• Leonel

Gällande brors dotter

Hej allihopa.

Det är så mycket som hänt men det sista som hände idag var att brors dotter fått löss och skolan ringer idiot mamman som säger som vanligt att hon får vänta tills hon kommer hem. Jag som är faster går och köper lusmedel och ber henne överföra mina pengar. Trots allt inte mina barn det gäller. Som vanligt får barnet höra din farmor får betala. Hon får hela barnbidraget och underhåll och barnet bor nästan bara hos farmorn. Pappan är sjuk och anses dom olämplig. Men kan farmor få bidragen delade eller anmäla mamman varje gång hon gör så? Varför gör soc inget mot mamman? Reser jorden runt o skickar barnet hos min mamma. Jag sitter här o ryker...

• Svar på tråden Gällande brors dotter
  • Litet My
    Leonel skrev 2016-01-23 09:45:29 följande:

Nej jag ljuger inte. Såhär gick det till, när skolan ringde mamman och mamman sa att hon skulle hämta henne efter hon slutat jobbet så börjar dottern ringa till min mamma istället. Förstår du nu?

Så storgråter hon och säger att hon är äcklig och fröken sett löss i hennes hår. Så då kunde min mamma inte säga stanna. Stackars barn!!!!!!!!

Fast löss är fortfarande ingen anledning att rusa från jobbet och hämta. Så ser inte hur mamman gjort fel i detta.
  • Leonel

Snälla någib, om barnet gråter i skolanoch mamman skiter i att hämta henne så förtår jag inte mig på er heller som kan tycka detta är ok.....

• vindruvan

Vad handlar din tråd om ts, ifall löss är akut eller ifall farmor kan få ekonomiskt stöd?

Nej löss är inte akut, jag blev uppringd en gång från skolsköterskan som direkt sa "kom inte och hämta, fixa det när du har jobbat klart".

Ja om farmor vänder sig till socialförvaltningen för att få hjälp kommer hon att få svar därifrån, dom kan nog vilja höra om hur barnet har det i sin vardag. Det borde bli någon slags utredning då.

• Oklok

Kanske ska din mamma lära sig att säga nej till barnet?

• Alexandrakaminski
    Lena skrev 2016-01-22 12:13:28 följande:

Jag skulle inte hämta mitt barn om det har löss. Antingen får det handlas när det kommer hem eller av barnvakten.

Ursäkta?! Ifall mitt barn skulle få löss skulle jag hämta det på en gång! Utan tvekan. Varför ska alla andra barn bli smittade? Hur tänker du nu? Löss är äckligt!
  • Alexandrakaminski
    Emmabo skrev 2016-01-23 13:43:41 följande:

Fast känns inte som en akut anledning att åka från sitt jobb direkt.

Det är en akut anledning. Jag tror inte att dom andra barnen/föräldrarna uppskattar att deras barn oxå ska bli smittade! Sånt är äckligt
  • Brumma

När jag arbetade p förskola och vi upptäckte löss ringde vi föräldrarna och bad dem komma så fort som möjligt.

Om barnen är kvar sprider sig lössen.

Barnen behöver behandlas innan de kommer tillbaka till barngruppen.

• Alexandrakaminski
    Brumma skrev 2016-01-23 16:04:47 följande:

När jag arbetade p förskola och vi upptäckte löss ringde vi föräldrarna och bad dem komma så fort som möjligt.

Om barnen är kvar sprider sig lössen.

Barnen behöver behandlas innan de kommer tillbaka till barngruppen.

Det är så det ska vara!
  • Spartacus

TACK för att ni låter era barn vara kvar m löss. Föräldrar som er har kostar min familj ca 2000 kr i lusbehandling november månad...

Önskar folk skaffade sig större kunskap om löss! Det är för det första jobbigt att vara på skola/frita om det kliar i hårbotten.

Sen vill man inte att andra barn ska tycka att man är äcklig så lärarna bör ju vara diskreta och resonera m föräldrarna.

Oavsett behandling och synliga rörliga löss ska man återbehandla alla gånger och dessutom kamma morgon kväll under veckorna lössen går på skolan. Ägg och larver sitter kvar.

Liocin biter inte på alla löss. Resistenta löss kräver den dyrare behandlingen och med flera barn+vuxna så blir det en riktigt dyr historia!

Har vid löss hämtat barnen och behandlat direkt. Om det inte hjälper x2 och hemma för avlusning kommande dag.

• Litet My
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-23 15:56:28 följande:
    Det är en akut anledning. Jag tror inte att dom andra barnen/föräldrarna uppskattar att deras barn oxå ska bli smittade! Sånt är äckligt
    Ett skolbarn går alldeles utmärkt att säga till att inte byta mössa eller sitta huvud mot huvud med klasskompisarna ett par timmar. Det är liksom inte så att lössen flyger runt.
Svar på tråden Gällande brors dotter