• Leonel

Gällande brors dotter

Hej allihopa.

Det är så mycket som hänt men det sista som hände idag var att brors dotter fått löss och skolan ringer idiot mamman som säger som vanligt att hon får vänta tills hon kommer hem. Jag som är faster går och köper lusmedel och ber henne överföra mina pengar. Trots allt inte mina barn det gäller. Som vanligt får barnet höra din farmor får betala. Hon får hela barnbidraget och underhåll och barnet bor nästan bara hos farmorn. Pappan är sjuk och anses dom olämplig. Men kan farmor få bidragen delade eller anmäla mamman varje gång hon gör så? Varför gör soc inget mot mamman? Reser jorden runt o skickar barnet hos min mamma. Jag sitter här o ryker...

• Svar på tråden Gällande brors dotter
  • Leonel
    vindruvan skrev 2016-01-24 23:34:53 följande:

Nu låter det här elakt och det är egentligen inte meningen, men jag undrar ändå varför ni inte strider mera om det här är saker som sker ofta? Ring soc varje gång det händer, direkt. Om ni är oroliga för flickan så agera och var envisa. Låter så udda att ni polisanmält mamman för barnmisshandel men inget sker.

Om barnet själv berättar för polisen/soc hur hon har det, har ni försökt med det?

Eftersom alla är trötta på mamman och soc för at inget händer så anmäldes hon både av skolan där barnet berättat allt om hur misshandeln gick till och anmälan gjordes av mina föräldrar och skolan. Inget hände, fortf bor hon hos mamman. Sen ville mamman såklart att barnet skulle ändra sin story så vi vet inte om hon sen ändrat detta och sagt istället att hon slog mamman. Vi orkar inte såhrä, mamman är bara ute efter nya kärlek och skiter i dottern. Hon har svårt att hantera dottern då hon hela tiden har ngn ny...
  • Royalle

Farmor kanske skulle sagt till barnet att det inte är något farligt med löss, att det trots allt är rätt vanligt på vintern...

• Leonel
    Royalle skrev 2016-01-25 09:06:07 följande:

Farmor kanske skulle sagt till barnet att det inte är något farligt med löss, att det trots allt är rätt vanligt på vintern...

Farmor kan inte säga nej när hon gråter, det skär i hjärtat. :(
  • K med lilla E
    Leonel skrev 2016-01-25 15:11:37 följande:
    Men herregud! Får ungen som hon vill så fort hon gråter, bara för att det skär i hjärtat?? Jag tycker faktiskt inte heller att man måste åka från jobbet för att en 10-åring fått löss, ett så pass stort barn kan vänta, de slutar ju oftast inte senare än tvåtiden i den åldern. 

Det är helt klart skillnad om dagis ringer och ber en förälder hämta av samma anledning.
  • Brumma
    Leonel skrev 2016-01-25 15:11:37 följande:

Jo. Det gör det..

Men som förälder eller nära vuxen ingår det dessvärre i normal uppfostran. Förklara och säga nej ibland. Men finnas där när det VERKLIGEN är ngt. Trösta och stötta, men vara den vuxna.

Ett barn lär sig väldigt fort vilka vuxna det går att manipulera med gråt. Skulle tro att din mamma ger vika så fort barnbarnet visar den sidan?

Kan ju vara så att mamman försöker styra upp så att det inte längre är dottern som sätter reglerna..
  • Monkii

Fattar inte varför tråden först handlar om löss och sedan helt plötsligt har hon blivit misshandlad av sin mamma.

• Leonel
    Monkii skrev 2016-01-25 18:10:51 följande:

Fattar inte varför tråden först handlar om löss och sedan helt plötsligt har hon blivit misshandlad av sin mamma.

Eftersom det har hänt mycket och jag inte vet vad mer jag behöver berätta om den där mamman!!!
  • Leonel
    Brumma skrev 2016-01-25 17:38:56 följande:
    Jo. Det gör det..

Men som förälder eller nära vuxen ingår det dessvärre i normal uppfostran. Förklara och säga nej ibland. Men finnas där när det VERKLIGEN är ngt. Trösta och stötta, men vara den vuxna.

Ett barn lär sig väldigt fort vilka vuxna det går att manipulera med gråt. Skulle tro att din mamma ger vika så fort barnbarnet visar den sidan?

Kan ju vara så att mamman försöker styra upp så att det inte längre är dottern som sätter reglerna..
    Ja håller med om att farmor är lättlurad men i det här fallet var hon jätte ledsen, det är svårt att säga om hon spelade ledsen också...
  • Monkii
    Leonel skrev 2016-01-25 18:19:33 följande:

Eftersom det har hänt mycket och jag inte vet vad mer jag behöver berätta om den där mamman!!!

Men om du hade en genuin oro och konkreta exempel när du gjorde socanmälan och de inte tagit det på allvar ska du givetvid anmäla igen. Men istället går du på om löss o utlandsresor och nämner att farmor vill ha vårdnaden och pengarna. Det är ganska lätt att tro att ni vill smutskasta mamman när du berättar allt det och sen kommer på att hon blivit misshandlad. Om socanmälan var lika virrig förstår man att de inte tar er på allvar.
  • SoulsWillRise

Hej ts. Jobbig situation och stackars flicka. Har ni en öppen dialog med skolan? Då kanske ni tillsammans kan göra en anmälan till socialen? Jag tycker det är skrämmande om socialen inte tar det på allvar. Det är ju tjänstefel om inte ens polisen tar det på allvar om det gäller misshandel av flickan. Sen undrar jag, din bror. Var finns han i allt detta?

Svar på tråden Gällande brors dotter