• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Niyoh81
    Sommarmalva skrev 2016-08-12 23:17:06 följande:

Hur går det med vikten? Hade lillen gått ner mycket i vikt efter födseln? Vi har haft lite samma problem här... Vår kille gick ner mycket efter och hade när han var tre veckor fortfarande inte kommit ikapp. Ska på 1mån kontroll nästa vecka, så får se då om han kommit upp i födelsevikten iallafall. Jag ger också ersättning efter att jag ammat men skulle sååå gärna kunna skippa ersättningen eftersom allt blir så omständigt. Så smidigt att bara amma ju. Fast huvudsaken är ju att Liten mår bra.

Han gick ner ca 300 g...men tog bara ca 2 v att komma tillbaka till födelsevikt.

I morgon ny vägning. Hoppas på större viktuppgång. Nu liggee han ju på under nedersta kurvan å börjat plana ut. Fick tips på att pumpa ut mellan matningarna för att få igång amningen eller prova en nässpray som gör att de rinner till.ska finnas på apoteket.
  • Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-08-15 14:45:41 följande:
    Han gick ner ca 300 g...men tog bara ca 2 v att komma tillbaka till födelsevikt.

I morgon ny vägning. Hoppas på större viktuppgång. Nu liggee han ju på under nedersta kurvan å börjat plana ut. Fick tips på att pumpa ut mellan matningarna för att få igång amningen eller prova en nässpray som gör att de rinner till.ska finnas på apoteket.
    Jag fick sån nässpray på BB när jag hade mjölkstockning, för att få mjölken att rinna bättre, och jäklar vilket tryck den hade! Från att inte fått ut en droppe så började jag läcka typ direkt efter att jag tagit sprayet. Jättebra var det. Rekommenderas! Syntocinon tror jag mitt hette. Kanske finns olika.
    I morgon ska vi på 1 månadskontroll och hoppas då att Max kommit upp i födelsevikten. Helst ännu mera! Idag har han ätit typ hela tiden, så är nog i nån växtspurt...
  • Niyoh81
    Sommarmalva skrev 2016-08-15 17:59:53 följande:

Jag fick sån nässpray på BB när jag hade mjölkstockning, för att få mjölken att rinna bättre, och jäklar vilket tryck den hade! Från att inte fått ut en droppe så började jag läcka typ direkt efter att jag tagit sprayet. Jättebra var det. Rekommenderas! Syntocinon tror jag mitt hette. Kanske finns olika.

I morgon ska vi på 1 månadskontroll och hoppas då att Max kommit upp i födelsevikten. Helst ännu mera! Idag har han ätit typ hela tiden, så är nog i nån växtspurt...

Hoppas de går bra för er på bvc och att han gått upp bra.
  • calabalic
    cameleon skrev 2016-08-09 19:34:29 följande:

Hallå tjejer!
    Nu uppdaterar jag äntligen.
    Söndagen den 7:e åkte vi in till förlossningen tidigt på morgonen för jag hade 3-5 värkar per 10 minuter. Vi blev inlagda och värkarna fortsatte en stund, hade dock inte öppnat mig något.
    Framåt eftermiddagen fick jag vidriga värkar så jag skrek rakt ut när dom kom, trodde aldrig att det skulle kännas så. Men inget mer hände, öppnade mig inte men fick däremot hög feber :(

Igår på måndagen sattes jag igång med värkstimulerande dropp och jag öppnade mig sakta men säkert, tog sjukt länge, tror det var runt 8 timmar, då hade jag gått från 3 till 7 cm.
    Värkarna fortsatte komma men dom var väldigt klena, däremot trycket nedåt var hemskt. Efter midnatt kom en läkare in och berättade att lillan var stressad och hade bajsat i magen så det blev akutsnitt pga infektion i livmodern.
    Snittet gick inge vidare eftersom jag opererat magen innan 5 gånger och magen var full med ärrbildningar och tarmarna satt på utsidan av livmodern så det blev en tarmoperation också, jävla skit!
    Vid snittet var jag vaken men när dom började med tarmarna hade jag panik och blev sövd.

Lillan mår i alla fall kanonbra och vi är på BB nu hela lilla familjen, vi måste nog stanna här ett tag. Jag har tappat känseln i ena benet pga epiduralen så jag kan inte ens gå :(

Hur mår du nu Cameleon, du som också blev snittad? Kan tänka mig att du har det lite tufft eftersom du blev tarmopererad också. Hoppas du kan njuta lite av bebisen iaf!
  • Moorii

Hej på er! Hoppas det går bra för er alla med era små! Jag har en fundering. Efter förlossningen så förlorade jag nästan all kraft i mitt högra ben,så illa att jag nästan tappade min lilla son för att det bara gled iväg då jag inte hade känsel i det riktigt. Så frågade läkaren, som sa att det antagligen är några nerver som blev tilltufsade när lillen tog sig fram genom "kanalen", i bäckenet. Har för mig hon sa det skulle gå över ganska fort, men två veckor senare kan jag fortfarande inte lyfta det ordentligt och kan bara gå i en hastighet = långsamt. Springa skulle jag aldrig kunna göra. Måste ha hjälp av armarna för att ta mig upp från sittande på knä på golv. Är det någon annan som varit med om detta? Är så jäkla rädd att det är permanent :(

har mardrömstankar om att aldrig kunna springa omkring med mina barn eller jogga som är bland det bästa jag vet. Någon som vet något om detta? Ska fråga på BVC såklart, ska dit på torsdag, men hade varit skönt med ett någorlunda lugnande besked innan..

• Sommarmalva

Varit på 1 månadskontroll idag. Min lille kille har äntligen passerat födelsevikten! Wiihooo! Äntligen ligger vi på plus

• Trebarnsmammajuli2016

Hej! Har aldrig skrivit nåt på något forum någonsin men nu känner jag att jag måste ???? Jag fick mitt första barn för fyra år sen efter en lång o kämpig förlossning. Jag tappade känslen i ena benet och haltade fram i flera veckor. Det tog nog halvåret innan det kändes ok att gå i snabbare takt. Nu föddes vårt tredje barn i mitten av juli och jag har inga känningar, inte efter andra förlossningen heller. Jag vill alltså berätta att för mig gick det över och det blev inte likadant vid de senare förlossningarna. Hade jag gjort något annorlunda så hade jag tagit det lugnare och inte stressat fram att börja träna så fort som gjorde. En bm sa att man borde ge kroppen 9 mån på sig för återhämtning. Önskar dig och familjen all lycka och att benet repar sig!

• Moorii
    Trebarnsmammajuli2016 skrev 2016-08-16 22:52:07 följande:

Hej! Har aldrig skrivit nåt på något forum någonsin men nu känner jag att jag måste ???? Jag fick mitt första barn för fyra år sen efter en lång o kämpig förlossning. Jag tappade känslen i ena benet och haltade fram i flera veckor. Det tog nog halvåret innan det kändes ok att gå i snabbare takt. Nu föddes vårt tredje barn i mitten av juli och jag har inga känningar, inte efter andra förlossningen heller. Jag vill alltså berätta att för mig gick det över och det blev inte likadant vid de senare förlossningarna. Hade jag gjort något annorlunda så hade jag tagit det lugnare och inte stressat fram att börja träna så fort som gjorde. En bm sa att man borde ge kroppen 9 mån på sig för återhämtning. Önskar dig och familjen all lycka och att benet repar sig!

Vad skönt att det blev bra till slut för dig! Får ta det lugnt med att anstränga benet den närmaste tiden och hoppas på att det ger med sig till slut. Den bm har nog en poäng, det är ju ingen liten sak man utsätter sin kropp för! Känns bra att veta att det inte behöver bli likadant vid nästa graviditet med. Tack för att du tog dig tid att svara och för lyckönskningarna! <3
  • Niyoh81
    Sommarmalva skrev 2016-08-16 19:34:49 följande:

Varit på 1 månadskontroll idag. Min lille kille har äntligen passerat födelsevikten! Wiihooo! Äntligen ligger vi på plus

Va härligt å höra. Hur mycke hade han gått upp?

Vägfe våran igår å han hade med gått upp 130 g på en vecka men han ligger under nedrsta å nu har hans kurva börjat gå neråt..tidigare hade den planat ut :( min lilla plutt blev 7 v igår å hans lilla kropp har inge hull än :(
  • Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-08-17 15:07:17 följande:
    Va härligt å höra. Hur mycke hade han gått upp?

Vägfe våran igår å han hade med gått upp 130 g på en vecka men han ligger under nedrsta å nu har hans kurva börjat gå neråt..tidigare hade den planat ut :( min lilla plutt blev 7 v igår å hans lilla kropp har inge hull än :(
    Han vägde närmare 4300 när han föddes, minns ej exakt, och nu hade han kommit upp i 4600!! Känns jättebra! Nu är vi på rätt väg! Vad vägde er plutt när han föddes, och vad väger han nu?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)