• Leonel

Gällande brors dotter

Hej allihopa.

Det är så mycket som hänt men det sista som hände idag var att brors dotter fått löss och skolan ringer idiot mamman som säger som vanligt att hon får vänta tills hon kommer hem. Jag som är faster går och köper lusmedel och ber henne överföra mina pengar. Trots allt inte mina barn det gäller. Som vanligt får barnet höra din farmor får betala. Hon får hela barnbidraget och underhåll och barnet bor nästan bara hos farmorn. Pappan är sjuk och anses dom olämplig. Men kan farmor få bidragen delade eller anmäla mamman varje gång hon gör så? Varför gör soc inget mot mamman? Reser jorden runt o skickar barnet hos min mamma. Jag sitter här o ryker...

• Svar på tråden Gällande brors dotter
  • Brumma
    Leonel skrev 2016-01-27 13:15:51 följande:

Ja om mina föräldrar fick hela vårdnaden så skulle mamman störa dem hela tiden och vilja ha tillbaka vårdnaden. Henne orkar min mamma inte med och barnet kommer vilja gå till mamma för hon ör den biologiska, jag vet inte men det är så sorgligt att man skaffar barn och sköter inte mkt..

.

Vårdnad, boende och umgänge har ju nu inget med varandra att göra. Så oavsett vem som skulle få vårdnaden så har barnet umgängesrätt med sin mamma. Så hon skulle liksom inte försvinna ur era liv...

Din bror sköter ju ännu mindre än mamman...
  • Monkii
    Leonel skrev 2016-01-27 14:04:35 följande:
    Ja men det förstår vi också att hon ska träffa mamman fast det kommet inte bli större förändring
    Om barnet skulle bo hos sin farmor skulle ju farmor bli tvungen att se till så att flickans mamma får umgänge med dottern dvs de skulle behöva ha kontakt ganska ofta och säkert träffas ganska ofta. Med tanke på att din mamma verkar vilja att den jobbiga mamman bara försvinner så är det nog mer lämpligt med ett fosterhem där man inte har agg mot mamman och där man har orken att dels sköta barnet och dels hantera kontakten och umgänget med mamman. 
  • vindruvan
    Leonel skrev 2016-01-26 22:12:14 följande:

[quote=76272338][quote-nick]vindruvan skrev 2016-01-26 20:34:25 följande:[/quote-nick]

Vad ska dom se i hennes pass?

Ja, det är det jag menar, ni i pappans familj orkar inte strida om det, då får ni väl tyvärr acceptera att det är såhär. Det handlar ju om barnet, då ger man inte upp. Men det är min åsikt. Jag hoppas att flickan kommer till ett bra hem i alla fall.

[/quo

Vilka perioder hon rest utan sitt barn. Dvs lämnat henne hos mina föräldrar. Som bevis på att hon åkt ensam till olika länder då barnet var kvar här. Håller fullständigt med om att min mamma borde suttit framför polishuset och soc men eftersom hon samtidigt är rädd att förlora flickan som haft det svårt ända sedan föräldrarna separerades så vågar hon väl inte det.

Jag kanske är korkad här men hur ska dom se i hennes pass när/vart hon har rest utan barn??
  • vindruvan
    Leonel skrev 2016-01-26 22:49:49 följande:

Mamma är mest rädd för att soc ska placera henne hos ngn annan och ingen får träffa barnet. Försöker förklara för min mamma att så komemr det ej bli. Vi andra i familjen blir också trötta av att se flickan göra som hon vill dvs kommer och går när hennes mamma vill. Så tröttsamt. Vi skulle säkert få flickan men det är också en tidsfråga och när min mamma många ggr säger, nej jag pallar inte anmäla varje gång mamman lämnar henne här då hon egentligen inte borde vara här. Jag är bara så trött på allt detta, att min mamma inte anmält mamman varje gång hon gjort såhär, min mamma vill samtidigt att flickan ska växa upp med sin mamma så hon får mamma kärlek och ingen brist i det. Också feltänkt.... Tack för din tid men snart kommer nog flickan själv få välja då hon är såpass gammal som ca 12...

Att hon själv får välja vid 12 års ålder gäller dessvärre inte och hon har ju inget att välja på då hon har en vårdnadshavare och det är biologiska mamman. Den "regeln" är gammal med åldern och då gällde det mer att få vara delaktig i val av boende med separerade föräldrar som har gemensam vårdnad.

Fick jag veta av jurister och familjerätten för ca 3 år sedan.
  • Leonel
    vindruvan skrev 2016-01-27 19:03:19 följande:
    Jag kanske är korkad här men hur ska dom se i hennes pass när/vart hon har rest utan barn??
    Jämför man mammas och barnets pass så är det ju som så att flickan inte åkt dem datumen som mamman åkt. Förstår du nu :)?
  • Brumma
    vindruvan skrev 2016-01-27 19:08:08 följande:

Att hon själv får välja vid 12 års ålder gäller dessvärre inte och hon har ju inget att välja på då hon har en vårdnadshavare och det är biologiska mamman. Den "regeln" är gammal med åldern och då gällde det mer att få vara delaktig i val av boende med separerade föräldrar som har gemensam vårdnad.

Fick jag veta av jurister och familjerätten för ca 3 år sedan.

Faktum är att det aldrig funnits ngn sådan regel så vad de sagt till dig känns lite oseriöst..

Däremot fanns det tidigare en lag gällande verkställighet. Vilket innebar att polisen inte hämtade en person över 12 år mot personens vilja för att upprätthålla en dom pm bpende/umgänge. Ngn annan tolvårsgräns har aldrig funnits.

Numera står det i lagen att barnets vilja skall tas hänsyn till beroende på barnets mognad och barnets bästa.
  • vindruvan
    Leonel skrev 2016-01-27 19:46:04 följande:
    Jämför man mammas och barnets pass så är det ju som så att flickan inte åkt dem datumen som mamman åkt. Förstår du nu :)?
    Det jag inte förstår är varför dom ska behöva ha passen för att kolla det, det går ju på personnummer för det stämplas ju inte i passen numera... Biljetter bokas i personnummer och namn, inte något nummer som finns i var och ens pass.
  • vindruvan
    Brumma skrev 2016-01-27 19:55:21 följande:
    Faktum är att det aldrig funnits ngn sådan regel så vad de sagt till dig känns lite oseriöst..

Däremot fanns det tidigare en lag gällande verkställighet. Vilket innebar att polisen inte hämtade en person över 12 år mot personens vilja för att upprätthålla en dom pm bpende/umgänge. Ngn annan tolvårsgräns har aldrig funnits.

Numera står det i lagen att barnets vilja skall tas hänsyn till beroende på barnets mognad och barnets bästa.

Nej, någon "regel/lag" har det inte funnits men tidigare så nämnde man 12 år som en gräns då man ansåg att i den åldern ska man ha något att säga till om (det sades när min bror var i en vårdnadstvist för ca 18 år sedan). Numera är det inte en ålder man går på utan mognad som du själv skriver. 

Det jag ville få fram här var att 12 år är ingen gräns längre. 

• SoulsWillRise

Nu blir jag tvungen att ifrågasätta lite då jag inte riktigt hänger med. Din mamma tycker alltså egentligen att det flickan behöver mest är mamma kärlek? Då kan väl egentligen inte mamman brista så mycket i sin omsorg vad gäller flickan? Annars hade väl din mamma tyckt tvärtom, att hon kan ge flickan det hon behöver mer och att flickan har det bättre hos henne? Hon kan väl ändå inte tro att kärleken kommer snart om hon inte haft känslor för sitt barn tidigare?

• Monkii
    Leonel skrev 2016-01-27 19:46:04 följande:

Har soc sagt till dig att de har behörighet att kolla mammans pass? Låter förövrigt inte som att det bevisar att mamman bara stuckit.
Svar på tråden Gällande brors dotter