• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii

Bm gjorde hembesök idag och jag har ju oroat mig över amningen, att han inte får i sig tillräckligt. Han hade gått upp 440 g på en vecka! en riktig tungviktare med andra ord! Men känns skönt att det finns mat till honom iallafall :) nu vet jag att det inte var inbillning att storlek två på blöjorna plötsligt passade bättre ^^

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-08-11 18:51:53 följande:

Bm gjorde hembesök idag och jag har ju oroat mig över amningen, att han inte får i sig tillräckligt. Han hade gått upp 440 g på en vecka! en riktig tungviktare med andra ord! Men känns skönt att det finns mat till honom iallafall :) nu vet jag att det inte var inbillning att storlek två på blöjorna plötsligt passade bättre ^^

Härligt att det fungerar! Vad vägde han när han föddes? Vad väger han nu? Har nu också köpt strl 2. De har varit så stora hittills men nu sitter sexfiliga bra
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-08-11 22:01:05 följande:

Härligt att det fungerar! Vad vägde han när han föddes? Vad väger han nu? Har nu också köpt strl 2. De har varit så stora hittills men nu sitter sexfiliga bra

Verkligen! Han vägde 3900 g, men gick ner till 3760 efter två dagar. Nu väger han 4200. Vad väger din lille?
  • tovemaja

Idag är det återkontroll på BB, ska bli spännande att se hur han växt. Vägde ju 4560, gick ner till 4225... Känns som att han ammar väldigt bra även om det kanske är lite lite på natten.

Förresten, var ju lite orolig över att föda ett stort barn. Nu är ju inte killen jättestor men ändå nästan kilot över storebrors födelsevikt. Men det var verkligen ingen skillnad i framförandet. Så det stämmer nog som en barnmorskevän sa. Att det ärvde riktigt små bebisarna som är svåra art föda (och de på en bit över 5), för de hjälper inte till på samma vis.

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-08-11 23:44:35 följande:
    Verkligen! Han vägde 3900 g, men gick ner till 3760 efter två dagar. Nu väger han 4200. Vad väger din lille?
    Haha, ser nu att det smugit sig in ett konstigt ord, sexfiliga.... Skulle nog vara "riktigt" min vägde närmare 4300 när han föddes och gick ner ganska mycket, till 3700. För två veckor sedan hade han iallafall kommit till 4 kg så hoppas han nått födelsevikten nu. Är ju 1 månadskontroll nästa vecka.
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-08-12 09:35:55 följande:

Haha, ser nu att det smugit sig in ett konstigt ord, sexfiliga.... Skulle nog vara "riktigt" min vägde närmare 4300 när han föddes och gick ner ganska mycket, till 3700. För två veckor sedan hade han iallafall kommit till 4 kg så hoppas han nått födelsevikten nu. Är ju 1 månadskontroll nästa vecka.

Haha, reagerade inte ens på det ^^ ojdå, det var en del. Ja, hoppas på det! Vi använder redan storlek 56 på kläderna, men de är lite stora fortfarande. Dock har vi betydligt mer kläder i den storleken, så de räcker längre iallafall.
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-08-11 15:59:12 följande:

Jag försöker också få bort nappen. Vid ett par tillfällen, senast idag så har det gått om jag börjar med nappen, sen när han pausar lite så tar jag bort den. Då tar han tag av bara farten och suger utan. Tänkte göra så varje gång nu så kanske han vänjer sig.

Det är ett bra sätt. Jag försökte amma helt utan men han blev förbannad
  • Sommarmalva
    tovemaja skrev 2016-08-12 12:37:08 följande:

Lillen är nästan tillbaka på födelsevikt idag 6 dagar gammal. Väger 4404 nu :)

Härligt! Jag hoppas min lille är tillbaka på sin, på tisdag när det är läkarbesök...
  • Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-08-10 16:32:11 följande:

Grattis till alla nya bebisar å hållee tummarna till er som känpar på

Förra veckan var ja å vägde min lilla prins på hans 5v dag. Hade bara gått upp 408 g sen födseln. Var till bvc igen idag å då hade han gått upp 60g på en vecka. Ligger under nedersta kurvan. Vil helst att han ska gå upp mellan 100-150g i veckan. Så nu har ja sen 1-1,5 v gett han ersättning efter ammning.

Men växt massor på längden hel 5,5 cm. Mammas lilla spinkis <3

Hur går det med vikten? Hade lillen gått ner mycket i vikt efter födseln? Vi har haft lite samma problem här... Vår kille gick ner mycket efter och hade när han var tre veckor fortfarande inte kommit ikapp. Ska på 1mån kontroll nästa vecka, så får se då om han kommit upp i födelsevikten iallafall. Jag ger också ersättning efter att jag ammat men skulle sååå gärna kunna skippa ersättningen eftersom allt blir så omständigt. Så smidigt att bara amma ju. Fast huvudsaken är ju att Liten mår bra.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)