• Leonel

Gällande brors dotter

Hej allihopa.

Det är så mycket som hänt men det sista som hände idag var att brors dotter fått löss och skolan ringer idiot mamman som säger som vanligt att hon får vänta tills hon kommer hem. Jag som är faster går och köper lusmedel och ber henne överföra mina pengar. Trots allt inte mina barn det gäller. Som vanligt får barnet höra din farmor får betala. Hon får hela barnbidraget och underhåll och barnet bor nästan bara hos farmorn. Pappan är sjuk och anses dom olämplig. Men kan farmor få bidragen delade eller anmäla mamman varje gång hon gör så? Varför gör soc inget mot mamman? Reser jorden runt o skickar barnet hos min mamma. Jag sitter här o ryker...

• Svar på tråden Gällande brors dotter
  • Leonel
    Monkii skrev 2016-01-27 09:16:32 följande:

Hur ska din mamma kunna ha vårdnaden om barnet om hon inte ens orkar ringa soc? Att allt inte står rätt till med barnets mamma är ju uppenbart med tanke på det du sagt om din bror. Att din bror som har div diagnoser och inte ens kan ta hand om sig själv satt ett barn till världen med en välanpassad kvinna verkar högst osannolikt. Vad hände med din bror när de separerade eftersom han inte längre kan bo själv?

Han bor i ett hem med boendestöd, han är ej lämplig. Likadan var hans föredetta. Eftersom varje gång min mamma anmält nya saker som händer så har det ej skett ngn förändring. Nu accepterar hpn läget då flickan inte har ngnstans att ta vägen. Mamman är bara intresserad av barnbidrag och underhåll. Eftersom min bror är sjuk så är det alltid sjuka han hittar som partner.
  • Monkii
    Leonel skrev 2016-01-27 09:27:53 följande:

Han bor i ett hem med boendestöd, han är ej lämplig. Likadan var hans föredetta. Eftersom varje gång min mamma anmält nya saker som händer så har det ej skett ngn förändring. Nu accepterar hpn läget då flickan inte har ngnstans att ta vägen. Mamman är bara intresserad av barnbidrag och underhåll. Eftersom min bror är sjuk så är det alltid sjuka han hittar som partner.

Jag tycker det låter som att mamman behöver hjälp, inte bli av med vårdnaden. Du och din mamma tycks ha åsikten att barnet ska bo hos farmor för att ni är trötta på mamman.
  • Leonel
    SoulsWillRise skrev 2016-01-27 09:26:19 följande:

Jag förstår det faktiskt, du har egna barn och måste orka med dom. Det enda jag kan råda dig till är att ni fortsätter att ringa. Se till att ha allting dokumenterat för annars ser det ut som om ni ser vad som händer med flickan men ni gör ingenting för att hjälpa henne. Vet inte om du svarade på min fråga så jag ställer den igen. Orkar du ta fighten och ringa till soc? Vad säger skolan? Sen måste din mamma lära sig att säga nej!! Antingen får det här fortsätta som det gör eller så slår hon näven i bordet och säger att nu jävlar i helvetet får det vara nog. Hon får barnbidrag och underhållsbidrag, då kan hon banne mig handla själv allt som flickan behöver. Men varför ska hon gör det för om hon märker att hon inte behöver? Hon kanske tror att farmor VILL köpa allt till flickan? Jag tänker om din mamma är konflikträdd kanske flickans mamma inte ens vet om hur illa hon tycker det är att hon ska behöva handla allt. Kommunikation är a och o. Det ska inte behövas påpeka att flickan behöver mat eller kläder, men om ni bara låter det fortgå är det ju inte så lätt att göra en förändring. Ni måste börja visa hur jäkla förbannade ni är över situationen. Och ni måste förändra den nu. Annars är det tyvärr såhär det kommer att se ut. Det är bara att acceptera.

Hur är det med dig själv, vågar du konfrontera mamman? Har du nån gång gjort det och hur länge har det här pågått?

Jag har mina egna barn som jag måste orka med. Min egen familj och ja allt som handlar om oss. Jag har ringt och skällt ut mamman men tyvärr fått höra att hon har rätt. Hur kan man tycka att man har rätt? Går ej att diskutera. Soc o skolan har samarbetat men inget har hänt när det gäller barnmisshandeln. Hon har mycket lögn i bagaget, alla tror väl på henne. Vi orkar inte med den sjuka mamman, men som det ser ut så gillar vi bara läget. När barnet är sjuk så ringer hon sin mamma frpn skolan, mamma jag är sjuk, åk hem och var hemma själv. Har barnet jätte hög feber så är det inte allvarligt enligt mamman. Nej jag förstår inte hur min mamma orkar... Hon ska bannemej handla allt. Vissa ggr gör hon, andra ggr inte. Säger till flickan att gå och farmor kan köpa tex födelsedagspresent som hon ska ha med sig till kompisens kalas. Vi orkar inte med mamman.
  • Leonel
    SoulsWillRise skrev 2016-01-27 09:26:19 följande:

Jag förstår det faktiskt, du har egna barn och måste orka med dom. Det enda jag kan råda dig till är att ni fortsätter att ringa. Se till att ha allting dokumenterat för annars ser det ut som om ni ser vad som händer med flickan men ni gör ingenting för att hjälpa henne. Vet inte om du svarade på min fråga så jag ställer den igen. Orkar du ta fighten och ringa till soc? Vad säger skolan? Sen måste din mamma lära sig att säga nej!! Antingen får det här fortsätta som det gör eller så slår hon näven i bordet och säger att nu jävlar i helvetet får det vara nog. Hon får barnbidrag och underhållsbidrag, då kan hon banne mig handla själv allt som flickan behöver. Men varför ska hon gör det för om hon märker att hon inte behöver? Hon kanske tror att farmor VILL köpa allt till flickan? Jag tänker om din mamma är konflikträdd kanske flickans mamma inte ens vet om hur illa hon tycker det är att hon ska behöva handla allt. Kommunikation är a och o. Det ska inte behövas påpeka att flickan behöver mat eller kläder, men om ni bara låter det fortgå är det ju inte så lätt att göra en förändring. Ni måste börja visa hur jäkla förbannade ni är över situationen. Och ni måste förändra den nu. Annars är det tyvärr såhär det kommer att se ut. Det är bara att acceptera.

Hur är det med dig själv, vågar du konfrontera mamman? Har du nån gång gjort det och hur länge har det här pågått?

Jag har mina egna barn som jag måste orka med. Min egen familj och ja allt som handlar om oss. Jag har ringt och skällt ut mamman men tyvärr fått höra att hon har rätt. Hur kan man tycka att man har rätt? Går ej att diskutera. Soc o skolan har samarbetat men inget har hänt när det gäller barnmisshandeln. Hon har mycket lögn i bagaget, alla tror väl på henne. Vi orkar inte med den sjuka mamman, men som det ser ut så gillar vi bara läget. När barnet är sjuk så ringer hon sin mamma frpn skolan, mamma jag är sjuk, åk hem och var hemma själv. Har barnet jätte hög feber så är det inte allvarligt enligt mamman. Nej jag förstår inte hur min mamma orkar... Hon ska bannemej handla allt. Vissa ggr gör hon, andra ggr inte. Säger till flickan att gå och farmor kan köpa tex födelsedagspresent som hon ska ha med sig till kompisens kalas. Vi orkar inte med mamman.
  • Monkii
    Leonel skrev 2016-01-27 09:48:44 följande:
    Hon är ju sjuk säger du, då måste ni börja agera som att hon är sjuk och inte förvänta er att hon ska börja bete sig friskt plötsligt.
  • SoulsWillRise
    Monkii skrev 2016-01-27 11:21:15 följande:

Hon är ju sjuk säger du, då måste ni börja agera som att hon är sjuk och inte förvänta er att hon ska börja bete sig friskt plötsligt.

Och definitivt Inte dansa efter hennes pipa!!! Vadå farmor kan köpa födelsedagspresent? Går hon med på det också eller ifrågasätter hon? Sluta dadda med henne! Vägra göra sånt ni inte orkar eller vill.
  • Monkii
    Ni orkar inte med mamman det förstår man, men om nu din mamma skulle få vårdnaden om sitt barnbarn hur ska ni orka då? Mamman kommer inte försvinna ur dotterns liv. Jag tror inte att det är en bra lösning att lägga mer ansvar på din mamma, hon klarar ju inte ens av som det är nu. Det är mamman som behöver få hjälp att ta hand om sitt barn och varken du eller din mamma kan ge det. Det finns många ensamstående och det är tyvärr inte alls ovanligt att man inte orkar eller kan hantera situationen med egna sociala problem och barnens uppfostran på det. Vad har mamman för diagnoser?
  • SoulsWillRise

Hur många gånger har ni anmält och vilka har anmält? Hur många är ni på farmors sida av familjen? Hur kan soc tro så blint på mamman men inte på er? Flickan är 10 år, hon har säkerligen träffat handläggaren från barngruppen om det funnits en utredning? Handläggaren brukar vilja göra hembesök och träffa barnen tillsammans med föräldrarna. Har flickan fått göra det och har hon själv berättat hur hennes liv ser ut? Jag tycker inte riktigt att historien stämmer nånstans. Hon lämnar flickan utanför sin farmor och drar utomlands? Och ni bara accepterar det och låter henne fortsätta? Varför i hela friden då??? :( Varför ger ni upp när flickan behöver er hjälp som mest? Hon är bara 10 år och behöver ert stöd mest av allt. När hon inte orkar mer måste ni vara starka. Jag kan inte förstå hur soc tänker som litar blint på mamman men er misstror hon till max. Hur kan det komma sig?
  • SoulsWillRise

Har ni en öppen dialog med skolan? Har ni suttit ner tillsammans med skolan och lyssnat på vad dom anser om situationen? Hur fungerar flickan i skolan? Har hon hög frånvaro? Kommer hon i tid till skolan? Ledsen för alla frågor. Jag hoppas du orkar svara.

Kan du tänka dig att ringa soc igen? Jag känner mig jätte tjatig angående det här med soc men jag tycker det är käpprätt åt helvete att det ska behöva gå till såhär om allting verkligen stämmer.

• Leonel
    Monkii skrev 2016-01-27 11:21:15 följande:

Jag undrar vad mamman skulle göra om mina föräldrar skulle ta vårdnaden? Tror inte saker o ting skulle bli bättre, även hennes släkt ser henne som ett problem och säger att mina föräldrar ska ta vårdnaden. Min mamma säger alltid gud ska straffa mamman och barnet är hon rädd att förlora om soc får höra allt. Min mamma är glad dem gånger då mamman har flickan, vill inte vara taskig och ta bort barnet ifrån sin mor heller. Detta är jobbigt.
Svar på tråden Gällande brors dotter