• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Niyoh81
    Sommarmalva skrev 2016-08-17 15:54:32 följande:

Han vägde närmare 4300 när han föddes, minns ej exakt, och nu hade han kommit upp i 4600!! Känns jättebra! Nu är vi på rätt väg! Vad vägde er plutt när han föddes, och vad väger han nu?

Han vägde 3088 när han föddes å nu 3700 g så 612 g har han gått upp på 7 veckor
  • fastfrusen

Vad kul att höra hur det går för er alla!!

För oss går det ganska bra, men första barnet o man är verkligen överväldigad över hur snabbt tiden går, och över hur trött man är ;)

Vår lille har på 2,5v gått upp från 3630 till 4222g idag, så han samlar på sig, men var lång vid ankomst så har lite att jobba på!

För egen del med bristningen så känns det ganska okej, förutom att jag ovanpå fått hemorrojder, och att det känns som framfall eller något när jag gått för långa promenader.. Kniper så mycket jag kan så hoppas verkligen det blir bättre snart.. är det någon som haft liknande med att det känns som att något buktar ut från slidan? Kan inte se något konstigt när jag själv kollar med spegeln..

• Liinaa91

Fastfrusen - den känslan hade jag dom första veckorna men det gick över.

Vår är 6 snart 7 veckor och väger 5. 585 och han föddes 3675.

• Moorii

Ja, alla borde ju fått, men känns inte som alla uppdaterat?

Känns som allas bebisar är så små! Eller så är det våran som är stor

Förra torsdagen vägde han 4200 g, tio dagar gammal, och hade då gått upp 440 g på en vecka! Bm sa att 150 g på en vecka är normalt.. Ska bli intressant att se vad han väger idag :) Han gick från strl 50 till 56 på en vecka, fast det var lika bra det, vi hade knappt några kläder i den storleken ^^

• cutepoison

hej alla! Har inte orkat skriva här något. Var skit tufft efter förlossningen (akut kejsarsnitt) och mjölken dröjde. Min älskling var ju stor, 4690 g när han föddes men han tappade väldigt mycket i vikt. Idag var vi på BVC och han har gått ner igen till 4185 g :( Positivt är att min mjölk börjat komma och att vi har en plan för ersättningen. Men känner mig som en dålig mamma. Stackarn!

• tovemaja

Min lille Noa är också stadig :) vägde 4550 vid födseln (7/8) och nu 4740... Stadig som sagt!

Känner att jag fått en sådan kanonstart denna gång, en sådan revanch från första barnet där allt kändes rätt tufft. Nu är jag närmast euforisk och känner sådan glädje över att få uppleva en positiv förlossning och första tid.

Till er som av olika anledningar fått tuff start vill jag säga att det kan bli väldigt annorlunda med ett andra barn :)

• calabalic
    cutepoison skrev 2016-08-18 15:40:26 följande:

hej alla! Har inte orkat skriva här något. Var skit tufft efter förlossningen (akut kejsarsnitt) och mjölken dröjde. Min älskling var ju stor, 4690 g när han föddes men han tappade väldigt mycket i vikt. Idag var vi på BVC och han har gått ner igen till 4185 g :( Positivt är att min mjölk börjat komma och att vi har en plan för ersättningen. Men känner mig som en dålig mamma. Stackarn!

Så det blev akutsnitt för dig också alltså? Vad tråkigt. Var det utebliven progress?

De fick avbryta mig efter 24h värkarbete då jag bara öppnats 5 cm varav 1 cm senaste 14h trots mycket värkstimulerande dropp, tagna fosterhinnor och annat - dottern ville inte riktigt sjunka ner och mot slutet gick hennes hjärtljud ner och hon visade tecken på syrebrist, så det blev urakut snitt och hon var ute ca 10 min efter läkarens beslut. Gjorde ju snitt förra gången oxå, men planerat, och det har gjort betydligt ondare den här gången. Hur går läkningen för dig? Hur ser ditt ärr och mage ut nu? Jag är fortfarande rejält svullen och blå.
  • cutepoison
    calabalic skrev 2016-08-18 17:22:13 följande:

Så det blev akutsnitt för dig också alltså? Vad tråkigt. Var det utebliven progress?

De fick avbryta mig efter 24h värkarbete då jag bara öppnats 5 cm varav 1 cm senaste 14h trots mycket värkstimulerande dropp, tagna fosterhinnor och annat - dottern ville inte riktigt sjunka ner och mot slutet gick hennes hjärtljud ner och hon visade tecken på syrebrist, så det blev urakut snitt och hon var ute ca 10 min efter läkarens beslut. Gjorde ju snitt förra gången oxå, men planerat, och det har gjort betydligt ondare den här gången. Hur går läkningen för dig? Hur ser ditt ärr och mage ut nu? Jag är fortfarande rejält svullen och blå.

Nej jag hade värkar i 16 h och var helt öppen och skulle krysta men min älsklings hjärtljud ökade snabbt eftersom han blev stressad då han svalt fostervatten med avföring i så de tog beslut att det var fara för hans liv. Han låg sen på neonatal hela dagen för observation och provtagningar men blev utskriven som tur var!! Jag har fortfarande ont men det är bättre. Det är jätte fult ärr men jag hade nog inte gillat det hur som helst :( Jag har nog mest mått psykiskt dåligt att det blev som det blev men det blir bättre för varje dag iaf.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)