det?
    Sen är ju vissa dagar jobbigare än andra. Humöret kan inte vara på topp jämt! Jag har fruktansvärda problem med mina svullna fötter! Sist jag tog på mig stödstrumpor hjälpte det inget eftersom jag ändå var svullen redan när jag vaknade, så hade obekväma stödstrumpor PLUS svullna fötter! Nu har jag gett upp! Fast de känns som korvskinn på fötterna ikväll, redo att spricka...
    Men. Om en vecka i morgon åker vi in o blir igångsatta. Så jag står ut.
    Hur lång tid är det kvar för dig?
  • Sommarmalva
    Laanaaa skrev 2016-07-10 20:40:11 följande:

Hejsan alla igen! Tänkte berätta hur det gått för mig.

Jag har ju haft regelbundna sammandragningar sen kl 00, hela natten o hela dagen och varit precis inne hos förlossningen kl 19.00 Snacka om lång latensfas men jag är nu öppen 4 cm och bebis förväntas komma inatt, skulle bli inlagd men jag valde åka hem då jag tycker de skönare här hemma.

Tack för alla svar????

Spännande!! Stort lycka till!!!
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-07-10 21:33:23 följande:
    Jag fick mina hemorrojder under första förlossningen och olyckligt nog har dom ej försvunnit (nr 2 är 1v nu) smörjde mig i början med nr1 samt tabletter men slutade efter någon månad eftersom salvan har en bedövande effekt som ledde till olyckor.
    Usch det låter inge vidare! Så du har kvar dom alltså? Är de inte till besvär? Eller hur gör du? Gör de ont? Ska man behöva gå med hemorojder livet ut? Jag lugnar mig lite med smörja tror jag, känns bättre nu ikväll än förut. Hoppas innerligt att de försvinner av sig själv...
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-07-10 22:27:19 följande:

Förstår fullständigt! Och här får man gnälla.... Fast jag däremot har magen i knät hela tiden, och den hänger så långt ner att det blir otroligt svettigt o äckligt under. Halsbrännan har jag iallafall blivit av med med hjälp av omeprazol. Har du provat det?

Sen är ju vissa dagar jobbigare än andra. Humöret kan inte vara på topp jämt! Jag har fruktansvärda problem med mina svullna fötter! Sist jag tog på mig stödstrumpor hjälpte det inget eftersom jag ändå var svullen redan när jag vaknade, så hade obekväma stödstrumpor PLUS svullna fötter! Nu har jag gett upp! Fast de känns som korvskinn på fötterna ikväll, redo att spricka...

Men. Om en vecka i morgon åker vi in o blir igångsatta. Så jag står ut.

Hur lång tid är det kvar för dig?

Nej, det är väl inte charmigt på något sätt att vara gravid, iallafall inte de sista veckorna..!

Har faktiskt inte provat Omeprazol, kanske ska ta och göra det. Tack för tipset!

Usch för alla dessa krämpor och besvär :/ vad skönt att det bara är en vecka kvar för dig! Måste vara en lättnad att veta vilken dag det blir. Jag har 9 dagar till BF, men med min tur så går jag säkert över två veckor.. Nej, ja e int bitter ;) hoppas på att jag har fel!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)