• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Anonym (orolig)
    Ggrahnen skrev 2016-04-05 07:05:09 följande:

Min anställning går ut sista augusti..passande, haha! Tänkte absolut ta ut min semester, vi ska bland annat passa på att åka utomlands i maj och sen tar jag nog resten mitt i sommaren nån gång..

Tänk på att man måste ha anställning fram till beräknad födelse, annars kan det bli strul med SGI. Min ena anställning går ut i juli, ska försöka få det förlängt så ja kan ta ut komp o sem aug plus lite i sept. Och sen försöka få heltid på min andra tjänst i ca 1-1,5 månad.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (funderar hit och dit) skrev 2016-04-04 23:46:37 följande:

Hej. Hur tänker ni med semester i sommar? Jag tänkte gå på mammaledighet två månader innan bf (alltså redan i augusti) men jag vet inte hur jag ska göra med sommarsemestern. Är det nån ide att ta ut nån semester egentligen? Bättre att spara den kanske? Hur tänker ni?

Vet inte hur mkt semester du har, men jag hade hellre tagit ut sem och mindre antal mamma dag är. De försvinner så fort ändå. Om du tänkt ta 8 v innan bf och sen går över2 så har du redan tagit ut 10 v... de kan kännas jobbigt och tex behöva sätta på förskola precis när den är 1 år istället för att vänta ngn månad till.. nu har ni kanske ändå en plan o inte tänker ta ut full tid o på så sätt ändå kunna vara hemma länge
  • Josber
    Tyret1501 skrev 2016-04-05 08:53:06 följande:

Alla gör ett rutinultraljud i v 18-22, det lär du också ha! De som har ultraljud nu kring gör det som en del av kub tester (oftast) vilket är en diagnostik process för att titta risker på bl.a. kromosomförändringar. Det är olika om det erbjuds eller inte. Här (malmö) kostar det 2000 under 33 års ålder.

I min förra graviditet syntes det knappt något öht förens efter v 25, denna gång syns det redan och jag får inte plats i mina vanliga byxor längre (är i v 12). Det är högst individuellt och kan påverkas om du har vart gravid förr. Och va glad att du inte gått upp i vikt!

Tack! Det är min första och rutin ultraljud ska jag på i maj men haft ett ma innan detta och känner mig lite orolig. Men måste försöka tänka positivt. Jag hade inte tänkt göra kub är 26 så vi struntade faktiskt i det. Nu såg jag ju bebis i v11 och det såg fint ut så får tro att allt är bra! :)
  • Anonym (funderar hit och dit)
    Anonym (orolig) skrev 2016-04-05 10:34:27 följande:
    Vet inte hur mkt semester du har, men jag hade hellre tagit ut sem och mindre antal mamma dag är. De försvinner så fort ändå. Om du tänkt ta 8 v innan bf och sen går över2 så har du redan tagit ut 10 v... de kan kännas jobbigt och tex behöva sätta på förskola precis när den är 1 år istället för att vänta ngn månad till.. nu har ni kanske ändå en plan o inte tänker ta ut full tid o på så sätt ändå kunna vara hemma länge
    Jag har 25 semesterdagar. Jag går två månader innan bf pga att mina arbetsuppgifter är för tunga. De månaderna blir inte inräknade i mina mammadagar väl om jag inte fått det helt om bakfoten? Man får en annan ersättning för den tiden har jag för mig.
    Jag tror det kan vara bra att spara lite semester till sen eftersom endast de första 120 dagarna av föräldraledigheten är semesterlönegrundande.
    Vi har inte planerat riktigt hur mycket vi ska ta ut och så än. Det är så mycket nytt att ta in :)
  • Lilla Luna

Åh, jag vet inte alls hur jag ska göra med semestern i sommar. Jag ska utomlands snart och efter det har jag 22 semesterdagar kvar. Vill ju ha lite semester i sommar också men vet inte hur det blir då senare närmare bf... Jobbar i förskola på en småbarnsavdelning så kan ju bli en del tunga lyft emellanåt... Ska snart berätta för chefen och sen rådfråga om semestern och om när jag bör sluta jobba.

Mår jättebra nu och hoppas det är så hela grav.

Det tråkiga med att få barn sent på året är att det är svårare att få plats på den förskola man önskar. Allt med inskolning och sånt kan bli rörigt. Jag vill av koll på allt så får väl spåna på hur vi löser det. Jobba 50% kanske så kan sambon jobba sina 50% (han har en så låg tjänst) så spar jag kanske på mammaledigheten så vi kan vänta med inskolning tills bebis är 1,5 år.

• Eili
    Ggrahnen skrev 2016-04-04 23:09:28 följande:
    Haha ja det är rätt lätt tydligen!

Är 28 och bor i Uppsala, själv?
    Jag är 29 och bor i Kungälv utanför Göteborg :)
    Min mamma bor faktiskt i Uppsala :)
  • Anonym (orolig)
    Anonym (funderar hit och dit) skrev 2016-04-05 12:01:27 följande:

Jag har 25 semesterdagar. Jag går två månader innan bf pga att mina arbetsuppgifter är för tunga. De månaderna blir inte inräknade i mina mammadagar väl om jag inte fått det helt om bakfoten? Man får en annan ersättning för den tiden har jag för mig.

Jag tror det kan vara bra att spara lite semester till sen eftersom endast de första 120 dagarna av föräldraledigheten är semesterlönegrundande.

Vi har inte planerat riktigt hur mycket vi ska ta ut och så än. Det är så mycket nytt att ta in :)

Nej du har full koll.. tror dock det heter typ graviditetspeng eller nått sånt.. då hade jag nog sparat lite på min semester tills sen
  • Anonym (orolig)
    Lilla Luna skrev 2016-04-05 12:35:03 följande:

Åh, jag vet inte alls hur jag ska göra med semestern i sommar. Jag ska utomlands snart och efter det har jag 22 semesterdagar kvar. Vill ju ha lite semester i sommar också men vet inte hur det blir då senare närmare bf... Jobbar i förskola på en småbarnsavdelning så kan ju bli en del tunga lyft emellanåt... Ska snart berätta för chefen och sen rådfråga om semestern och om när jag bör sluta jobba.

Mår jättebra nu och hoppas det är så hela grav.

Det tråkiga med att få barn sent på året är att det är svårare att få plats på den förskola man önskar. Allt med inskolning och sånt kan bli rörigt. Jag vill av koll på allt så får väl spåna på hur vi löser det. Jobba 50% kanske så kan sambon jobba sina 50% (han har en så låg tjänst) så spar jag kanske på mammaledigheten så vi kan vänta med inskolning tills bebis är 1,5 år.

Här där jag bor så är det ytterst få förskolor som bara har inskolning vid "terminstart". De flesta kan man börja på när som. Troligtvis kommer vårt barn gå hos dagbarnvårdare de första åren. Gjorde så med min dotter, hon börja där när hon var ett o sen på förskola när hon var 5. Nu var det mest för vi flytta till annat område, o ville hon skulle gå i den "by skolan" . Hade hon fortsatt hos dagbarnvårdaren så hade hon fått börja på en annan skola. Inte så långt ifrån men inte red cykel avstånd från oss
  • Ggrahnen
    Anonym (orolig) skrev 2016-04-05 10:30:25 följande:

Tänk på att man måste ha anställning fram till beräknad födelse, annars kan det bli strul med SGI. Min ena anställning går ut i juli, ska försöka få det förlängt så ja kan ta ut komp o sem aug plus lite i sept. Och sen försöka få heltid på min andra tjänst i ca 1-1,5 månad.

Jo, fick den varningen av min svägerska. Min chef är bm och jobbar inom vård så de är alla förstående. Med tur förlänger de tjänsten. Annars blir det arbetsförmedlingen sista månaden..

Du verkar ha bra koll! Jag känner att jag har noll koll!!
  • 8airam8

KUB imorgon. Ultraljudet, alltså. Just nu nojar jag för att de inte kommer att kunna se så mycket för att jag har för mycket fett ivägen. Det skulle vara väldigt pinsamt att ligga där och inte få något resultat för att det liksom är tjockt där. Har minne från RUL med sonen för drygt sju år sedan när barnmorskan mumlade om att bukväggen var tjock och att det var svårt att se. Nu väger vad mindre än vad jag gjorde den gången, ungefär lika mycket som jag gjorde med dottern. Och då var RUL inga bekymmer, men sådant sätter sig hårt hos mig. Kan någon komma med glada tillrop?

Svar på tråden BF Oktober 2016