• Leonel

Gällande brors dotter

Hej allihopa.

Det är så mycket som hänt men det sista som hände idag var att brors dotter fått löss och skolan ringer idiot mamman som säger som vanligt att hon får vänta tills hon kommer hem. Jag som är faster går och köper lusmedel och ber henne överföra mina pengar. Trots allt inte mina barn det gäller. Som vanligt får barnet höra din farmor får betala. Hon får hela barnbidraget och underhåll och barnet bor nästan bara hos farmorn. Pappan är sjuk och anses dom olämplig. Men kan farmor få bidragen delade eller anmäla mamman varje gång hon gör så? Varför gör soc inget mot mamman? Reser jorden runt o skickar barnet hos min mamma. Jag sitter här o ryker...

• Svar på tråden Gällande brors dotter
  • Leonel

[quote=76272338][quote-nick]vindruvan skrev 2016-01-26 20:34:25 följande:[/quote-nick]

Vad ska dom se i hennes pass?

Ja, det är det jag menar, ni i pappans familj orkar inte strida om det, då får ni väl tyvärr acceptera att det är såhär. Det handlar ju om barnet, då ger man inte upp. Men det är min åsikt. Jag hoppas att flickan kommer till ett bra hem i alla fall.

[/quo

Vilka perioder hon rest utan sitt barn. Dvs lämnat henne hos mina föräldrar. Som bevis på att hon åkt ensam till olika länder då barnet var kvar här. Håller fullständigt med om att min mamma borde suttit framför polishuset och soc men eftersom hon samtidigt är rädd att förlora flickan som haft det svårt ända sedan föräldrarna separerades så vågar hon väl inte det.

• Leonel
    Monkii skrev 2016-01-26 21:57:45 följande:

Varför erbjuder inte du och din mamma att ta hand om barnet några dagar så att hon får hjälp och avlastning, din mamma vill ju barnbarnet his sig men inte utan förvarning som jag förstår det.

Inte lätt att samarbeta med den där mamman, hon måste vara ett skämt. Skulle aldrig göra så mot mina barn. Flickan är ändå hos mina föräldrar nästan varje dag... Det känns som att min mamma också vill vara fri. Hon hade trots allt gjort färdigt med sina egna. Det är verkligen inte lätt
  • SoulsWillRise
    Leonel skrev 2016-01-26 22:07:13 följande:

Mamman är inte ensam, hon har många runtomkring sig. Eftersom min mamma är rädd för att soc ska omhänderta barnet vågar hon inte göra fler anmälningar. Tycker att hon gör fel. Mamman till flickan har ju ensamvårdnad och då ska barnet enligt schema komma varannan helg till sin papa och farföräldrar. Det har mamman aldrig följt. Det är just därför som vi kokar här. Ok hon var inte ensam när hon gjorde barnet men hon borde tänka på sitt barn men hon skiter totalt i henne.

Det låter som ni är medberoende på nåt vis. Ni hjälper verkligen inte mamman genom att låta henne köra över er totalt. Hon vet väl att hon alltid kan lämna flickan hos farmor då farmor aldrig säger ifrån. Hon utnyttjar er "feghet" till max. Ni måste stå på er för allas skull. Jag förstår inte riktigt hur du menar när du säger att din mamma är rädd för att flickan ska bli omhändertagen. Det vore väl egentligen det bästa med tanke på flickans situation. Dessutom tror jag inte flickan kommer hamna hos en annan familj då ni antagligen kommer ses som dom bästa vårdnadshavarna. Förutsatt att ni själva är felfria som det låter på vissa ställen i tråden. Men jag börjar känna att även farmor kan sitta på vissa saker som gör henne så motvillig till att fortsätta ringa. Det verkar som din mamma döljer nånting. Annars hade man inte varit rädd för att fortsätta ringa. För flickans skull.

Ännu en gång. Jag beklagar verkligen situationen.
  • Leonel
    SoulsWillRise skrev 2016-01-26 22:30:19 följande:

Det låter som ni är medberoende på nåt vis. Ni hjälper verkligen inte mamman genom att låta henne köra över er totalt. Hon vet väl att hon alltid kan lämna flickan hos farmor då farmor aldrig säger ifrån. Hon utnyttjar er "feghet" till max. Ni måste stå på er för allas skull. Jag förstår inte riktigt hur du menar när du säger att din mamma är rädd för att flickan ska bli omhändertagen. Det vore väl egentligen det bästa med tanke på flickans situation. Dessutom tror jag inte flickan kommer hamna hos en annan familj då ni antagligen kommer ses som dom bästa vårdnadshavarna. Förutsatt att ni själva är felfria som det låter på vissa ställen i tråden. Men jag börjar känna att även farmor kan sitta på vissa saker som gör henne så motvillig till att fortsätta ringa. Det verkar som din mamma döljer nånting. Annars hade man inte varit rädd för att fortsätta ringa. För flickans skull.

Ännu en gång. Jag beklagar verkligen situationen.

Mamma är mest rädd för att soc ska placera henne hos ngn annan och ingen får träffa barnet. Försöker förklara för min mamma att så komemr det ej bli. Vi andra i familjen blir också trötta av att se flickan göra som hon vill dvs kommer och går när hennes mamma vill. Så tröttsamt. Vi skulle säkert få flickan men det är också en tidsfråga och när min mamma många ggr säger, nej jag pallar inte anmäla varje gång mamman lämnar henne här då hon egentligen inte borde vara här. Jag är bara så trött på allt detta, att min mamma inte anmält mamman varje gång hon gjort såhär, min mamma vill samtidigt att flickan ska växa upp med sin mamma så hon får mamma kärlek och ingen brist i det. Också feltänkt.... Tack för din tid men snart kommer nog flickan själv få välja då hon är såpass gammal som ca 12...
  • SoulsWillRise
    Leonel skrev 2016-01-26 22:49:49 följande:

Mamma är mest rädd för att soc ska placera henne hos ngn annan och ingen får träffa barnet. Försöker förklara för min mamma att så komemr det ej bli. Vi andra i familjen blir också trötta av att se flickan göra som hon vill dvs kommer och går när hennes mamma vill. Så tröttsamt. Vi skulle säkert få flickan men det är också en tidsfråga och när min mamma många ggr säger, nej jag pallar inte anmäla varje gång mamman lämnar henne här då hon egentligen inte borde vara här. Jag är bara så trött på allt detta, att min mamma inte anmält mamman varje gång hon gjort såhär, min mamma vill samtidigt att flickan ska växa upp med sin mamma så hon får mamma kärlek och ingen brist i det. Också feltänkt.... Tack för din tid men snart kommer nog flickan själv få välja då hon är såpass gammal som ca 12...

Jadu, knepigt läge :/ då vet jag tyvärr inte mer vad ni kan göra. Du som är faster till flickan, kan inte du anmäla? Din mamma borde få nåt slags stöd i allt detta så hon förstår att hon inte kommer förlora flickan om socialen beslutar för att omhänderta henne. Självklart kommer ni få träffa henne och jag är rätt övertygad om att ni kommer anses som mest lämpliga för det det. Ni behöver inte vara rädda för att förlora henne. Du hade egna barn va?

Försök att återigen anmäla mamman och försök övertyga din mamma att anmäla igen.

Och igen och igen och igen och igen och igen och igen och igen tills det verkligen händer nåt.

Skriv även ner allting på datorn eller för hand och lämna sen in till soc. Skicka mejl och beskriv hela situationen så ärligt som möjligt. Skolan, vad säger dom? Kan inte dom också hjälpa till med en anmälan?
  • SoulsWillRise

Sen tänker jag att det kan vara bra om det finns dokumenterat att ni faktiskt har kontaktat soc gällande oron kring flickan. Om det skulle bli en vårdnadstvist och dom frågar varför ni aldrig gjort en anmälan och det inte finns dokumenterat nånstans, det kan bli svårt att bevisa det då och risken finns att rätten helt ställer sig på mammans sida då hon har ensam vårdnad och eftersom det verkar som att flickan aldrig i princip träffar er. Ni kan inte komma då och säga att mamman är en värdelös förälder som inte bryr sig om sitt barn och att det alltid är ni som har flickan när mamman bestämmer sig för att sätta den sidan till. Jag tror inte ni kommer komma särskilt långt med attityden att ni inte orkade ringa mer för det hjälper ändå inte. Fortsätter ni att ringa och att allt blir dokumenterat ökar chanserna till er fördel. Alla gånger ni ställt upp och tagit flickan när mamman bara stuckit sin väg. Vet soc om det? Jag tycker det låter helt otroligt. Ingen frisk människa gör väl så mot nån annan och ingen frisk människa tar väl sån skit från nån annan? Jag hoppas inte det men jag kan ju ha fel också. Din mamma måste slå näven i bordet och bli lite förbannad istället.

• SoulsWillRise

Och jag förstår verkligen inte hur ni bara kan acceptera nåt sånt här från mammans sida? Jag hade aldrig tillåtit att en annan människa är så fruktansvärt respektlös mot mig. Jag hade skällt ut henne efter noter och lite till. Ifrågasatt så in i helvete mycket varför hon gör som hon gör. Och jag hade definitivt ringt soc och sett till att alla hade fått hjälp för det verkar ni behöva väldigt mycket. Din mamma måste ju nästan sitta hemma 24/7 om ni aldrig riktigt vet när flickan kommer? Så ska det verkligen inte behöva vara! Har ni ens konfronterat mamman nån gång? Eller är ni väldigt konflikträdd? Jag tänker fortfarande att din mamma kanske har nånting hon döljer och att det är därför hon inte vågar ringa soc.

• Leonel
    SoulsWillRise skrev 2016-01-27 07:48:03 följande:

Och jag förstår verkligen inte hur ni bara kan acceptera nåt sånt här från mammans sida? Jag hade aldrig tillåtit att en annan människa är så fruktansvärt respektlös mot mig. Jag hade skällt ut henne efter noter och lite till. Ifrågasatt så in i helvete mycket varför hon gör som hon gör. Och jag hade definitivt ringt soc och sett till att alla hade fått hjälp för det verkar ni behöva väldigt mycket. Din mamma måste ju nästan sitta hemma 24/7 om ni aldrig riktigt vet när flickan kommer? Så ska det verkligen inte behöva vara! Har ni ens konfronterat mamman nån gång? Eller är ni väldigt konflikträdd? Jag tänker fortfarande att din mamma kanske har nånting hon döljer och att det är därför hon inte vågar ringa soc.

Eftersom brorsan är sjuk och mina föräldrar kommer kanske som nr 2 när det gäller vårdnaden om barnet, mamma är bara rädd för att göra anmälan dåbarent faktiskt far illa. Vilken frisk lämnar sitt barn utan att höra om barnet kommit fram? Mamma är också konflikträdd och tackar ja till allt. Hon är rädd min mamma som sagt att barnet ska omhändertas när hon alla gånger tackat ja till allt och ställt upp för barnet. Flickan ser själv mamman sjuk, hon säger, faster jag fattar inte varför min mamma behandlar mig si o så, hon tänker bara på sig och sitt utseende. Jag har själv barn och tror inte jag skulle orka med fler. Sen är det barnbidrag och underhåll som mamman behåller henne för vi märker att allt köps av mina föräldrar. Min mamma säger att hon inte pallar med att göra mer anmälningar för d händer ändå inget...
  • Monkii

Hur ska din mamma kunna ha vårdnaden om barnet om hon inte ens orkar ringa soc? Att allt inte står rätt till med barnets mamma är ju uppenbart med tanke på det du sagt om din bror. Att din bror som har div diagnoser och inte ens kan ta hand om sig själv satt ett barn till världen med en välanpassad kvinna verkar högst osannolikt. Vad hände med din bror när de separerade eftersom han inte längre kan bo själv?

• SoulsWillRise
    Leonel skrev 2016-01-27 09:05:31 följande:

Eftersom brorsan är sjuk och mina föräldrar kommer kanske som nr 2 när det gäller vårdnaden om barnet, mamma är bara rädd för att göra anmälan dåbarent faktiskt far illa. Vilken frisk lämnar sitt barn utan att höra om barnet kommit fram? Mamma är också konflikträdd och tackar ja till allt. Hon är rädd min mamma som sagt att barnet ska omhändertas när hon alla gånger tackat ja till allt och ställt upp för barnet. Flickan ser själv mamman sjuk, hon säger, faster jag fattar inte varför min mamma behandlar mig si o så, hon tänker bara på sig och sitt utseende. Jag har själv barn och tror inte jag skulle orka med fler. Sen är det barnbidrag och underhåll som mamman behåller henne för vi märker att allt köps av mina föräldrar. Min mamma säger att hon inte pallar med att göra mer anmälningar för d händer ändå inget...

Jag förstår det faktiskt, du har egna barn och måste orka med dom. Det enda jag kan råda dig till är att ni fortsätter att ringa. Se till att ha allting dokumenterat för annars ser det ut som om ni ser vad som händer med flickan men ni gör ingenting för att hjälpa henne. Vet inte om du svarade på min fråga så jag ställer den igen. Orkar du ta fighten och ringa till soc? Vad säger skolan? Sen måste din mamma lära sig att säga nej!! Antingen får det här fortsätta som det gör eller så slår hon näven i bordet och säger att nu jävlar i helvetet får det vara nog. Hon får barnbidrag och underhållsbidrag, då kan hon banne mig handla själv allt som flickan behöver. Men varför ska hon gör det för om hon märker att hon inte behöver? Hon kanske tror att farmor VILL köpa allt till flickan? Jag tänker om din mamma är konflikträdd kanske flickans mamma inte ens vet om hur illa hon tycker det är att hon ska behöva handla allt. Kommunikation är a och o. Det ska inte behövas påpeka att flickan behöver mat eller kläder, men om ni bara låter det fortgå är det ju inte så lätt att göra en förändring. Ni måste börja visa hur jäkla förbannade ni är över situationen. Och ni måste förändra den nu. Annars är det tyvärr såhär det kommer att se ut. Det är bara att acceptera.

Hur är det med dig själv, vågar du konfrontera mamman? Har du nån gång gjort det och hur länge har det här pågått?
Svar på tråden Gällande brors dotter