• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic

Lycka till cutepoision, snart har du bebis i din famn!

Oj cameleon, det var en besvärlig förlossningsupplevelse, hoppas du repar dig snart! Skönt iaf att bebis mår bra!

För mig blev det också dramatiskt faktiskt. 24h värkarbete med diverse komplikationer som till slut ledde till urakut snitt. Jag ska berätta mer sen! Men nu har vi iaf äntligen fått våran lilla tjej! :) Och nu efteråt mår vi bra allihop!

• Niyoh81

Grattis till alla nya bebisar å hållee tummarna till er som känpar på

Förra veckan var ja å vägde min lilla prins på hans 5v dag. Hade bara gått upp 408 g sen födseln. Var till bvc igen idag å då hade han gått upp 60g på en vecka. Ligger under nedersta kurvan. Vil helst att han ska gå upp mellan 100-150g i veckan. Så nu har ja sen 1-1,5 v gett han ersättning efter ammning.

Men växt massor på längden hel 5,5 cm. Mammas lilla spinkis <3

• Sommarmalva
    Mal Mal skrev 2016-08-10 11:20:44 följande:
    Han vägde 3160 och gick ner till 2750. Nådde sin födelsevikt först efter nästan 4 v. Jag både ammade och gav flaska den tiden. Jag hade både hydronefros och brusten blindtarm så låg inne m antibiotika både före och efter fl. det kan också ha spelat in....
    Jag har också både ammat och gett tillägg, hoppas på att set ska räcka att amma framöver men som det är nu så är han inte nöjd med enbart bröstmjölk.
    Vad är hydronefros?
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-08-10 10:17:45 följande:

Oh aj! Det där med såriga bröstvårtor... Vet hur det är. Fasansfullt att behöva amma när man har så ont, och blöder. Blev det bättre på en gång med nappen? Jag fick börja med nappen efter en natt på BB med en bebis som bara inte förstod vad han skulle göra... Han låg där och bökade med ansiktet bara. Sög ingenting! Dagen efter introducerade bm nappen för oss. Även då hade han svårt att suga tag. Tog ett par dagar innan han kom på vad han skulle göra. Trodde att det var nåt som kom automatiskt hos bebisar... Bm sa att det kunde vara att han var två veckor tidig, men jag vet inte. Två veckor innan räknas de ju ändå som fullgångna.

Nej han tog tag direkt .. så skönt de var! Gjorde inte ont alls.
  • tovemaja

Jag vet att det bara är temporärt men njuter så av att lillen sover bra på natten! Han somnar runt 21~22 och vaknar sedan för mat 4-5 ggr innan kl 07 när han gör morgon... Men det är korta uppvak och han somnar om direkt efteråt.. Guld! Storebrors sömn har strulat från dag1 så detta är helt nytt för mig!

• Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-08-10 22:10:32 följande:
    Nej han tog tag direkt .. så skönt de var! Gjorde inte ont alls.
    Härligt att den hjälpte på en gång! Jag lyckades tom få såriga bröstvårtor när jag hade nappen... Antagligen för att han inte visste hur han skulle göra.
  • Sommarmalva
    tovemaja skrev 2016-08-11 07:40:11 följande:

Jag vet att det bara är temporärt men njuter så av att lillen sover bra på natten! Han somnar runt 21~22 och vaknar sedan för mat 4-5 ggr innan kl 07 när han gör morgon... Men det är korta uppvak och han somnar om direkt efteråt.. Guld! Storebrors sömn har strulat från dag1 så detta är helt nytt för mig!

Jag njuter också! Min lille är tre veckor gammal och somnar mellan 22-24 på kvällen. Äter runt kl 4 och sen på morgonen vid 7 tiden. Fast då är han vaken en timma iallafall när han vaknar bara för att jag både ammar och ger tillägg efteråt, så det tar ju sin lilla stund. Hade vart skönt om han blev nöjd med bara amningen så hade jag kunnat ligga ner o amma, och han somna. Men men. En timma varje natt är ju jättebra mot hur det kan vara. Mitt första barn var ett kolikbarn så jag har erfarenhet av bägge delar...
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-08-11 10:30:58 följande:

Härligt att den hjälpte på en gång! Jag lyckades tom få såriga bröstvårtor när jag hade nappen... Antagligen för att han inte visste hur han skulle göra.

Så kan det bli tyvärr.. men vill så gärna få bort nappen
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-08-11 11:07:25 följande:
    Så kan det bli tyvärr.. men vill så gärna få bort nappen
    Jag försöker också få bort nappen. Vid ett par tillfällen, senast idag så har det gått om jag börjar med nappen, sen när han pausar lite så tar jag bort den. Då tar han tag av bara farten och suger utan. Tänkte göra så varje gång nu så kanske han vänjer sig.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)