• Leonel

Gällande brors dotter

Hej allihopa.

Det är så mycket som hänt men det sista som hände idag var att brors dotter fått löss och skolan ringer idiot mamman som säger som vanligt att hon får vänta tills hon kommer hem. Jag som är faster går och köper lusmedel och ber henne överföra mina pengar. Trots allt inte mina barn det gäller. Som vanligt får barnet höra din farmor får betala. Hon får hela barnbidraget och underhåll och barnet bor nästan bara hos farmorn. Pappan är sjuk och anses dom olämplig. Men kan farmor få bidragen delade eller anmäla mamman varje gång hon gör så? Varför gör soc inget mot mamman? Reser jorden runt o skickar barnet hos min mamma. Jag sitter här o ryker...

• Svar på tråden Gällande brors dotter
  • Leonel
    Litet My skrev 2016-01-23 16:49:15 följande:

Ett skolbarn går alldeles utmärkt att säga till att inte byta mössa eller sitta huvud mot huvud med klasskompisarna ett par timmar. Det är liksom inte så att lössen flyger runt.

Ja men om barnet gråter hysteriskt och mamman egentligen kunnat hämta henne men vägrat?? Snälla, vilken mamma skulle inte gått till skolan och hämtat, eller ber ngn göra d?
  • Leonel
    vindruvan skrev 2016-01-23 15:43:36 följande:

Vad handlar din tråd om ts, ifall löss är akut eller ifall farmor kan få ekonomiskt stöd?

Nej löss är inte akut, jag blev uppringd en gång från skolsköterskan som direkt sa "kom inte och hämta, fixa det när du har jobbat klart".

Ja om farmor vänder sig till socialförvaltningen för att få hjälp kommer hon att få svar därifrån, dom kan nog vilja höra om hur barnet har det i sin vardag. Det borde bli någon slags utredning då.

Det här handlar om ett barn som fått löss och mamman kunnat hämta men som vanligt skiter fullständigt i barnet. Barnets pengar och adress är hos sin mor o därför ska mamman göra allt. Ensamvårdnad också. Ja tråden handlar om löss och hur soc tänker eftersom det är 100ggr mamman gjort fel men ändå får barnet bo hos mamman. Lämnar man ett barn utanför farmors hus utan att fråga om det är ok att bara åka till tex danmark så är det vad mamman gjort. Åker till stockholm utan att ringa o meddela farmor, tänk om farmor inte vill ta henne, tänk om farmor inte är hemma. Ja mamman är bara ute efter pengar och kärlek, knulla, festa ja listan kan bli längre.
  • Leonel
    Spartacus skrev 2016-01-23 16:46:11 följande:

TACK för att ni låter era barn vara kvar m löss. Föräldrar som er har kostar min familj ca 2000 kr i lusbehandling november månad...

Önskar folk skaffade sig större kunskap om löss! Det är för det första jobbigt att vara på skola/frita om det kliar i hårbotten.

Sen vill man inte att andra barn ska tycka att man är äcklig så lärarna bör ju vara diskreta och resonera m föräldrarna.

Oavsett behandling och synliga rörliga löss ska man återbehandla alla gånger och dessutom kamma morgon kväll under veckorna lössen går på skolan. Ägg och larver sitter kvar.

Liocin biter inte på alla löss. Resistenta löss kräver den dyrare behandlingen och med flera barn+vuxna så blir det en riktigt dyr historia!

Har vid löss hämtat barnen och behandlat direkt. Om det inte hjälper x2 och hemma för avlusning kommande dag.

Tack för svar. Även om det är folk som skriver här att barnet ska vänta tills föräldern kommer från jobb så håller jag inte med om detta. Det är f#n lika viktigt som magsjuka, fast jag antar att dessa som skeiver här att barnet kan hämtas senare är nog såna som lika gärna kan lämna barnen då dem har magsjuka!!!!
  • Litet My
    Leonel skrev 2016-01-23 16:59:36 följande:
    Ja men om barnet gråter hysteriskt och mamman egentligen kunnat hämta henne men vägrat?? Snälla, vilken mamma skulle inte gått till skolan och hämtat, eller ber ngn göra d?
    Om alla skyndat till skola och förskola så fort en unge helt oskadd grät skulle det vara ganska tomt på arbetsplatserna.
  • Litet My
    Leonel skrev 2016-01-23 17:14:53 följande:
    Tack för svar. Även om det är folk som skriver här att barnet ska vänta tills föräldern kommer från jobb så håller jag inte med om detta. Det är f#n lika viktigt som magsjuka, fast jag antar att dessa som skeiver här att barnet kan hämtas senare är nog såna som lika gärna kan lämna barnen då dem har magsjuka!!!!
    Skulle aldrig låta ett barn med magsjuka eller feber vara kvar i skolan, löss är något helt annat. De flesta förstår den skillnaden.
  • Monkii
    Leonel skrev 2016-01-23 17:11:41 följande:

Det här handlar om ett barn som fått löss och mamman kunnat hämta men som vanligt skiter fullständigt i barnet. Barnets pengar och adress är hos sin mor o därför ska mamman göra allt. Ensamvårdnad också. Ja tråden handlar om löss och hur soc tänker eftersom det är 100ggr mamman gjort fel men ändå får barnet bo hos mamman. Lämnar man ett barn utanför farmors hus utan att fråga om det är ok att bara åka till tex danmark så är det vad mamman gjort. Åker till stockholm utan att ringa o meddela farmor, tänk om farmor inte vill ta henne, tänk om farmor inte är hemma. Ja mamman är bara ute efter pengar och kärlek, knulla, festa ja listan kan bli längre.

Hon släpper bara av barnet utanför huset utan att veta att ngn är hemma menar du? Hur gammalt är barnet och vad hände när ingen var hemma?
  • vindruvan
    Leonel skrev 2016-01-23 17:11:41 följande:

Anmält henne? Gör det igen om det behövs.

Tråden är spretig med många olika ämnen.

Kontakta socialförvaltningen och gör en ordentlig anmälan mot mamman, polisanmäl henne för vanvård om ni måste.
  • vindruvan
    Leonel skrev 2016-01-23 17:14:53 följande:

Haha, ja för löss är ju likvärdigt med magsjuka...

Nej jag är alltid hemma minst 48 timmar som sig bör efter magsjuka men som i mitt fall när skolsköterskan stoppar mig och säger att "nej nej, hämta efter jobbet som planerat, det här är inte akut" - då går jag på det.
  • Leonel
    Monkii skrev 2016-01-23 19:35:03 följande:

Hon släpper bara av barnet utanför huset utan att veta att ngn är hemma menar du? Hur gammalt är barnet och vad hände när ingen var hemma?

Ja, regn ute och kl var bara 08, hur kan soc vara så bra? Soc är ingenting, inget i mina ögon. Tänk så Var farmor inte vara hemma?? Sen om det var ok för farmor att ta emot eller inte, farmor kanske inte ville ta hand om barnet hela jullovet? Barnet är 10 år
  • Leonel
    vindruvan skrev 2016-01-23 19:38:34 följande:

Anmält henne? Gör det igen om det behövs.

Tråden är spretig med många olika ämnen.

Kontakta socialförvaltningen och gör en ordentlig anmälan mot mamman, polisanmäl henne för vanvård om ni måste.

Det är så mycket ont hon gjort så jag känner sj att det blivit en spretig tråd. Vi har redan gjort anmälan flera ggr, hennes pass är ju som bevis på att vi inte ljuger. Vi är trötta på henne, nu är barnet hos mina föräldrar igen. Soc gör inte ngt..
Svar på tråden Gällande brors dotter